امیکرون ، این روزها خیلی این اسم نه چندان خوشایند را شنیده ایم. اما امیکرون چیست؟ امیکرون جهش جدیدی از ویروس کرونا که از آفریقای جنوبی گسترش یافته و به بقیه جهان رسیده و  همانند سایر جهش ها نگرانی های زیادی را در بسیاری از کشورها از جمله ایران و شهر رشت بوجود آورده است. اما تفاوت امیکرون با کرونا در حدود بیش از 30 تغییر پروتئینی به نام اسپایک است که وارد بدن شده و با وجود انجام واکسیناسیون و تولید آنتی بادی در بدن بر ضد ویروس ، این تغییر و جهش می تواند دلیلی بر عدم تشخیص دستگاه ایمنی بدن نسبت به اومیکرون باشد. چنانچه نظر متخصصان براین است که واکسن دوز سوم آنتی بادی خنثی کننده ویروس کرونای اولیه را بالا برده و این میزان بیشتر آنتی بادی ، ایجاد محافظت خوبی در برابر جهش امیکرون خواهد داشت. امیکرون با انتقال پذیری بالا حتی بالاتر از جهش دلتا بوده ولی علائم خفیف آن سیستم تنفسی تحتانی را درگیر می کند ولی مستقیماً بر ریه ها تاثیر نمی گذارد.

امیکرون خفیف می تواند علائمی شبیه سرماخوردگی داشته باشد و شخص مبتلا شکی نسبت به امیکرون نداشته باشد و تست کرونا انجام ندهد. از علائم امیکرون می توان به تب ، سرفه ، خارش و درد گلو، آبریزش بینی، سردرد، خستگی، بدن درد، از دست دادن حس بویایی، مشکلات گوارشی، عفونت چشم و پوست، تضعیف سیستم ایمنی بدن و نیز ریزش موی شدید اشاره داشت. البته باید توضیح داد که مشکلات گوارشی، تهوع، اسهال و کاهش اشتها جزء علائم خاص میکرون می باشد.

آیا واقعاً ریزش مو، عوارض کرونای امیکرون است؟

از شروع کرونا بیشتر از دوسال گذشته و هنوز اطلاعات کاملی از ویروس کرونا وجود ندارد و شاهد بروز جهش های جدیدی از کرونا هستیم. اما در این میان ، تحقیقات محققین ادامه دارد تا هرچه زودتر جهان را از شر این ویروس منحوس نجات دهد. طی تحقیقات انجام گرفته روی بهبود یافتگان کرونا، ریزش شدید مو نیز می تواند تا مدتها بیماران به ویروس کووید را حتی بعد از درمان درگیر کند.

عوامل تاثیرگذار روی ریزش مو بعداز درمان امیکرون چیست؟

مصرف داروها ، التهاب بدن و استرس می تواند دلیلی بر ریزش موی افراد کرونا گرفته و درمان شده باشد. همچنین تب شدید از اصلی ترین علائم کرونای امیکرون و عامل احتمالی بروز ریزش موی شدید بعد از بهبودی می باشد. به این دلیل که بالا رفتن دمای بدن، باعث تحریک شدید سلول مو و ریزش آن می شود. همچنین بیماران مبتلا به کووید 19 همواره از فشارهای ناشی از قرنطینه و عدم ارتباط با دیگران یا نگرانی از عدم درمان کرونا و تشدید آن رنج می برند. همه این استرسها عاملی برای تحریک ریزش مو بعد از درمان می گردد.

