دندان‌های نامرتب و ناصاف تأثیر بسیار زیادی بر زیبایی انسان خواهند گذاشت. زمانی‌که کودکان دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند و دندان‌های دائمی آن‌ها رشد می‌کنند، متوجه نامنظمی دندان‌ها می‌شوند. حال باید تصمیم به انجام ارتودنسی دندان بگیرید اما گاهی باید کمی صبر نموده تا همه دندان‌های شیری را از دست بدهند. مناسب‌ترین سن برای انجام ارتودنسی به درستی برای کودکان چه زمان خواهد بود؟ در دوران بلوغ جابه‌جا شدن استخوان و دندان توسط سیستم ارتودنسی قطعاً آسان‌تر از بعد از این دوران خواهد بود. بنابراین باید به صورت دقیق بررسی نماییم تا بهترین زمانی‌که بیش‌ترین نتیجه را به‌دست خواهیم آورد برگزینیم.

درمان ارتودنسی و کاربردهای آن

دانستن یک تعریف دقیق از روش درمانی ارتودنسی بسیار ضروری و مهم محسوب می‌گردد. ارتودنسی در واقع یکی از شاخه‌های علم دندانپزشکی به شمار می‌رود. انجام ارتودنسی برای برطرف شدن مشکلات فک بالا و پایین و همچنین چینش دندان‌ها استفاده می‌شود. جهت رسیدن به یک قوس مناسب و داشتن یک لبخند زیبا می‌توانید از روش درمان ارتودنسی بهره ببرید. دندان‌هایی که به صورت کج یا پیچ‌ خورده و چرخشی رشد کرده‌اند توسط این روش درمان قابل اصلاح شدن هستند. یکی از دلایلی که دندان‌ها به صورت نامرتب رشد می‌کنند کوچک بودن فضای داخل دهان و فک‌ها است.

کوچک بودن فک سبب خواهد شد تا دندان‌ها جای کافی برای رشد نداشته باشند. همچنین توسط دکتر ارتودنسی اصفهان و دیگر شهرها به یک دندان صاف، منظم، یکدست و با قوسی مناسب دست پیدا خواهید کرد. علاوه بر مرتب‌سازی و حرکت دادن دندان‌ها به جای مناسب خود، با انجام این درمان از لثه‌ها و دندان و مفاصل فک نیز مراقبت می‌شود. ارتودنسی باعث پخش شدن فشار به تمام نقاط فک به صورت یکنواخت خواهد شد و این کار از آسیب زدن به فک در هنگام گاز گرفتن غذاهای مختلف جلوگیری می‌کند.

ارتودنسی کودکان در چه سنی انجام می شود؟

ارتودنسی کودکان در چه سنی انجام می شود؟

برای کودکانی که واقعاً نیاز شدید به درمان ارتودنسی دارند منتظر ماندن برای یک زمان و سن مناسب معنا نخواهد داشت. چگونگی زمان‌بندی و پروسه درمان یک روند متغییر بوده و از کودکی به کودک دیگر بسته به نوع فک و دندان آن‌ها متفاوت خواهند بود. مثلاً کودکانی که دارای شکاف لب و کام هستند با رویش اولین دندان‌های دائمی‌شان، به وسیله تجهیزات مخصوصی باید درمان ارتودنسی را برای آن‌ها آغاز نمود. کودکان دیگر که مشکل و عارضه خاصی نداشته‌اند می‌توانند از سن ۶ یا ۷ سالگی یعنی همزمان با افتادن اولین دندان‌های شیری تحت درمان قرار بگیرند. درمان زود هنگام در کودکان به دلیل جلوگیری از مشکلات حادتر در آینده است. هزینه ارتودنسی در اصفهان ، تهران، مشهد، شیراز و شهرهای مختلف به پارامترهای گوناگونی از جمله سن مراجعه به متخصص ارتودنسی بستگی دارد. شروع زودهنگام درمان میتواند هزینه های ارتودنسی را کاهش دهد.

ارتودنسی کودکان در اصفهان و دیگر نقاط کشور این امکان را فراهم می‌آورد تا دندان‌های دائمی و خارج نشده از لثه شرایط بهتری برای رشد پیدا نمایند. بیشتر کسانی که در زمان مناسب و به موقع اقدام به انجام ارتودنسی نمی‌کنند در آینده به اقدامات اضافی دیگری نیاز خواهند داشت. به‌طور کلی درمان در طی دو فاز قابل انجام است:

  • فاز 1: در این فاز کودکان با سن‌های کم حدود 6 یا 7 ساله قرار می‌گیرند که متخصص ارتودنسی درمان را بعد از معاینه شروع می‌کند. کودکانی که در فاز یک هستند نیاز به قرار دادن براکت ارتودنسی برای مدت طولانی نخواهند داشت.
  • فاز 2: فاز دوم مناسب سن 10 تا 14 سال خواهد بود زیرا در این سن تمام دندان‌های دائمی رشد کرده‌اند.

