به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد با استفاده از سیگارهای برقی حاوی وارنیکلین و نیکوتین می توان سیگارهای سنتی را ترک کرد.

ترک سیگار با سیگار برقی حاوی وارنیکلین و نیکوتین؛ پیش زمینه

اخیرا شواهد زیادی منتشر شده است که نشان می دهد سیگارهای برقی مثل سیگارهای سنتی، پیامدهای ویران کننده ای برای سلامت فرد ندارند.

این گروه از محققان قصد داشتند تاثیر سیگارهای برقی حاوی نیکوتین و وارنیکلین بر ترک سیگارهای مضر سنتی را بررسی کنند.

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، به طور تصادفی 458 فرد (در سنین 25 تا 75 سال) را انتخاب کردند. این افراد هر روز سیگار می کشیدند.

شرکت کنندگان برای ترک سیگارهای سنتی با یکی از این روش ها داوطلب شده بودند:

1. استفاده از سیگارهای برقی حاوی 18 میلی گرم بر میلی لیتر نیکوتین به همراه دارونما.

2. استفاده از سیگار برقی حاوی وارنیکلین با دوز استاندارد همراه با سیگار برقی فاقد نیکوتین.

3. مصرف دارونما همراه با سیگار برقی فاقد نیکوتین.

ترک سیگار با سیگار برقی حاوی وارنیکلین و نیکوتین

یافته های مطالعه

به گفته نویسندگان این مطالعه، “با وجود این که هنوز به طور قطعی از آسیب های ناشی از مصرف سیگارهای برقی حاوی نیکوتین در بلند مدت اطلاع دقیق نداریم، اما اینطور به نظر می رسد که در افرادی که به نیکوتین وابسته هستند، چندین سال می شود که این ماده را مصرف می کنند و در ترک سیگارهای سنتی ناموفق بوده اند، این سیگارها آسیب وارده به بدن در نتیجه استعمال تنباکو را کم می کنند.”

بررسی های محققان نشان داد که با استفاده از سیگارهای برقی حاوی نیکوتین و وارنیکلین می توان سیگارهای سنتی را کنار گذاشت.

محققان وضعیت شرکت کنندگان در هفته بیست و ششم را بررسی کردند. نتایج نشان داد که میزان کربن مونوکسید در بازدم افرادی که سیگار برقی مصرف می کردند، 40.4 درصد بود.

جالب است که میزان کربن مونوکسید در بازدم افرادی که از سیگار برقی حاوی وارنیکلین استفاده کرده بودند، نزدیک به 43.8 درصد شده بود. اندازه گیری ها نشان داد که میزان مونوکسید در بازدم افراد مصرف کننده دارونما هم حدود 19.7 درصد است.

باید به این نکته توجه شود که تفاوت چندانی در میزان مونوکسید در بازدم افرادی مشاهده نشد که از هر نوع سیگار برقی یا وارنیکلین استفاده می کردند.

منبع