کسانی که بعد از درمان کرونا دچار ریزش مو می شوند در دودسته طبقه بندی می گردند. اولین گروه ریزش موی تلوژن افلوویوم (به معنی ریزش دسته ای موها با شانه زدن و حمام رفتن ) می شوند تا حدود 6 تا 9 ماه درگیر این ریزش مو و سپس رشد مجدد مو خواهند بود. در خصوص TE (تلوژن افلوویوم) باید این مطلب را بدانید که در صورتی رخ می دهد که یک عامل استرس زا رشد موها را وارد فاز تلوژن یا استرحت در حدود 2 تا 3 ماه کرده و بعد از آن بدن نیازمند منبع مقوی برای خروج از فاز استراحت می باشد. در این بین به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن وضعیف شدن بیمار کرونا گرفته حتی پس از درمان، علاوه براینکه زمان زیادی می برد تا قوای جسمانی خود را بدست آورد، رشد مجدد موها زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. طی تحقیقات روی افراد بهبود یافته کرونا ، 24 درصد از افراد مورد تحقیق، حدوداً بعد از 58 روز به ریزش موی شدید مبتلا شدند. گروهی بعد از گذشت مدت زمانی بهبود یافتند اما ریزش مو در گروه دیگر ادامه یافت.

دومین گروه ، ریزش موی آلوپسی که درآن مو بصورت سکه ای ریزش می کند که دراثر حمله  سیستم ایمنی بدن به فولیکولهای مو شکل می گیرد.  با افزایش استرس و بالارفتن سطح کورتیزول (هورمون استرس) شدت ریزش موی آلوپسی افزایش می یابد.

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به امیکرون چیست؟

با گسترش کرونای امیکرون، لزوماً همگی باید تمامی اصول بهداشتی نظیر ماسک و استفاده از مواد ضد عفونی را طبق قبل رعایت کنیم تا از گزند این جهش جدید ویروس با علائم و عوارض خاص در امان بمانیم. یکی از مکانهایی که باعث انتشار ویروس کرونا می باشد مراجعه به اماکن عمومی می باشد. حتی با مراجعه به بهترین کلینیک زیبایی هم امکان آلوده شدن به ویروس کرونا و درگیر شدن با مشکلات ناشی از آن وجود دارد و باید بیش از پیش رعایت بهداشت توسط اپراتور و ضدعفونی کردن دستگاه ها صورت گیرد. خصوصاً اگر نیاز به رفع موهای زائد دارید و چندین جلسه از دوره درمان با لیزر موهای زائد را انجام داده اید و هنوز جلساتتان تکمیل نشده است. همچنین رعایت رژیم غذایی شامل مرکبات، حبوبات، آجیل، ماهی روغنی، اسفناج، کلم بروکلی همگی با دارا بودن ویتامین های فراوان از جمله ویتامین C و D، بدن انسان را در مقابله با ویروس کرونای امیکرون بیمه می کند.

آیا راهکار درمانی برای ریزش موی ناشی ازکرونای امیکرون وجود دارد؟

از روشهای معمولی و خانگی درمان ریزش مو ناشی از امیکرون میتوان به رعایت تغذیه و رژیم غذایی مناسب اشاره داشت. همچنین مصرف مکمل و ویتامینهایی نظیر ویتامین D و روغن ماهی نیز کمک کننده است. علاوه بر آن ماساژ مو با روغن بادام تلخ، روغن نارگیل، آب پیاز و روغن رزماری پیشنهاد می گردد. اما در صورت عدم درمان و نیاز به مراجعه به پزشک ، روش های درمانی که می تواند استفاده از داروهای تقویتی و درمانی تجویز شده توسط پزشک متخصص نظیر هرویت باشد. علاوه بر آن ، فناوری های کلینیکی نیز چه برای پوست و چه برای مو ، روز به روز در حال پیشرفت و گسترش است. مثلاً همانگونه که کرم های ترمیم کننده و جوان کننده پوست و زیبایی به بازار آمده ، روشهای کلینیکی چون هایفوتراپی صورت برای جوانسازی پوست وجود دارد. در مورد روشهای کلینیکی در درمان ریزش مو که توسط متخصص انجام می پذیرد ، فناوری های جدید نظیر تزریق پی آر پی و مزوتراپی مو بسیار پرطرفدار است . مزوتراپی مو که تزریق داروها و هورمونها و … زیر پوست سر برای تقویت رشد مو می باشد ، می تواند در درمان ریزش مو ناشی از کرونا هم کمک کننده باشد.