مزایای درمان ارتودنسی در سنین پایین

مزایای درمان ارتودنسی در سنین پایین

شروع درمان در سنین کم مسلماً مزایای زیادی دارد، برای مثال: طول درمان بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین پروسه‌های کمتر و راحت‌تر و بدون به‌کارگیری براکت ارتودنسی با بهترین نتیجه‌گیری همراه خواهند بود. مهم‌ترین مزیت آن نیز از بین رفتن شلوغی دندان در مدت کوتاه و بحث بهداشت دهان و دندان کودک است. اکنون به‌طور خلاصه دیگر مزایای درمان ارتودنسی در سن کم را مرور می‌کنیم:

  • درمان ارتودنسی با هزینه کمتر

با گذشت زمان و بالا رفتن سن روند درمان طولانی‌تر و تعداد جلساتی که به متخصص ارتودنسی مراجعه می‌کنند بیشتر خواهد شد. حتی ممکن است نوع درمان تغییر یابد که همگی آن‌ها مستلزم هزینه‌های اضافی هستند. بنابراین ارتودنسی در سن کم به مراتب در کاهش هزینه درمان شما کمک زیادی می‌نماید.

  • باز شدن فضا برای رشد کردن دندان های دائمی

ارتودنسی در زمان کودکی درست قبل از رشد دندان‌های دائمی بهترین موقع برای گسترش پیدا کردن فک است. همچنین سبب ایجاد فضای لازم برای باز شدن فضا برای تمامی دندان‌های شما خواهد شد.

  • رفع هر گونه مشکل در جویدن و گفتار با ارتودنسی دندان

جلو یا عقب بودن فک مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد، یعنی فک‌ها از تقارن به خصوصی برخوردار نیستند. برطرف شدن مشکلات فک، صحبت کردن و غذا خوردن کودکان علاوه بر سلامتی حس اعتماد به نفس را نیز به آن‌ها هدیه می‌دهد.

 

سن مناسب ارتودنسی کودکان

 

 سوالات متداول

آیا کیفیت ارتودنسی با سن بیمار ارتباط دارد؟

قطعاً سن بیمار در درمان ارتودنسی معیار با اهمیتی است اما باید بدانیم که عوامل دیگری نیز در عدم باکیفیت بودن ارتودنسی اثر خواهند گذاشت. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، نوع ناهنجاری، نوع روش های درمانی به کار برده شده و … از جمله این عوامل به شمار ‌می‌روند.

آیا نهفتگی دندان با انجام ارتودنسی در سن کودکی قابل درمان است؟

فضای دهان و فک با انجام ارتودنسی در زمان بلوغ و کودکی برای رشد دندان‌های دائمی بیشتر می‌شود. بنابراین باعث قرارگیری درست هر دندان در جای خود خواهد شد و دندانی نیز به صورت نهفته در فک رشد نمی‌کند.

آیا ارتودنسی کودکان را دندانپزشکان عمومی می‌توانند انجام دهند؟

دندانپزشکان عمومی ترمیم دندان و مسائل از این قبیل را به خوبی انجام می‌دهند اما این دندانپزشکان برای ارتودنسی کودکان بی‌تجربه بوده و مناسب نیستند. بنابراین برای انجام ارتودنسی کودک خود حتما به متخصص و ارتودنتیست کودکان و اطفال مراجعه نمایید.

 

کلام آخر

همواره خانواده‌ها به دنبال بهترین زمان درمان ارتودنسی برای فرزند خود هستند. متخصصان ارتودنتیست بهترین زمان برای ارتودنسی کودکان را از سن ۷ تا ۱۰ سال اعلام کرده‌اند. همچنین مزایایی همچون هزینه کمتر، درمان راحت‌تر، زمان و پروسه درمان کمتر و … را نیز به همراه خواهد داشت. انجام ارتودنسی در سن کم باعث می‌شود فک برای رشد دندان‌های دائمی گسترش پیدا کند. همچنین مشکلات موجود در گفتار و غذا خوردن و دیگر عارضه‌های موجود برای فک از بین خواهند رفت. بنابراین تا حد امکان سعی کنید ارتودنسی کودکان خود را در سنین کم انجام دهید.