استرس چند روز پریود را عقب می اندازد؟ به طور متوسط، چرخه قائدگی حدود 28 روز است. البته کاملا ممکن است که این چرخه چیزی در حدود 21 تا 35 روز باشد و در هر چرخه قائدگی این مدت چندین روز فرق می کند. با توجه به یک قانون کلی که وجود دارد، اگر عادت ماهانه با تاخیر پنج روزه یا بیشتر شروع شود گفته می شود که عادت ماهانه با تاخیر همراه بوده است. مسلما همه خانم ها تاکنون حداقل یک بار با این شرایط مواجه شده اند. استرس یکی از عواملی است که باعث به تاخیر افتادن عادت ماهانه می شود و چنانچه استرس عامل این شرایط باشد، عوامل بسیاری در آن نقش دارند از جمله میزان استرس، توانایی مقابله با آن و چرخه قائدگی فرد.

افرادی که دچار استرس های خفیف هستند، عادت ماهانه تنها با 3 یا 4 روز تاخیر شروع می شود اما مبتلایان به استرس مزمن تا چندین ماه پریود نمی شوند.

آیا استرس باعث تاخیر در عادت ماهانه می شود؟

بله. این که کمی در زندگی تان استرس داشته باشید، طبیعی است اما اگر میزان استرس زیاد شود، چه استرس جسمانی چه روحی، برای سلامتی مضر است. بالا رفتن میزان کورتیزول یکی از عوامل بروز استرس است و به آن “هورمون استرس” می گویند.

استرس جسمانی، احساسی یا تغذیه ای باعث فعال شدن یک زنجیره در بدن می شود. ابتدا با تغییراتی در فعالیت مغز و غده های درون ریز مغزی آغاز شده و به غده فوق کلیه می رسد. هورمون های استرس – کورتیزول و اندرنالین – از غدد فوق کلیه وارد خون شده و تعادل هورمونی موجود در اندام های تولید مثلی را بر هم می زند.

اگر استرس باعث تاخیر در شروع عادت ماهانه شد، باید چه کاری انجام دهیم؟

استرس و پریودی

اگر حدس می زنید استرس باعث شده تا پریود تان به تاخیر بیافتد، با ایجاد چندین تغییر در سبک زندگی خود می توانید این مشکل را برطرف کنید.

مدیتیشن، یوگا و انجام ورزش از روش هایی هستند که مردم معمولا با استفاده از آن ها به نتیجه می رسند. گاهی اوقات استفاده از روش رفتار درمانی شناختی (CBT) نیز موثر است.

با کمک این راهکارها، عادت ماهانه را به حالت سابق برگردانید

با حذف عوامل استرس زا می توانید این مشکل را برطرف کنید. چنانچه انجام این کار میسر نیست، باید چندین استراتژی جدید برای مقابله با این شرایط بیاموزید.

اگر در گذشته نیز این اتفاق برای تان افتاده است، می توانید تغییر در خلق و خوی، رژیم غذایی، مصرف داروهای جدید و رویدادهای بزرگ در زندگی را ارزیابی کنید تا در این صورت بعضی از عوامل استرس زا را تشخیص دهید.

در ادامه به چندین راهکار برای کم کردن استرس و بازگشت عادت ماهانه به روال طبیعی اشاره می کنیم.

زمانی را به استراحت کردن اختصاص دهید

بهترین راهکاری که برای کاهش استرس وجود دارد، استراحت کردن است. مدیتیشن، ورزش کردن، ژورنال نویسی، رنگ کردن کتاب، هنر و بافتنی همیشه به برطرف کردن استرس کمک می کنند.

کارهایی که شما بیشتر از انجام دادن شان برای استراحت کردن لذت می برید را شناسایی کنید.

میزان مصرف کافئین و مشروبات الکلی را کم کنید

مصرف کافئین و مشروبات الکلی باعث افزایش سطح کورتیزول می شود؛ پس توصیه می شود هنگامی که با تغییرات بزرگ و مهم در زندگی خود مواجه هستید، مسیری سخت را طی می کنید یا چیزی به شروع چرخه قائدگی تان باقی نمانده است، مصرف کافئین و مشروب را کم کنید. نوشیدنی های فاقد کافئین یا چای های گیاهاهی که به واسطه برخورداری از تاثیرات آرامش بخش خود به شهرت رسیده اند را جایگزین کنید؛ مانند بابونه یا اسطوخودوس.

داشتن خواب سالم را در اولویت قرار دهید

داشتن خواب سالم یکی از بهترین راه های مبارزه با استرس است. شبانه روز باید حدود 7 تا 9 ساعت استراحت کنید تا بدن خود را بازسازی کند. با داشتن برنامه و عادت خوابی مشخص می توانید کیفیت خواب خود را بهبود بخشید.

چندین ساعت قبل از خواب با صفحه وسایل الکترونیکی تماس نداشته باشید و از چشم بند استفاده کنید. استفاده از دستگاه نویز سفید به بالا رفتن کیفیت و طولانی تر شدن زمان خواب کمک می کند. در این شرایط، دیگر احتمال بی خوابی هم کم می شود.

چگونه اجازه ندهیم که استرس باعث تاخیر در پریودی شود؟

اولین قدم برای این که اجازه ندهید استرس باعث تاخیر در شروع قائدگی شود، این است که دلیل اصلی بروز استرس را تشخیص داده و ببینید که تا چه اندازه ای می توانید آن را کنترل کنید. ممکن است همیشه نتوانید مانع از بروز استرس شوید اما با چندین راهکار می توان با آن مبارزه کرد. زیر نظر داشتن چرخه قائدگی و هر گونه تغییری که در خلق و خوی خود احساس می کنید، شناسایی مشکلاتی که باعث بروز استرس می شوند را آسان تر می کند.

البته باید بگوییم که استرس (فیزیکی، احساسی یا تغذیه ای) تنها یکی از عوامل بالقوه در تاخیر در شروع عادت ماهانه است. بارداری، هورمون کنترل رشد و مشکلاتی که برای سلامتی وجود دارند مانند ابتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان (PCOS) نیز باعث تاخیر در عادت ماهانه می شوند.

گاهی اوقات استرس از بابت بارداری ناخواسته هم در این زمینه نقش دارد. اگر عادت ماهانه تان به تاخیر افتاد و همزمان علائمی مثل ریزش مو، سردرد، اضافه شدن وزن و مشکل خواب را هم تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است به سندرم پلی کیستیک تخمدان مبتلا شده باشید. این عارضه را می توان درمان کرد.