اگر به دنبال روش های مختلف درمانی دندانپزشکی هستید، ما به بررسی مختصر اما جامعی از انواع آنها پرداخته ایم و مطمئنا به شما کمک خواهد کرد تا با آگاهی بالا نسبت به درمان دندان هایتان اقدام نمایید.

برای شروع از لمینت دندان آغاز میکنیم روشی که این روزها علاوه بر جنبه درمانی، جنبه زیبایی دارد.

 لمینت دندان لایه ای از مواد به رنگ دندان یا ماده سفید است که برای اصلاح شکل ، شکل ، رنگ و طول دندان ها یا برای بستن شکاف بین دندان ها و درمان شکستگی دندان ها روی دندان قرار می گیرد.

داشتن دندانهای نامرتب و بد رنگ حس بدی را به فرد انتقال میدهد و باعث ناراحتی او میشود و نتیجه کاهش اعتماد به نفس آنها می شود ، اما امروزه علم دندانپزشکی روش های مختلفی را برای خلاص شدن از شر این مشکل ارائه می دهد که لمینت دندان یکی از این روش ها است.

روش انجام لمینیت دندان بدین صورت است که ابتدا دهان و دندان معاینه می شود و از آنجا که لمینت سرامیکی ممکن است برای همه مناسب نباشد ، باید دهان را معاینه کرد تا مشخص شود آیا شرایط لازم برای لمینیت دندان را دارید یا خیر. اگر دچار پوسیدگی دندان یا عفونت لثه هستید ، ابتدا باید این مشکلات برطرف شود تا بتوان دندان را با موفقیت لمینیت و استفاده کرد.

برای شروع ، ابتدا باید دندان ها آماده شوند. آماده سازی به معنای ایجاد شرایط لازم برای چسباندن پوسته سرامیکی لمینت یا روکش است ، بنابراین مقدار کمی مینا از سطح جلوی دندان خارج می شود.

اگرچه میزان اصلاح مینای دندان از موردی به مورد دیگر تا حدودی متفاوت است ، اما به طور کلی تقریباً برابر با ضخامت ورقه ورقه است و بین 0.5 تا 1.5 میلی متر است.

قسمتهای پوسیده دندان نیز برداشته می شود و دندان تشکیل می شود و پر کننده ها و دندانهای لبه دندان جلا می یابند.

در مرحله بعدی ، باید رنگ لمینت انتخاب شود. اگرچه همه سفیدی دندان های خود را در کمترین رنگ ممکن دوست دارند اما رنگ باید متناسب با رنگ پوست و مو و همچنین دندانهای مجاور انتخاب شود تا لبخندی زیبا و طبیعی داشته باشید.

اگر دندان های لمینت بسیار سفید هستند ، به نظر می رسد غیر طبیعی است انگار که دندان مصنوعی داشته باشید. معمولاً توصیه می شود دندان ها را دو تا سه درجه روشن کنید.

سپس می توان آن را با یک خمیر دندان خاص جذب کرد. از این قالب به عنوان مدلی برای ساخت لمینت در آزمایشگاه استفاده می شود. اما اگر کلینیک دندانپزشکی مجهز به فناوری دوربین داخل دهانی باشد ، دیگر نیازی به قالب سازی سنتی نیست و می توان با دوربین دیجیتال ویژه تصاویر سه بعدی را از دهان تهیه کرد. از این تصاویر برای طراحی لمینت استفاده می شود.

یک یا دو هفته طول می کشد تا لمینت دندان در آزمایشگاه ساخته شود. سپس برای دومین بار به دندانپزشک مراجعه می کنید تا لمینت را به دندان وصل کنید. در این مدت ممکن است از لمینت موقتی برای پوشاندن سطح تراشیده شده دندان استفاده شود. این امر به اندازه دندان و موقعیت آن و ترجیح شخصی بیمار بستگی دارد.

قبل از اینکه لمینت به طور دائمی به دندان متصل شود ، دندانپزشک موقتاً آن را روی دندان قرار می دهد تا از اندازه ، رنگ و شکل مناسب آن اطمینان حاصل کند. کمی تنظیم و تغییر شکل ممکن است لازم باشد. این آخرین فرصت شما برای تغییر نظر در مورد رنگ لمینیت است. هنگامی که لمینت به طور دائمی به دندان متصل شد ، دیگر نمی توانید رنگ آن را تغییر دهید. اگر همه چیز خوب پیش برود ، لمینت با چسب مخصوص اتصال به دندان چسبانده می شود.

شاید در اینجا بخواهید بدانید برای انجام این روش چه هزینه ای باید پرداخت نمایید؟

هزینه ای که شما برای درمان قرار است پرداخت کنید با توجه به شرایطی متفاوت است و این تفاوت ها میتواند شامل:

  • تعداد دندان هایی که نیاز به لمینت دندان دارد
  • وضعیت دندان های شما قبل از استفاده از روکش
  • کیفیت روکش های لمینت
  • کار لابراتور

باید بدانید که امکان دارد قیمت روکش ها بالا باشد، اما توجه کنید که حتما از نوع با کیفیت آن استفاده نمایید تا حداقل ده سال برای شما دوام داشته باشد.

