به تازگی گروهی از محققان، اثرات ویرانگر آلودگی و آلاینده های هوا در بلند مدت بر احتمال ابتلا به سکته قلبی و بروز زوال عقل را بررسی کرده اند. آن ها برای انجام مطالعات خود از داده های موجود در پایگاه داده بیوبانک انگلیس استفاده کردند.

اثرات چندین آلاینده در هوای محیط بر سلامت انسان نیز یکی دیگر از موضوعات مطالعه آن ها بود.

آلاینده های هوا و افزایش ریسک سکته و زوال عقل؛ پیش زمینه

سکته قلبی، امری کشنده به ویژه در میان میانسالان است. 11.6 درصد از تمام مرگ و میرهای سراسر جهان به خاطر سکته قلبی است. بعلاوه، اولین دلیل مرگ و ناتوانی نورولوژیکی هم سکته قلبی است.

تعداد مبتلایان به زوال عقل در سال 2019 بیش از 50 میلیون نفر بود. پیش بینی می شود این رقم تا آخر سال 2050 به بیش از 152 میلیون نفر برسد.

آلاینده های هوا و افزایش ریسک سکته و زوال عقل

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، اول از همه میزان آلودگی هوا را با توجه به آلاینده ها محاسبه کردند.

سپس این مقیاس ها را با نشانی محل سکونت شرکت کنندگان ادغام کرده تا هر گونه تغییر مهم در آلاینده ها مشخص شود.

در نهایت نیز با توجه به مقدار اندازه گیری شده آلاینده ها، یک مقیاس برای آلودگی هوا ایجاد کردند. محققان تا پایان فوریه 2020 یا تا زمان مرگ شرکت کنندگان، آن ها را زیر نظر داشتند.

سپس آن ها با استفاده از اطلاعات موجود در بیوبانک انگلیس، افرادی که سکته قلبی کرده بودند یا زوال عقل داشتند را شناسایی کردند.

برای بررسی ارتباط میان آلودگی هوا و سکته قلبی، زوال عقل، ابتلای همزمان به چندین بیماری و مرگ و میر در نتیجه هر بیماری دیگر، محققان از مدل های نسبی Cox استفاده کردند.

یافته های مطالعه

از میان تمام 413.372 شرکت کننده ای (54.2 درصد آن را خانم ها تشکیل می دادند) که در تحلیل ابتدایی حضور داشتند، تعداد افرادی که در مدت 10.9 سال به زوال عقل مبتلا شده بودند یا سکته کرده بودند، به نسبت کم بود: از میان آن ها، 6.484 نفر (1.6 درصد) سکته کرده بودند و 3.813 نفر (0.9 درصد) به زوال عقل مبتلا شده بودند.

بعضی از شرکت کنندگان همزمان به هر دو مشکل دچار شدند: 238 شرکت کننده سکته کرده و بعدا به زوال عقل مبتلا شده بودند. 138 نفر هم دچار زوال عقل شده بودند که بعدا سکته کردند.

مدل نسبی Cox و مدل های دیگر نشان داد که ارتباط مثبت میان آلودگی هوا، زوال عقل، مرگ در اثر هر دو عارضه و مرگ به علت هر بیماری دیگری وجود دارد.

به ویژه، هر وقت میزان ذرات معلق به 2.5 میکرون می رسد و میزان نیتروژن دی اکسید زیاد می شود، این رابطه هم قوی تر می شود.

بعلاوه، مدل های دیگر نشان داد که ارتباطی مستقیم میان آلاینده های هوا و ابتلای همزمان به هر دو بیماری وجود دارد.

با وجود این که رابطه ای میان این امر وجود ندارد که آلاینده های هوا اول باعث زوال عقل و سپس باعث سکته قلبی می شوند، اما با هر افزایش دامنه بین چارکی در میزان آلودگی هوا، ممکن است در بازه دو تا سه ساله این رابطه شکل بگیرد.