لکه های سفید قارچی روی پوست نوزاد میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهمترین آن عفونت قارچی تینه آ ورسیکالر است. تینه آ ورسیکالر یک عفونت قارچی پوستی بوده و توسط  مخمر بر روی پوست ایجاد می گردد. این عارضه اغلب در نوزادن، کودکان ، نوجوانان و جوانان رخ می دهد. اما ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد.

این وضعیت باعث ایجاد لکه های روشن تر یا تیره تر بر روی پوست کودک شما می شود. این تکه ها اغلب روی سینه یا پشت کودک به وجود می آیند. همچنین از برنزه شدن یکنواخت پوست نیز جلوگیری می کنند. در ادامه با ما در وب سایت دکتر چک همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم…

چه چیزی باعث ایجادلکه های سفید قارچی روی پوست نوزاد می شود؟

معمولاً در مقادیر بسیار کم، مخمرهایی بر روی پوست زندگی می کنند. عفونت قارچی تینه آ ورسیکالر زمانی اتفاق می‌افتد که مخمر ها منبسط گشته و تعداد آن ها به طور فزاینده ای افزایش می‌یابد و ممکن است بیش از حد رشد کند.

کدام نوزادان در معرض ابتلا به عفونت قارچی وسیکالر هستند؟

برخی عوامل موجب ابتلای نوزاد به عفونت قارچی خواهد شد. این عوامل عبارتند از:

  • زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب
  • داشتن پوست مرطوب و چرب
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف.

علائم عفونت قارچی تینه آ ورسیکالر در کودک چیست؟

بر روی پوست لکه هایی به رنگ سفید، صورتی یا قهوه ای روشن ایجاد می گردد. این لکه ها حالت جدا شونده دارند و کودک خارش یا دردی را احساس نخواهد کرد. شکل لکه ها دایره ای یا بیضی شکل می باشند و اندازه آن ها بیشتر از یک اینچ نیست.

لکه های سفید قارچی روی پوست نوزاد خود را به شکل های دیگری نیز نشان خواهد داد:

  • عفونت فقط در لایه های بالایی پوست به وجود می آید.
  • بثورات روی قفسه سینه یا پشت کودک شما قرار دارد و بر روی صورت به وجود نمی آیند.
  • لکه ها در گرما یا رطوبت بدتر می شوند.
  • در تابستان بیشتر متوجه لکه ها خواهید شد.

اگر کودک شما داروهای استروئیدی مصرف کند یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، لکه ها بدتر می شوند.  برای درمان عفونت قارچی در کودکان هر چه سریع تر باید به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

چگونه این عفونت تشخیص داده می شود؟

منظور ما از عفونت قارچی در اینجا تینه آ ورسیکار می باشد که رایج ترین عفونت درگیر کننده بین نوزادان و کودکان است.

پزشک متخصص پوست کودک شما را معاینه خواهد کرد و در این خصوص بررسی های لازم را جهت تجویز دارو انجام خواهد داد.

پزشک برای بررسی شدت عارضه از یک نور ماوراء بنفش به نام لامپ وودز استفاده می کند تا لکه ها را واضح تر ببیند. همچنین ارائه دهنده ممکن است ضایعات پوستی را کمی خراش دهد. این کار بدین منظور انجام می شود تا بتواند به خوبی مشگل را تشخیص دهد.

درمان لکه های سفید قارچی روی پوست نوزاد

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که پزشک متخصص برای این عارضه چه داروها و راهکارهایی را تجویز می نماید؟ استفاده از شامپویی حاوی سولفید سلنیوم می تواند  برای درمان عفونت قارچی نوزاد تا حدودی موثر باشد.

این شامپو بدون نسخه موجود است. اگر این درمان جواب نداد، پزشک ممکن است یک شامپو ضد قارچ یا ضد شوره سر را تجویز کند. کودک شامپو را روی پوست آسیب دیده خود می‌مالد. همچنین پزشک کرم های ضد قارچ موضعی یا داروهای ضد قارچ خوراکی را نیز برای کامل شدن دوره درمان تجویز می نماید.

پوست کودک شما ممکن است فقط برای مدت کوتاهی وضعیت مطلوب خودش را حفظ نماید. سپس این شرایط احتمالا دوباره اتفاق می افتد. پزشک به کودک شما توصیه می کند که هر ماه باید از شامپو استفاده نماید تا از عود کردن بیماری یا عفونت قارچی کودک جلوگیری شود.

در حقیقت باید گفت که این درمان، باعث نمی شود که پوست کودک شما فوراً به رنگ طبیعی خود بازگردد. پروسه کامل درمان حدود چندین هفته یا چندین ماه طول می کشد. برنزه نکردن و محافظت از پوست در برابر آفتاب امری بسیار مهم بوده که باید به آن توجه شود.

چه زمانی باید پس از طی کردن دوره درمان، مجددا به پزشک مراجعه نماییم؟

اگر درمان کودک شما موثر نبود، حتما مجدد با پزشک متخصص مربوطه در تماس باشید تا راهنمایی لازم را به شما ارائه نماید. ممکن است روش های درمانی دیگری را برای کودک شما پیشنهاد نماید.

نکات کلیدی در مورد عفونت قارچی تینه آ ورسیکالر کودکان

  • دلیل این که می خواهید به پزشک مراجعه کنید را باید بدانید.
  • قبل از بازدید، سؤالاتی را که می خواهید پزشک به آن ها پاسخ دهد را یادداشت کنید.
  • درهنگام ویزیت توسط پزشک متخصص، نام یک تشخیص جدید و هر گونه دارو، درمان یا آزمایش جدید را یادداشت نمایید. همچنین هر دستورالعمل جدیدی را که پزشک برای فرزندتان به شما ارائه می نماید را یادداشت کنید.
  • بدانید که چرا یک دارو یا درمان جدیدی را پزشک برای کودک تجویز می نماید و این داروها یا پماد های درمانی چگونه می تواند به کودک شما در روند بهبودی نسبی کمک می کند. همچنین باید بدانید که این داروها چه عوارضی دارد.
  • از پزشک سوال کنید که آیا می توان با توجه به وضعیت کودک و شدت عارضه روش های دیگری را برای درمان امتحان نمود یا خیر
  • بدانید چرا یک آزمایش یا روشی خاص برای درمان توصیه می شود و نتایج بدست آمده چه معناو مفهومی می توانند داشته باشند.
  • بدانید که اگر فرزندتان داروها را به طور کامل مصرف نکرد یا نیمه کاره رها نمود و یا آزمایشی را برای تشخیص عفونت قارچی انجام نداد، شما در این خصوص چه انتظاری خواهید داشت.

سوالات متداول

عفونت قارچی در کودکان بیشتر در چه سنینی بیشتر است؟

در حالت کلی عفونت قارچی در کودکان بین سنین 3 الی 9 سال بسیار رایج می باشد. این عفونت هم در پوست بدن و هم در قسمت سر رخ خواهد داد که به آن کچلی قارچی نیز می گویند.

علت عفونت قارچی در کودکان چیست؟

ممکن است از طریق تماس کودک با حیوانات خانگی و یا تماس با افراد آلوده به این عارضه انتقال پیدا کند. ولی شما در این خصوص نگران نباشید، زیرا این عارضه به راحتی درمان خواهد شد و جای ناراحتی ندارد. عفونت های قارچی در کودکان دارای انواع مختلفی بوده و نوع آن ها را پزشک تشخیص خواهد داد. ما در این مقاله عفونت قارچی تینه آ ورسیکالر را مورد بررسی قرار داده ایم.