چون به همان نسبت هزینه ای که میکند برای شما کارایی خواهد داشت و دندان عضویی مهم از بدن است که باید به آن توجه ویژه داشت.

نسبت به سلامت دهان و دهان خود ارزش قائل باشید. تا دیگر نقاط بدن نیز درگیر آسیب نشود.

 

ارتودنسی دندان و روش های انجام آن

ارتودنسی دندان دیگر روشی خواهد بود که درباره اش صحبت میکنی. روشی کاربردی و پرطرفدار در درمان دندانپزشکی، شاخه ای از علم دندانپزشکی که با دندانهایی که به درستی رشد نکرده اند و یا فضای کافی برای رشد نداشته اند، سروکار دارد.

درمان بوسیله ارتودنسی شامل استفاده از بریس، براکت، سیم و… می باشد و جهت بهبود ظاهر و عملکرد دندان ها و محافظت از دندان در برابر پوسیدگی مورد استفاده افراد قرار میگیرد.

درمان دندان به روش ارتودنسی زمانی انجام می شود که دندان های بیماران از نظر نظم ظاهری مرتب نباشد. ارتودنسی دندان علاوه بر رفع این مشکل باعث زیبایی لبخند و ظاهر شما خواهد شد.

حال به این بپردازیم که ارتودنسی دندان برای چه کسانی و در چه مواردی لازم است انجام گیرد.

ارتودنسی برای دندان هایی که از نظر اندازه کمی برجسته هستند و یا جلوتر از حد عادی قراردارند مناسب است. این نوع از دندان ها تاثیر بدی در روحیه فرد میگذارد و نیاز به اصلاح دارند و باید تحت درمان قرار بگیرند.

بی نظمی دندان هاعلاوه بر اینکه اثر بد میگذارد، باعث ایجاد مشکل شدید در عملکرد طبیعی دهان و دندان مثل جویدن می شود.

به طور کلی افرادی که در انجام اعمالی مانند جویدن غذا، صحبت کردن، باز و بسته کردن دهان و … مشکل دارند، درمان ارتودنسی یک امر ضروری بشمار می رود و همچنین دندان هایی که بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و به دلیل کمبود فضا، نمی توانند به خوبی  رشد کنند نیز به ارتودنسی نیاز دارند.

ارتودنسی دندان علاوه بر بهتر کردن وضعیت دندان های شما و قرار دادن آن ها در مسیر مناسب رشد، به زیبایی طرح لبخند شما نیز کمک می کند. جدا از این به موارد درمان ارتودنسی برای بهبود موارد زیر نیز موثر است:

  • عزت نفس و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.
  • دندان های کج و نامنظم را مرتب می کند.

خوب هست در اینجا بدانید که روش های ارتودنسی دندان  متفاوت است و هر فردی باتوجه به شرایطی که دارد، دندانپزشک روشی را برای او انتخاب می نماید.

ارتودنسی ثابت:

یکی از رایج ترین روش های درمانی به روش ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است که در آن از براکت های ثابت و سیم استفاده می شود.

در این روش براکت ها بر روی دندان های بیمار به وسیله کامپوزیت های مخصوص وصل می شوند وسیم های متصل کننده  از براکت ها رد می شوند و با استفاده از کش های مخصوصی که برای این کار وجود دارد وصل می شوند.

این دستگاه ها را که ثابت هستند و هرماه توسط ارتودنتیست تنظیم می شود و با تغییرات سایز سیم و کش های مخصوص فک ها درمان ارتودنسی  تا حصول نتیجه ادامه می یابد.

در حال حاضر براکت‌های شفاف که ظاهر زیباتری وجود دارند و شما می توانید با استفاده از نوع براکت  امکان زیباتر بودن نمای ارتودنسی دندان خود را فراهم نمایید.

ارتودنسی متحرک:

به نوعی  از ارتودنسی  می گویند که شما می توانید هنگام خوردن غذا و یا مسواک زدن از دهان خارج کنید چون این نوع از ارتودنسی به دندان چسبانده نمی شود.

دستگاه های ارتودنسی متحرک اغلب به دو دسته تقسیم می شوند:

گروه اول متناسب با حرکت های ساده دندانی می باشد.

دومین گروه از دستگاه های ارتودنسی متحرک برای حرکت دادن فک بالا و پایین مناسب است.

دستگاه ها برای این ساخته شده اند که، نیروی مشخصی را با کمک فنرها و پیچ ها و دیگر اجزای مکانیکی خود به دندان ها و یا فکین وارد کنند.

