ایست قلبی ناگهانی تمام مردم سراسر جهان را هدف قرار گرفته و نرخ مرگ و میر آن بیش از 90 درصد است. تکنولوژی می تواند علائم هشدار دهنده قبل از شروع ایست قلبی را اطلاع داده و به طبع آن، شاهد افزایش نرخ بهبودی در این افراد باشیم.

ایست قلبی؛ پیش زمینه

به روش های بهتری برای پیش بینی و پیشگیری از ایست قلبی ناگهانی نیاز داریم. بعضی از نشانه های ناشی از ایست قلبی از چندین ساعت، روز یا حتی چندین هفته زودتر در حدود 50 درصد از افراد مشاهده می شود.

در مطالعات قدیمی گفته شده بود که تپش قلب، غش کردن، درد قفسه سینه، سرگیجه ناگهانی و تنگی نفس از علائم اولیه ایست قلبی ناگهانی هستند.

ایست قلبی ناگهانی؛ درباره مطالعه

محققان در این مطالعه به سراغ بررسی یافته های دو مطالعه دیگر رفتند. آن ها قصد دارند علائم جداگانه و گروهی پیش از شروع ایست قلبی را تشخیص داده و آن ها را با علائم مشاهده شده در افرادی که قبل از ایست قلبی ناگهانی به اورژانس مراجعه کرده بودند، مقایسه کنند.

شرکت کنندگان این مطالعه را افراد 18 تا 85 سال تشکیل می دادند که از تاریخ یک فوریه سال 2015 تا 31 فوریه سال 2021 دچار ایست قلبی ناگهانی شده بودند.

ایست قلبی ناگهانی

یافته های کلیدی

درد قفسه سینه و غش کردن در بیش از 30 درصد از بیماران اما علائم دیگر در کم تر از 18 درصد آن ها وجود داشت. وقتی محققان با توجه به جنسیت شروع به بررسی داده ها کردند، مشخص شد نشانه شروع ایست قلبی در آقایان درد قفسه سینه، غش و عرق کردن است اما در خانم ها فقط غش کردن مشاهده شد. از این رو، علائم ناشی از ایست قلبی ناگهانی کاملا به جنسیت ارتباط دارند.

علائم دیگر مانند سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ کمتر در بیماران دیده شد. علاوه بر این، اکثر علائم بیشتر به صورت تکی و جداگانه ظاهر می شوند، نه گروهی و همزمان.

دانشمندان با کمک این یافته ها می توانند روش های جدیدی برای پیش بینی احتمال بروز این اتفاق پیدا کنند. در آینده می توان برنامه هایی برای موبایل تولید کرد که قابلیت بارگذاری پروفایل پزشکی فرد و اطلاعات دموگرافیک را داشته باشند. با تولید برنامه هایی می توان احتمال بروز ایست قلبی را نیز در قالب امتیاز نشان داد.

نتیجه گیری

آقایانی که دچار ایست قلبی ناگهانی می شوند، بیشتر درد قفسه سینه دارند اما در خانم ها بیشتر غش کردن مشاهده می شود.

بروز این علائم به جنسیت بیمار بستگی دارد. علاوه بر این، هیچ کدام از این علائم به تنهایی آنقدر رایج نیستند که به عنوان تنها نشانه ایست قلبی در نظر گرفته شوند.

محققان در این مطالعه به این نکته اشاره دارند که با وجود رایج بودن این علائم هشدار دهنده، اما برای تایید باید فاکتورهای بیشتری مانند معیارهای بیومتریک و پرونده های بالینی نیز در نظر گرفته شوند. با تولید دستگاه های پوشیدنی در آینده می توان این علائم را با توجه به پروفایل پزشکی بیمار ترکیب کرد تا به کمک تکنولوژی بتوان احتمال شروع ایست قلبی را پیش بینی کرد.