در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان رابطه بین میکروبیوم دهان و قدرت شناختی در میان بزرگسالان آمریکایی را بررسی کرده اند.

میکروبیوم دهان و قدرت شناختی؛ پیش زمینه

یکی از بزرگ ترین چالش هایی که افراد مسن با آن روبرو هستند، بروز اختلال در قدرت شناختی و ابتلا به زوال عقل است. منظور از زوال عقل، افزایش تدریجی افت قدرت شناختی است.

برای این که تعداد مبتلایان به زوال عقل کم شود، باید فاکتورهای خطرناکی شناسایی شوند که منجر به بروز اختلال در قدرت شناختی می شوند.

شواهد به دست آمده از مطالعات قبلی نشان می دهد که میکروبیوم روده با عملکرد شناختی رابطه دارد. این در حالی است که دهان، دومین محل بزرگ تجمع میکروب ها در بدن انسان می باشد. با این حال، این اولین مطالعه ای است که تاثیر میکروبیوم دهان در این زمینه را بررسی کرده است.

باید میکروب ها در دهان وجود داشته باشند تا فعالیت های فیزیولوژیکی و ایمن شناختی مثل فراوری مواد شیمایی و دفع سموم از بدن، ثبات در سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری، در بدن انجام شود.

میکروبیوم دهان و قدرت شناختی

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند رابطه بین میکروب های دهان و قدرت شناختی در میان بزرگسالان 60 تا 69 ساله را بررسی کنند.

به همین منظور، آن ها داده های به دست آمده از یک نظرسنجی مربوط به سال های 2011 تا 2012 را بررسی کردند.

فاکتورهای سن، جنسیت بیولوژیکی، شاخص توده بدنی، میزان تحصیلات، جایگاه اجتماعی اقتصادی، مصرف مشروبات الکلی، سیگار کشیدن، میزان تحرک بدنی، ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در این مطالعه در نظر گرفته شد.

محققان از چندین معیار برای امتیازدهی به شرکت کنندگان استفاده کردند.

نتایج و یافته های مطالعه

به طور کلی، 605 بزرگسال با میانگین سنی 64 سال در این مطالعه حضور داشتند.77 درصد آن ها سفید پوست غیرلاتین تبار بودند. 70 درصد از دبیرستان فارغ التحصیل شده بودند.

بررسی ها نشان داد که افرادی کمترین امتیاز را دریافت کرده اند که به طور کلی، سطح تحصیلات و درآمد خانوادگی پایین تری دارند، در گذشته دچار فشار خون بالا بوده اند، دیابت داشتند و در زمان انجام مطالعه، سیگار می کشیدند.

افرادی که میکروبیوم آلفا دهان شان متنوع تر بود، قدرت شناختی بهتری داشتند. علاوه بر این، احتمال تغییر در حافظه شان هم کمتر بود.

علاوه بر این، افرادی که تنوع میان میکروب های دهان شان از بین رفته بود و دچار اختلال شناختی شده بودند، همزمان التهاب سیستماتیک هم داشتند. به گفته محققان، وقتی که میکروبیوم دهان تغییر می کند، زمینه برای افت قدرت شناختی و ابتلا به زوال عقل فراهم می شود.

میکروبیوم دهان؛ نتیجه گیری

به طور کلی، شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که میکروبیوم دهان با حافظه و قدرت شناختی بزرگسالان ارتباط دارد. هر چقدر که تنوع کمتر شود، احتمال بروز زوال عقل هم بیشتر می شود.

منبع