دستگاه ارتودنسی متحرک تنها برای نوع خاصی از حرکات ساخته شده است و از آنها میتوانیم برای درمان های تخصصی تر و دشوارتر نیز استفاده کنیم.

از مزایای دستگاه ارتودنسی متحرک میتوانیم به این اشاره نماییم که، بهداشت راحتر انجام می گیرد و امکان این وجود دارد که در صورت عدم تحمل آن را خارج نمایید و در نهایت هزینه کمتری را نسبت به  درمان ثابت بپردازید.

ارتودنسی دندان

کامپوزیت دندان مناسب چه کسانی است؟

Dental composite کامپوزیت دندان از روش های درمان دندانپزشکی است که بسیار پر کاربرد می باشد و در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. کامپوزیت از انواع رزین ها است که درجه های متفاوتی دارد .

کامپوزیتی که برای دندان مناسب است دارای ویژگی های خاص باشد و تنها سفید بودن و استحکام معیاری برای استفاده در دندانپزشکی نمی باشد.

کامپوزیت علاوه بر این سفید بودن و استحکام باید قابل پولیش باشد و درخشنده و طبیعی باشد و همچنین به صورت لایه لایه بتوان آن را بازسازی کرد.

کامپوزیت به فرم خمیری هستند و قابلیت انعطاف دارند و همین ویژگی باعث این است که به دندان می توان چسباند.اما از کاربردهای آن میتوانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • پرکردن دندان های جلو
  • پرکردن دندان هایی که خراب شدندو پوسیدگی دارند
  • ترمیم دندان های شکسته
  • پر کردن فضای بین دندان ها
  • ترمیم و اصلاح ترک دندان
  • بد رنگی و بد فرمی دندان

دوام کامپوزیت بسیار بالا است و برای همین موضوع میتوان از آن در موارد بالا استفاده نماییم و جلوه بسیار زیبایی به دندان های خود بدهیم.

با استفاده از این روش میتوانید بدترین نافرمی های دندان خود را برطرف کنید و حتی برخی اوقات این روش می تواند جایگزین ارتودنسی دندان نیز شود.

تقریباً همه افراد می توانند از کامپوزیت دندان برای خود استفاده کنند. لازم به ذکر است که از روش های زیبایی دندان مانند کامپوزیت دندان و لمینت دندان بر روی دندان هایی استفاده می شود که اساساً سالم و مرتب هستند.

در واقع از کامپوزیت ها و لمینت ها فقط برای رفع مشکلات زیبایی دندان ها مانند رفع کج شدن دندان ها ، فاصله بین دندان ها و … استفاده می شود و نمی توانند در درمان و مشکلات عملکردی دندان ها موثر باشند.

به همین دلیل ، دندانپزشک برای انجام کامپوزیت و لمینت ابتدا وضعیت دندان ها را بررسی می کند و اگر مشکل نداشتید از این روش ها برای شما استفاده می کنند.

برای کسانی که مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان ، بیماری لثه ، دندان های شدید کج و غیره دارند ، ابتدا باید این مشکلات با سایر روش های دندانی برطرف شود ، سپس برای دندان های زیبایی ، از روش های زیبایی دندان و لمینت دندان استفاده شود. به طور کلی ، افرادی که مشکلات زیر را دارند ممکن است تا زمان حل مشکل کاندیداهای مناسبی برای کامپوزیت دندان و لمینت دندان نباشند.

  • افرادی که عادت هایی مانند دندان قروچه دارند.
  • افرادی که ساییدگی شدید دندان دارند.
  • افرادی که دچار پوسیدگی شدید دندان هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری لثه فعال.
  • افراد با سلامت دهان و دندان بسیار ضعیف.

همچنین افرادی که دندان هایشان برجسته تر است برای اصلاح طرح لبخند خود باید به جای دندان کامپوزیت از لمینت سرامیکی استفاده کنند. ضخامت لمینت دندان های سرامیکی بسیار ناچیز است و بنابراین برای افرادی که دارای دندان برجسته هستند بیشتر مناسب است.

همه نوع از درمان ها تنها زمانی نتیجه عالی دارد که  توسط دندانپزشک با تجربه و حرفه ای انجام شود.

کامپوزیت دندان

کیلینیک دندانپزشکی عمومی و تخصصی قلهک

برای ترمیم و درمان دندان احتیاج است که او را نزد فرد متخصص برد تا با توانایی بهتری به انجام کار شما بپردازند.

کلینیک قلهک در تهران یکی از مراکز تخصصی دندان می باشد که دارای دندانپزشکان متخصص است و این برای کسانی که به دنبال دندانپزشک با تجربه و انجام انواع درمان های دندان هستند فرصت مناسبی است تا از خدمات این مجموعه بهره مند شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران-خیابان شریعتی-روبروی مترو قلهک بن بست اختصاصی -پلاک 1-طبقه اول

26640905 – 26640907 – 26640957

کلینیک دندانپزشکی قلهک