بر اساس یافته های یک مطالعه جامع و بلند مدت که توسط محققان دانشگاه گوتنبرگ انجام شد، داروهای مدرن رقیق کننده خون (که با عنوان نوآک ها نیز شناخته می شوند) در مقایسه با داروی قدیمی وارفارین تا 45 درصد خطر خونریزی را کاهش می دهند. از داروی وارفارین برای درمان لخته خون در دست ها و پاها استفاده می شود.

بسیاری از بیماران از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند. وارفارین یکی از قدیمی ترین داروهای موجود است که با برند واران عرضه می شود. در سال های اخیر شاهد عرضه انواع داروهای رقیق کننده دیگر نیز بوده ایم؛ گروهی متشکل از چهار داروی مختلف رقیق کننده خون به نام نوآک ها (آنتی کوآگولانت های خوراکی غیر ویتامین K) نیز نمونه ای از آن ها است.

مطالعه گسترده انجام شده بر روی داروهای رقیق کننده خون توسط دانشمندان سوئدی

برای اولین بار شاهد انجام مطالعه ای توسط دانشمندان سوئدی درباره ریسک خونریزی در روش های کوتاه مدت و بلند مدت درمان لخته های خون در پاها و ریه ها هستیم (افراد چاق، افراد مبتلا به بیماری التهابی مزمن و مبتلا به نارسایی احتقانی قلب در خطر لخته شدن خون قرار دارند). این مطالعه به طور ویژه به بررسی مزایای آپیکسابان می پردازد. مصرف این دارو در مقایسه با وافارین تا 45 درصد خطر خونریزی را کاهش می دهد.

به گفته کاتارینا گلیس سندبلد، مسئول ارشد این مطالعه، “ما شاهد کاهش خطر خونریزی در نتیجه مصرف کوتاه مدت و بلند مدت آپیکسابان هستیم. علاوه بر این، خطر خونریزی در نتیجه مصرف این دارو در مقایسه با یک داروی دیگر به نام ریواروکسابان که در گروه نوآک ها قرار دارد، خطر خونریزی در کوتاه مدت کمتر می شود. معمولا در ماه های اول آغاز درمان، تفاوت میان این داروها بیشتر به چشم می خورد.”

دارو رقیق کننده خون

درباره مطالعه

در این مطالعه بیش از 45.000 شرکت کننده حضور داشتند که بین سال های 2014 تا 2020 داروهای رقیق کننده خون برای درمان لخته های خون موجود در پا یا ریه را مصرف کردند. برای 43 درصد از شرکت کنندگان آپیکسابان و 40 درصد نیز ریواروکسابان تجویز شد. برای کمتر از 15 درصد از شرکت کنندگان وارفارین تجویز شد. علاوه بر این، وارفارین بیشتر برای شرکت کنندگان تجویز شد که سن شان بالا بود و چندین بیماری دیگر هم داشتند.

در نهایت نیز مشخص شد ریسک خونریزی در نتیجه مصرف آپیکسابان در شش ماهه اول دوره درمان کمتر است. ریواروکسابان هم نسبت به وارفارین خطر خونریزی را کمتر کرد اما باز هم آپیکسابان عملکرد بهتری داشتن. در دوره های درمانی طولانی مدت، دو داروی آپیکسابان و ریواروکسابان تفاوت چندان قابل توجهی نداشتند زیرا این دو دارو در مواردی تجویز شده بود که خطر خونریزی در بیمار کمتر از یک درصد بود.

بعضی از بیماران حتما باید وارفارین مصرف کنند

به گفته سندبلد، “اگر همچنان پزشک داروی وارفارین را برای بیمار تجویز کند، پس حتما دلیلی داشته است. این امر درباره بیمارانی که فیبریلاسیون دهلیزی دارند و آن هایی که لخته های خون در پا و ریه هایشان وجود دارد نیز صدق می کند. حتی مادرانی که به نوزاد شیر می دهند، بیماری قلبی دارند یا در نتیجه ابتلا به یک اختلال امکان لخته شدن خون در بدنشان وجود ندارد نیز باید همین دارو را مصرف کنند.”