به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد یک نوع باکتری خاص در روده انسان و موش حضور دارد که باعث ایجاد اعتیاد نسبت به خوراکی می شود. در نتیجه، فرد به چاقی مفرط مبتلا خواهد شد.

محققان در بخش دیگری از بررسی های خود، یک باکتری دیگر را هم شناسایی کرده اند که نقش مهمی در پیشگیری از بروز این اعتیاد نسبت به غذا دارد.

نقش یک باکتری خاص در پرخوری و ابتلا به چاقی مفرط؛ پیش زمینه

به گفته یکی از محققان حاضر در این مطالعه، “چندین فاکتور در ایجاد اعتیاد نسبت به یک خوراکی نقش دارند. زمانی که این وضعیت پیش آید، فرد دیگر هیچ کنترلی بر غذا خوردن ندارد. پس در نتیجه به چاقی مفرط و اختلال های غذایی مبتلا می شود. حتی میکروبیوم روده یا به عبارت دیگر، ترکیب باکتری ها در روده هم تغییر می کند. تا پیش از این، اطلاعات کاملی درباره این اختلال در دسترس نبود.”

نقش یک باکتری خاص در پرخوری و ابتلا به چاقی مفرط

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، 35 پرسش طراحی کردند و از شرکت کنندگان خواستند تا به این سوالات جواب دهند.

در بخش دیگری از این مطالعه، از موش های آزمایشگاهی هم استفاده شده است. محققان بر اساس سه معیار، موش ها را به سه دسته تقسیم کردند: موش هایی که مدام دنبال غذا بودند؛ آن هایی که اشتیاق زیادی برای غذا خوردن داشتند؛ و آن هایی که دچار پرخوری بودند.

سپس محققان میکروبیوم روده آن دسته از موش هایی که به غذا اعتیاد داشتند و موش های سالم را بررسی کردند.

یافته های مطالعه

ارزیابی های محققان نشان داد که وقتی میزان یک نوع باکتری متعلق به یک گروه به نام پروتئوباکتریا و یک نوع باکتری متعلق به خانواده آکتینوباکتریا زیاد شود، شاهد اعتیاد به غذا در موش ها هستیم.

علاوه بر این، همزمان با این اتفاق، تعداد یک نوع باکتری دیگر به اسم بالتیا که به گروه فیرمیوکوت ها تعلق دارد هم کم می شود.

به گفته یکی دیگر از محققان، “به لطف شواهدی که از این مطالعه به دست آورده ایم، می توانیم نشانگرهای زیستی جدید مربوط به اعتیاد به غذا را شناسایی کنیم. مسئله ای که مهم تر است این می باشد که آیا از یک باکتری مفید می توانیم به عنوان یک روش جدید برای درمان چاقی مفرط در نتیجه شکل گیری این رفتار استفاده کنیم یا نه.”

جالب است که بررسی های انجام شده بر روی انسان ها هم نتیجه یکسانی به همراه داشت.

یکی دیگر از محققان در پایان به این نکته اشاره می کند که، “ما برای اولین بار توانستیم رابطه مستقیم بین ترکیب روده و بیان ژن در مغز را ثابت کنیم.”

به گفته وی، میکرو آر ان ای ها (miRNAs) – مولکول های کوچک و تک زنجیره ای که مسئول تنظیم بیان ژن هستند و تقریبا در تمام فرایندهای سلولی نقش دارند – در شکل گیری اعتیاد نسبت به غذا نقش دارند. بنابراین، وقتی که بیان این مولکول ها تغییر کند، زمینه برای ابتلا به پرخوری هم فراهم می شود.

منبع