دویدن مزایای زیادی برای بدن دارد. به عنوان مثال، افرادی که در طول عمرشان حداقل یک ساعت در هفته می دوند، در مقایسه با افرادی که اصلا ورزش نمی کنند، عمرشان سه سال بیشتر است و حتی ریسک ابتلا به بیماری های مزمن مثل دیابت هم در آن ها کمتر است.

اما جدیدا یک ترند جدید باب شده است. قانون ساده ای دارد: به این صورت که باید روزانه حداقل 1.6 کیلومتر بدوید. فرقی ندارد که خیابان را انتخاب کنید یا تردمیل. در هر صورت روزانه حداقل این میزان باید بدوید.

اما حالا یک مسئله ای پیش می آید. هنوز مشخص نشده است که روزانه دویدن چه خطری برای سلامتی دارد.

هر روز دویدن، چه تاثیراتی بر بدن دارد؟ واقعا خطری ندارد؟

فرقی ندارد که آماتور باشید یا حرفه ای، اگر می خواهید لاغری را تجربه کرده و اندام بهتری داشته باشید، باید استرس به اندازه کافی به بدن وارد شود.

وقتی که این چرخه برای چندین ماه ادامه داشته باشد، اندام تغییر زیادی می کند. از جمله این تغییرات می توان به افزایش پنج تا ده درصدی میزان اکسیژن مصرفی، کاهش ضربان قلب در هنگام دویدن با سرعت کم و بهبود قابلیت بدن در استفاده از چربی به عنوان انرژی اشاره کرد.

اما راز رسیدن به این مرحله، استراحت دوره ای است. در این بازه های زمانی، وضعیت مفاصل و رباط ها بهتر می شود. علاوه بر این، بدن در این دوره می تواند ذخایر کربوهیدرات را به ماهیچه تبدیل کرده و شاهد عضله سازی باشید.. به این صورت، انرژی کافی برای ادامه این روند را خواهید داشت.

تاثیرات دویدن بر بدن

اما مشکلی وجود دارد. در این ترند جدید، خبری از دوره های استراحت نیست. به همین خاطر هم مشکلات زیادی برای دوندگان ایجاد می کند.

وقتی که دونده استراحت نکند، بدن آسیب می بیند. حتی در موارد شدیدتر – مثل دوندگی فوق استقامتی – قلب هم آسیب می بیند.

علاوه بر این، سلول های ایمنی بدن هم نمی توانند مثل قبل به وظایف شان عمل کنند و به همین خاطر هم سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود. از همین رو، ریسک ابتلا به عفونت های تنفسی زیاد و تغییرات قابل توجهی در هورمون ها ایجاد می شود. به عنوان مثال، میزان هورمون های آدرنالین و تستوسترون تا 40 درصد کم می شود.

چاره چیست؟

اگر تمایل زیادی به تبعیت از این ترندها دارید، حتما به بار آموزشی – ترکیبی از دفعات و شدت دویدن – دقت کنید.

در مقایسه با دودیدن با سرعت کم، در سرعت های بالا به بدن آسیب بیشتری وارد شده و مدت زمان بهبودی هم بیشتر می شود.

سعی کنید خیلی به خودتان سخت نگیرید تا هم استمرار داشته باشید و هم ریسک ابتلا به بیماری و صدمه دیدن کمتر شود.

توصیه می کنیم که در روزهای اول، فقط 1.6 کیلومتر بدوید. به مرور زمان، مسافت را بیشتر کنید.

فراموش نکنید که حتما باید چندین روز استراحت کنید.

منبع