با گذشت زمان دندانهای طبیعی افراد بر اثر عفونت، شکستگی و … از بین می رود و قدرت راحت سخن گفتن، درست غذا خوردن را از آنها گرفته و اعتماد به نفس افراد را سلب میکند. به همین دلیل باید به دنبال راه حلی مطمئن و ایمن  برای جایگزینی دندان از دست رفته باشید. اگر به دنبال مکان مناسب برای یافتن جایگزین برای بی دندانی هستید، به شما توصیه میکنیم که به کلینیک تخصصی مهرآوید مراجعه کنید.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یک پایه و ستون از جنس تیتانیوم است که دندانپزشک پس از تراشیدن لثه آن را در لثه قرار داده و منتظر می ماند تا با استخوان فک پیوند خورده و متحد شود. سپس تاج ایمپلنت که به شکل دندان طبیعی خود فرد است را روی این پایه قرار می دهد.

قرار دادن ایمپلنت دندان

در طول جراحی برای قرار دادن ایمپلنت دندان، جراح دهان شما برشی ایجاد می کند تا لثه شما باز شود و استخوان نمایان شود. سوراخ هایی در استخوان که در آن ستون فلزی ایمپلنت دندان قرار می گیرد، ایجاد می شود. از آنجایی که این ستون به عنوان ریشه دندان عمل می کند، در عمق استخوان کاشته می شود.

پیوند استخوان فک

اگر استخوان فک شما به اندازه کافی ضخیم نیست یا خیلی نرم است، ممکن است قبل از انجام جراحی ایمپلنت دندان نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. این به این دلیل است که جویدن غذاهای سفت فشار زیادی بر استخوان شما وارد می کند و اگر نتواند ایمپلنت را پشتیبانی کند، جراحی احتمالا با شکست مواجه خواهد شد. پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای ایمپلنت ایجاد کند.

در انتظار رشد استخوان

هنگامی که ستون فلزی ایمپلنت در استخوان فک شما قرار می گیرد، استئو اینتگراسیون شروع می شود. در طی این فرآیند، استخوان فک رشد کرده و با سطح ایمپلنت دندانی متحد می شود. این فرآیند، که می‌تواند چندین ماه طول بکشد، به ایجاد یک پایه محکم برای دندان مصنوعی جدید شما کمک می‌کند؛ درست همان کاری  که ریشه‌ها برای دندان‌های طبیعی شما انجام می‌دهند.

قرار دادن تکیه گاه

هنگامی که استئو اینتگراسیون کامل شد، ممکن است برای قرار دادن اباتمنت، قطعه ای که در نهایت تاج در آن قرار می گیرد به جراحی اضافی نیاز داشته باشید. این جراحی جزئی معمولا با بی حسی موضعی در یک محیط سرپایی انجام می شود. جراح دهان و دندان، لثه شما را مجددا باز می کند تا ایمپلنت دندانی نمایان شود؛ سپس اباتمنت به ایمپلنت دندان متصل می شود و بافت لثه در اطراف اباتمنت بسته می شود.

در برخی موارد، اباتمنت به ستون فلزی ایمپلنت دندان در هنگام کاشت پست متصل می شود. این بدان معناست که نیازی به یک مرحله جراحی اضافی نخواهید داشت. با این حال، از آنجایی که اباتمنت از خط لثه عبور می کند، زمانی که دهان خود را باز می کنید قابل مشاهده است و تا زمانی که دندانپزشک شما پروتز دندان را کامل نکند، همینطور خواهد بود. برخی از افراد این ظاهر را دوست ندارند و ترجیح می دهند اباتمنت را در یک روش جداگانه قرار دهند. پس از قرار دادن اباتمنت، لثه های شما باید حدود دو هفته قبل از اینکه دندان مصنوعی را بچسبانید، التیام یابد.

انتخاب پروتز

انتخاب پروتز

هنگامی که لثه های شما بهبود یابد، شما به کمک پزشک خود میتوانید پروتز مناسب خود را انتخاب کنید. پروتز متحرک قابلیت  جابجایی دارد و می توانید برای تعمیر یا تمیز کردن آن را باز کنید‌.  پروتز متحرک روی یک قاب فلزی که به اباتمنت ایمپلنت متصل است، نصب می شود و به طور ایمن در جای خود محکم می ماند. اما در پروتز دنچر  یک دندان مصنوعی به طور دائمی روی یک اباتمنت ایمپلنت فردی، پیچ یا سیمان می شود ‌و شما نمی توانید دندان را برای تمیز کردن یا هنگام خواب درآورید.

ممکن است پس از جراحی ایمپلنت دندان به داروهای مسکن یا آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. اگر تورم، ناراحتی یا هر مشکل دیگری در روزهای بعد از جراحی بدتر شد، با جراح دهان خود تماس بگیرید.

آیا همه ی ایمپلنت ها نتیجه ی مثبتی دارند؟

اکثر ایمپلنت های دندانی موفق هستند؛ با این حال، گاهی اوقات استخوان به اندازه کافی با ایمپلنت فلزی ترکیب نمی شود. برای مثال سیگار کشیدن ممکن است به شکست ایمپلنت و عوارض بیشتر آن  دامن بزند. اگر استخوان به اندازه کافی جوش نخورد، ایمپلنت برداشته می‌شود، استخوان تمیز می‌شود و شما می‌توانید این روش را بعد از سه ماه دوباره امتحان کنید.

نکاتی که پس از ایمپلنت باید رعایت شود

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. درست مانند دندان های طبیعی خود، ایمپلنت ها، دندان های مصنوعی و بافت لثه را تمیز نگه دارید. برس های طراحی شده ویژه، مانند یک برس بین دندانی که بین دندان ها می لغزند، می توانند به تمیز کردن گوشه ها و برآمدگی های اطراف دندان ها، لثه ها و پایه های فلزی کمک کنند. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید، برای اطمینان از سلامت و عملکرد مناسب ایمپلنت های خود، معاینات دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید و توصیه های مربوط به تمیز کردن حرفه ای را دنبال کنید.از عادت های مضر خودداری کنید، مثلا اقلام سفت مانند یخ و آب نبات های سفت را نجوید، زیرا ممکن است تاج یا دندان های طبیعی شما را بشکنند. از تنباکو و محصولات کافئین دار که موجب  لکه بر روی دندان  می شود، خودداری کنید. کلینیک مهرآوید با ارائه ی تمامی خدمات دندانپزشکی از جمله دندانپزشکی اطفال، دندانپزشکی تحت بیهوشی، لمینت زیبایی و ….به عنوان یکی از بهترین کلینیک های شرق تهران شناخته شده است.