ریزش مو یک ویژگی طبیعی و رایج بین تمام انسان‌ها است و همه ما به طور متوسط روزانه تعدادی از مو‌هایمان را  از دست می‌دهیم. اما در صورتی که بدن در بعضی شرایط خاص مانند بارداری باشد، موضوع ریزش مو فرم طبیعی خود را از دست داده و به نحوی دیگر خود را نمایش خواهد داد.

بارداری همان‌قدر که دورانی شیرین و لذت بخشی است، دورانی حساس و نیازمند مراقبت بوده و نیاز است.  در این دوران عارضه‌های زیادی به وجود می‌آیند که با توجه و ملاحظات لازمه می‌توان سختی این عوارض را کمتر نمود.

ریزش مو هم یکی از همین عارضه‌های طبیعی دوران بارداری است که بسته به شرایط بدنی افراد ممکن است با شدت بیشتر یا کمتری بروز کند. به همین جهت در ادامه این نوشته از درمانکده قصد داریم تا به صورت کامل در رابطه با جزئیات ریزش مو در دوران بارداری صحبت کرده و سه نکته در رابطه با ریزش مو در دوران بارداری را بیان کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

 دلایل ریزش مو در دوران بارداری

خود موضوع ریزش مو دلایل متفاوتی دارد و یکی از مهم‌ترین این دلایل اختلالات هورمونی است. همان‌طور که مطلع هستید، در دوران بارداری هورمون‌های مختلفی ترشح می‌شوند و هم‌چنین سطح انواع هورمون‌ها در بدن دستخوش تغییر می‌شود که این موضوع کاملاً طبیعی است.

به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که موضوع ریزش مو و بارداری دارای ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند اما همانطور که پیشتر نیز گفته شد، بسته به شرایط بدنی افراد ممکن است که شدت این عارضه کمتر یا بیشتر باشد.

اما در صورتی که حس کردید ریزش مو‌هایتان در دوران بارداری بیش از حد است باید حتماً موضوع را با یک متخصص زنان و زایمان در میان بگذارید تا در صورت نیاز آزمایشاتی انجام شده و دلیل این اتفاق بررسی شود.

همانطور که گفته شد، تغییرات هورمونی تنها یکی از دلایل ریزش مو در دوران بارداری است و دلایل دیگری نیز برای این عارضه وجود دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  •      کم خونی
  • عوامل ژنتیکی
  • اختلالات تیروئید
  • بیماری های پوستی
  • استرس ناشی از بارداری
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • تغذیه نامناسب و کمبود مواد مغذی
  • بی توجهی به عارضه طبیعی کمبود آهن

اغلب موارد ذکر شده در لیست بالا دقیقاً مانند عارضه ریزش مو در دوران بارداری کاملاً طبیعی هستند. اما در صورتی که طبق تشخیص پزشک ریزش مو بر اثر عوامل گفته شده نبود و یا بیشتر از حد عادی بود ممکن‌ است مشکل از بارداری نبوده و بیماری پوستی وجود داشته باشد که در این صورت باید به دکتر پوست مراجعه کنید.

از بهترین نکاتی که می‌توانند از ریزش مو در دوران بارداری جلوگیری کنند می‌توان اشاره کرد به:

اصلاح سبک زندگی

اصلاح عادات خواب، ورزش مرتب و اصولی، دوری از استرس، دوری از دخانیات و مشروبات الکلی، استفاده از محصولات ارگانیک به جای محصولات شیمیایی و بسیاری موارد دیگر نیاز اساسی هر انسانی است که در بانوان باردار بسیار برجسته‌تر بوده و نیازمند توجه بیشتری است.

رعایت تغذیه مناسب

البته که موضوع تغذیه مناسب خود یکی از بخش‌های مربوط به یک سبک زندگی به شمار می‌رود اما به دلیل اهمیت ویژه‌ای که دارد، جداگانه به آن پرداخته‌ایم. عادات تغذیه ناسالم چه برای افراد عادی و چه برای بانوان باردار خطر ساز است و باید حتماً اقدام به اصلاح آن نمود.

مصرف مواد غذایی ناسالم، مصرف فست فود، مصرف غذا‌های چرب، مصرف غذا‌هایی فاقد ارزش غذایی و بسیاری موارد دیگر همگی بخش‌های مختلف یک رژیم غذایی ناسالم هستند.

به جای تمام موارد ذکر شده می‌توان بسته به شرایط بدنی و محدودیت‌هایی که دارید و مشورت پزشکی خود یک رژیم غذایی سالم را که متشکل از موادی با ارزش غذایی بالا و هم‌چنین انرژی‌زا و مفید است را تهیه و اجرا کنید.

مراقبت از مو

بانوان معمولاً در تمام دوران زندگی به پوست و مو‌های خود اهمیت می‌دهند اما متاسفانه در دوران بارداری به دلیل سختی‌های این دوران و بی‌حوصلگی‌ها از فرایند‌های مراقبتی پوست و مو غافل می‌شود. لازم به ذکر است که در دوران بارداری پوست و موی شما بیش از هر دوره دیگری نیازمند رسیدگی و مراقبت است و حتماً باید از طریق فرایند‌های استاندارد و غیر شیمیایی از مو‌هایتان مراقبت کنید.

رابطه ریزش مو با دوران شیردهی

دلایل ریزش مو در دوران شیردهی

زایمان به خودی خود باعث ریزش مو نمی‌شود اما همانطور که گفته شد در دوران بارداری افزایش و تغییر سطح هورمون‌های مختلف در بدن صورت می‌گیرد و پس از زایمان بدن سعی دارد تا به حالت عادی خود باز گردد. در این زمان است که فولیکول‌های مو قصد دارند تا خود را جوان کنند و ریزش مو شدت می‌گیرد.

اما نگران نباشید؛ این ریزش مو که در سه تا چهار ماه پس از زایمان به اوج خود خواهد رسید به معنی بازگشتن مو‌های شما به چرخه طبیعی خود است و موقتی است.

همان‌طور که بار‌ها اشاره شد موضوع ریزش مو در دوران بارداری عارضه‌ای کاملاً طبیعی است و در صورتی که از حد اعتدال خارج نشود اصلاً نگران‌کننده نیست اما این استدلال به این معنی است که نباید برای بهبود آن و یا شاید جلوگیری از آن نباید اقدامی حاصل گردد.

مراقبت‌های لازم برای چلوگیری از ریزش مو در دوران بارداری

جمع بندی

به صورت کلی در دوران بارداری نباید خود را نگران عارضه‌های خفیفی همچون ریزش مو کنید چرا که با توجه به موضوعاتی که در این نوشته گفته شدند چنین عوارضی کاملاً طبیعی و رایج هستند. از طرفی حساسیت بیش از حد برای این موارد می‌تواند شما را دچار استرس و اضطراب کند که هم برای مادر و هم برای فرزند بسیار مضر است.

به هر صورت اگر حس کردید که نمی‌توانید با این عوارض کنار بیاید و یا این موارد به صورت غیر طبیعی خود را نشان می‌دهند، می‌توانید با مراجعه به سیستم نوبت دهی آنلاین درمانکده، متخصص مد نظر خود را پیدا کرده و در رابطه با مشکل خود مشاوره بگیرید.