اگر به دنبال روش های کاهش وزن هستید باید بدانید که برنامه های کاهش وزن زیادی وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها وزن خود را کاهش دهید. طبق گفته کالج پزشکی ورزشی آمریکا، باید حداقل سه روز در هفته به مدت حداقل 60 یا 90 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید تا بتوانید به راحتی وزن کم کنید. طبق تحیقیات انجام شده مشخص شد که استفاده از دستگاه های تردمیل و اسکی فضایی از محبوب ترین راه های رسیدن به کاهش وزن است و تقریبا همه افراد در برنامه تمرینی خود ازین دستگاه ها استفاده می کنند. اما آیا می دانید که کدام یک ازین دو دستگاه برایتان بهتر است؟! با دکتر چک همراه باشید تا جواب سوالتان را پیدا کنید…

تفاوت تردمیل با اسکی فضایی

همان طور که قبلا گفتیم بهترین تمرین برای سوزاندن کالری، تمرینات هوازی است چرا که ضربان قبل شما را بیشتر می کنند و به سوختن چربی کمک می کنند. آیا می دانستید که دو دستگاه رایج تمرینات هوازی (اسکی فضایی و تردمیل) هر کدام عضلات مختلفی را هدف قرار داده و نتایج متفاوتی را ارائه می دهند؟

با دستگاه اسکی فضای می توانید همزمان دو نوع حرکت ورزشی را انجام دهید: راه رفتن ریتمیک و پله نوردی. برخی از دستگاه های اسکی فضایی همچنین دارای دستگیره هایی هستند که می توانید با استفاده از آن ها در حین تمرین حرکت خود را به جلو و عقب شدت ببخشید و همزمان عضلات دست و بازوی خود را تقویت کنید.

مقدار کالری که در یک تمرین معین می سوزانید بستگی به ارتفاع سطح شیب دار، سرعت حرکت و اندازه مقاومت شما دارد. از آنجا که پاهای شما پدالهای دستگاه اسکی فضایی را رها نمی کنند، تمرین کم تحرکی محسوب می شود و به عضلات پشت و مفاصل شما فشار زیادی وارد نمی شود.

با استفاده از یک تردمیل می توانید در خانه راه بروید، بدوید و حتی به عقب راه بروید. سرعت تردمیل می تواند از 1 تا 15 مایل در ساعت تنظیم شود. همچنین می توانید سطح شیب دار تردمیل را از 0 تا حدود 15 درصد تنظیم کنید.

مزایای اسکی فضایی

برخی از مزایای دستگاه اسکی فضایی عبارتند از:

  • اسکی فضایی یک تمرین هوازی است که تاثیراتنسبتا کمی بر روی بدن دارد و می تواند به طور ضعیف بر روی عضلات کمر و مفاصل، خصوصاً زانوها تاثیر بگذارد. دستگاه اسکی فضایی حرکت اسکی و بالا رفتن از پله ها را به طور همزمان شبیه سازی می کند و در حین این تمرین پاهای شما از پدال جدا نمی شوند. این کار باعث می شود مفاصل زانو کمتر در معرض آسیب دیدن قرار بگیرند و امنیت بیشتری داشته باشند. همچنین استفاده ازین دستگاه جایگزین خوبی برای دویدن یا راه رفتن برای مبتلایان به آرتروزی است که درد مفاصل دارند. از آنجایی که این یک تمرین کم تحرک است حتی بعد از عمل سزارین می توانید ازین دستگاه استفاده کنید.
  • دستگاه اسکی فضایی ماهیچه های پاها، ماهیچه های سه قلو، ماهیچه دو سر بازو، ماهیچه لت و مرکزی بازو را هدف قرار می دهد و برای تمام بدنتان مفید است و به بهبود تعادل حجم ماهیچه هایتان کمک می کند.
  • همچنین می توانید بر روی اسکی فضایی به صورت معکوس پدال بزنید. این کار به شما کمک می کند تا عضلات دیگری را درگیر کنید و نتایج بیشتری به دست آورید.
  • اسکی فضایی به شما کمک می کند به راحتی مقدار زیادی کالری بسوزانید. بسته به وضعیت فیزیکی شما (مانند وزن و سن)، نیم ساعت کار کردن با دستگاه اسکی فضایی می تواند حدود 250 تا 300 کالری بسوزاند.

