به تازگی مقاله ای منتشر شده است و وضعیت ماده سفید مغز بعد از برداشتن تخمدان قبل از یائسگی در سنین مختلف را بررسی کرده است.

به گفته محققان، اگر هر دو تخمدان قبل از یائسگی طبیعی از بدن خارج شوند، قدرت شناختی خانم در آینده کم می شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که چه تغییرات پاتوبیولوژیکی در مغز رخ می دهد که این علائم را به دنبال دارد.

برداشتن تخمدان قبل از یائسگی، هورمون ها و مغز خانم؛ پیش زمینه

بعد از اوفورکتومی دوطرفه قبل از یائسگی (به عبارت دیگر، برداشتن هر دو تخمدان)، میزان استروژن، پروژسترون و تستوسترون به طور قابل توجهی در بدن خانم ها کم می شود. تخمدان ها مسئول تولید این هورمون ها هستند.

همزمان با کاهش میزان این هورمون ها در بدن، میزان گنادوتروپین زیاد می شود. علاوه بر این، از سنین میانسالی به بعد، میزان ماده سفید مغز خانم ها هم بیشتر از مردان می شود.

شواهد به دست آمده از مطالعات قبلی نشان می دهد که ریسک ابتلا به زوال عقل و بروز اختلال شناختی بعد از حذف هر دو تخمدان در بدن بیشتر می شود.

برداشتن تخمدان قبل از یائسگی

درباره مطالعه

شرکت کنندگان این مطالعه را خانم هایی تشکیل می دهند که در سنین مختلف عمل برداشتن تخمدان را انجام داده بودند.

اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگوییم، 22 خانم در سن 40 سالگی یا کمتر، 43 خانم در بازه سنی 40 تا 45 سال و 39 خانم در بازه سنی 46 تا 49 سال، اوفورکتومی دوطرفه قبل از یائسگی را انجام داده بودند.

گروه دوم متشکل از 907 خانم بود که تا قبل از 50 سالگی، این عمل را انجام نداده بودند. اسکن مغزی تمام شرکت کنندگان بررسی شد.

نتایج مطالعه

به طور کلی، نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که ماده سفید در قسمت های مختلف مغز خانم هایی که قبل از سن 40 سالگی تحت عمل برداشتن هر دو تخمدان قرار گرفته اند، یکپارچه نیست.

شواهد به دست آمده از این مطالعه، مهر تاییدی بر یافته های قبلی است. به عبارت دیگر، حذف تخمدان ها قبل از یائسگی طبیعی با کاهش حجم بادامه مغز، هیپوکامپوس و میزان ماده سفید در دیگر قسمت های مغز همراه است.

ارتباط این قسمت های مغز با بیماری زوال عقل عروقی بیشتر از بیماری آلزایمر است. علاوه بر این، در بیماری آلزایمر تغییر در عروق مغز هم اغلب منجر به افت قدرت شناختی می شود.

به گفته محققان، احتمالا دلیل کاهش یکپارچگی ماده سفید مغز بیشتر به خاطر هورمون های آندروژن باشد تا استروژن. البته آن ها معتقد هستند که باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.

منبع