فواید استفاده از دستگاه تردمیل

فواید استفاده از دستگاه تردمیل

برخی از مزایای استفاده از تردمیل عبارتند از:

  • همان طور که قبلا گفتیم تردمیل دستگاهی برای ورزش هوازی است. می توانید از تردمیل برای پیاده روی، آهسته دویدن یا دویدن با سرعت زیاد استفاده کنید. همچنین برای افزایش شدت تمرین می توانید شیب دستگاه را زیاد کنید.
  • هنگام دویدن روی تردمیل، عضلات اصلی خود را درگیر می کنید و همچنین حرکات ورزشی عضلات شکم (Abs) را نیز انجام می دهید. استفاده ازین دستگاه به حفظ تعادل ماهیچه های بدنتان کمک می کند. اگر تنها 20 دقیقه با این دستگاه بدوید، در تمام طول مدت دویدن عضلات اصلی شما درگیر می شوند و با تمرین دائم و منظم، عضلات اصلی شما قوی تر می شوند و این کار باعث تقویت فرم بدن، وضعیت و استقامت آن می شود.
  • استفاده از تردمیل کالری زیادی را می سوزاند. بسته به زضعیت فیزیکی بدنتان، دویدن با سرعت 8 مایل در ساعت به مدت 20 دقیقه می تواند حدودا 200 تا 300 کالری بسوزاند. کل کالری سوزانده شده نیز بستگی به شیب تردمیل دارد.
  • با ورزش روی تردمیل احساس می کنید که به طور طبیعی در حال دویدن در یک محیط باز هستید. انجام این ورزش یکی از ساده ترین و در عین حال موثر ترین راه ها برای تناسب اندام است.
  • دویدن یا راه رفتن روی تردمیل یک تمرین عالی برای قسمت تحتانی بدن شما است، زیرا عضلات ساق پا، عضلات چهار سر ران، عضلات عقب ران، عضلات شکم، عضلات سرینی و قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • دویدن صحیح بر روی تردمیل به تقویت استخوان های شما کمک می کند.
  • قدم زدن سریع و دویدن بر روی یک تردمیل به بهبود سلامت قلب شما کمک می کند.
  • دویدن روی یک تردمیل ، اندورفین طبیعی را در بدنتان آزاد می کند، این ماده به تسکین درد و افزایش روحیه شما کمک می کند. به همین جهت دویدن در زمان عادت ماهانه ممکن است به کاهش ناراحتی قاعدگی کمک کند.

استفاده از اسکی فضایی و تردمیل برای کاهش وزن

سوالی که الان پیش می آید این است که استفاده از کدام یک ازین دستگاه ها کالری بیشتری می سوزاند؟ تردمیل یا اسکی فضایی؟ باید بدانید که صرف نظر از دستگاه، مقدار کالری که می سوزانید بستگی به وزن بدن، راندمان ورزش و شدت تمریناتتان دارد. مبتدی ها نسبت به افرادی که ماهیچه های ورزیده ای دارند میزان کالری بیشتری می سوانند (چه از تردمیل استفاده کنند و چه از اسکی فضایی).

به عنوان مثال زنی با وزن 150 پوند که تمرینات متوسطی را با دستگاه اسکی فضایی انجام می دهد، به طور متوسط در مدت 30 دقیقه حدودا 250 تا 300 کالری می سوزاند. اگر از اسکی فضایی که دستگیره دارد استفاده کند کالری بیشتری می سوزاند. از طرف دیگر زنی با وزن 150 پوند که در 30 دقیقه بر روی تردمیل با سرعت 10 مایل در ساعت می دود، حدود 300 کالری می سوزاند. دویدن بر روی تردویل شیب دار مقدار کل کالری سوخته را افزایش می دهد.

اسکی فضایی انتخابی عالی برای مبتدیان یا افرادی است که وزن زیادی برای از دست دادن دارند. این امر به این دلیل است که می توانید مقاومت و سختی دستگاه را مطابق نیاز خود تنظیم کنید.

می توانید بدون ایجاد فشار بیش از حد بر روی کمر یا مفاصلتان، در بالاترین سطح استقامت و مقاومت خود کار کنید. اگر در حین کار بر روی دستگاه اسکی فضایی کمر خود را صاف نگه دارید و قوز نکنید، کمر شما قوی شده و به حفط تعادلتان در زمان استفاده ازین دستگاه کمک می کند.

خب، با توجه به حرف های زده شده الان دیگر باید بدانید که کدام یک ازین دو دستگاه برای کاهش وزنتان بهتر است: تردمیل یا اسکی فضایی؟ اگرچه می توانید با استفاده از تردمیل مقدار زیادی کالری بسوزانید، اما این مقدار کاملا به سرعت و کل زمان اجرای تمرینتان بستگی دارد. برای سوزاندن کالری بیشتر باید سرعت تردمیل را زیاد کرده و همچنین شیب آن را تنظیم کنید.

مبتدیان در ابتدا باید قبل از دویدن روی تردمیل بر روی آن با سرعت آهسته راه بروند. در غیر این صورت دچار دردهای مفاصل یا برآمدگی ساق پا می شوند. قدم زدن در مقایسه با دویدن کالری به مراتب کمتری می سوزاند، مگر اینکه از سرعت متغیر استفاده کنید و یا شیب آن را زیاد کنید.

مزایای اسکی فضایی

آیا اسکی فضایی بهتر از تردمیل است؟

به طور کلی با هر دو دستگاه تردمیل و اسکی فضایی می توانید تمرینات هوازی خوب و موثری داشته باشید. اولویت ها و اهداف تناسب اندام خود را تعیین کنید و سپس با توجه به آن ها مشخص کنید که می خواهید از تردمیل استفاده کنید یا اسکی فضایی. با این حال، بهتر است بدانید که دستگاه اسکی فضایی مزایای خاصی نسبت به تردمیل دارد. به عنوان مثال:

  • کار کردن بر روی دستگاه اسکی فضایی تمرین کم تحرکی است و فشار کمتری بر مفاصل حساس بدن مانند باسن، کمر و زانو وارد می کند.
  • بعضی از دستگاه های اسکی فضایی دارای دستگیره متحرک هستند که به شما امکان می دهد بازوهای خود را به همراه پاهای خود حرکت دهید. این کار به شما کمک می کند علاوه بر پاها، دست ها و سایر نقاط بدنتان را درگیر کنید و کالری بیشتری بسوزانید.
  • همچنین می توانید بر روی دستگاه اسکی فضایی به صورت معکوس پدال بزنید. این کار به تقویت عضلات پشت ران و ساق کمک می کند و تاثیر بیشتری نسبت به زمانی که رو به جلو پدال می زنید دارد.

برای جلوگیری از بروز دردهای عضلانی، حتماً بعد از تمرین حرکات کششی انجام دهید. همچنین، آب زیادی بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی و خشکی نشود.

باید بدانید که هر دو دستگاه عضلات مختلفی را تحت تاثیر قرار می دهند و در نتیجه نتایج متفاوتی ارائه می دهند. کار کردن روی دستگاه اسکی فضایی یک تمرین کم تحرک است و فشار کمتری روی کمر و مفاصل می گذارد. این یک تمرین عالی برای کل بدن شما است. از طرف دیگر تردمیل عضلات تحتانی بدن و عضلات شکم را تقویت می کند.

اگر مبتدی هستید یا می خواهید وزن زیادی کم کنید بهتر است اسکی فضایی را انتخاب کنید. با این وجود تحقیق کنید که کدام یک ازین دستگاه ها برایتان مناسب است چرا که ممکن است بعد از تحقیق به این نتیجه برسید که باید تردمیل را انتخاب کنید.


مقالات مربتط :

آیا پیاده روی می تواند به شما در کاهش وزنتان کمک کند؟ روشی آسان برای سوزاندن چربی
13 تصور اشتباه مربوط به تغذیه و مدیریت وزن

 

منبع