حساسیت، بی حسی، کرختی و سوزش لب ها، به سیستم عصبی آن مربوط است که عصب ها و سلول های عصبی را تشکیل می دهد. مغز و ستون فقرات، سیستم عصبی مرکزی و بقیه قسمت های بدن، سیستم عصبی بیرونی را می سازند.

زمانی که سیستم عصبی بیرونی آسیب می بیند، بخش های مربوط به آن، واکنش نشان می دهد. از معمول ترین نشانه های آن، احساس کرختی ، بی حسی و سوزش است؛ در این صورت تمام اعضای بدن،از جمله لب ها، تحت تاثیر قرار می گیرند.

سیستم عصبی بیرونی معمولاً مسئول سوزش لب ها نیست. شرایط موقتی مثل: پوست حساس یا هوای سرد، باعث می شوند که این عارضه به وجود آید.

هر چقدر که سوزش لب ها بیشتر شود و علائم آن بیشتر باشد، راحتتر می توانید علت این بیماری را تشخیص دهید و متوجه شوید که وضعیت تان، تا چه اندازه وخیم است.

10 علت سوزش لب ها

۱. آلرژی ها

آلرژی میتواند مهمترین علت سوزش لب هایتان باشد. آنژیوادم نوعی آلرژی است که در اثر آن، لب ها ورم می کند. حساسیت به غذاها و داروها اغلب این آلرژی را به وجود می آورند. کسی که به این آلرژی مبتلا می شود، می تواند با مصرف نوعی داروی خاص حساسیت خود را از بین ببرد.

در صورتی که مشکل جدی تر بود، احتمالاً شما به آنافیلاکسی (بیش دفاعی)  مبتلا شده اید. اگر کسی تنگی نفس، حالت غش و ضعف را دارد، باید سریعاً با اورژانس تماس بگیرد.

۲. لب های خشک

لب های خشک یا ترک خورده اغلب زخم و پوسته پوسته می شوند. در زمستان یا در هوای گرم، لب ها خیلی خشک می شوند. اگر کسی اگزما داشته باشد هم معمولاً لب هایش خشک می شوند.

استفاده از مرطوب کننده لب ها را نرم کرده و از ترک خوردن یا چاک برداشتن آن جلوگیری می کند. کسی که در حال حاضر، لب هایش خشک یا زخم است، باید از محصولاتی مثل ژل فاقد حساسیت استفاده کند.

۳. تبخال

اولین حسی که در زمان تبخال زدن دارید، حس خارش یا سوزش در اطراف دهان و لب هاست که بعداً به یک تاول آبکی تبدیل می شود.

ویروس «هرپس» عامل تبخال می باشد که خیلی عفونی است و از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. مثلاً، می تواند بر اثر بوسه منتقل شود. این ویروس معمولاً غیر فعال است؛ اما ممکن است در طول زمان، تغییر شکل دهد و تبدیل به زخم شود.

تبخال معمولاً بدون دارو و در مدت ۷ تا ۱۰ روز، خوب می شود؛ اما استفاده از کرم آنتی ویروس در همان ابتدا، مانع رشد آن می شود.

۴. زونا

خیلی از کودکان به آبله مرغان یا زونا مبتلا می شوند. بعد از درمان این بیماری، ویروس در حالت غیر فعال باقی می ماند و با گذشت زمان، به صورت بیماری زونا ظاهر می شود. زونا نوعی از عفونت است که خارش، سوزش، تاول های دردناک یا جوش روی پوست، ایجاد می کند.

زونا بر همه قسمت های بدن از جمله لب ها تأثیر می گذارد و اولین نشانه های آن هم سوزش یا خارش است. بعد از آن، تاول های آبکی روی پوست ظاهر می شوند که به صورت تکی و یا دسته ای هستند.

داروهای ضدویروس درد را کمتر می کنند و تاول ها را از بین می برند. بهتر است که از همان ابتدای بیماری، از این داروها استفاده کنید. استراحت، کاهش استرس و گذاشتن کمپرس سرد روی تاول ها، نیز باعث می شود که این بیماری سریعتر بهبود یابد.

۵. آسیب های عصبی

آسیب های پوستی مانند سوزش ممکن است اعصاب را تحت تأثیر قرار دهند.

اگر لب ها در معرض گرما یا سرمای زیاد قرار بگیرند یا آفتاب سوخته شوند یا مواد سمی مانند: مایع سفیدکننده به آنها بخورد، به اعصابشان آسیب وارد می شود و سوزش، احساس درد و کرختی ایجاد می کند.

۶. سکته

زمانی که جریان خون به مغز قطع شود، سکته اتفاق می افتد. نشانه های سکته به سرعت ظاهر می شوند.

در صورتی که علائم زیر را احساس کرید، باید سریع با اورژانس تماس بگیرید:

  • بی حس شدن ناگهانی یک طرف بدن؛
  • از دست دادن تعادل یا احساس سرگیجه؛
  • گیجی یا اختلال در تکلم؛
  • سردرد شدید بدون هیچ دلیلی؛
  • کج شدن یک طرف صورت، دهان و چشم.

۷. آسیب به عصب جمجمه

عصب های جمجمه از مغز به سر و صورت می رسند و حرکت ها و احساسات ما را کنترل می کنند. آسیب های مغزی مانند ضربه مغزی، عصب ها را دچار مشکل و کار آنها را مختل می کند.

عصب سه قلو یکی از عصب های جمجمه است که وظیفه دارد حرکت های صورت را کنترل کند. اگر این عصب آسیب ببیند، حس صورت از بین می رود و لب هایتان بی حس می شوند.

ضربه به سر به هر شدتی که باشد، را باید جدی تلقی کنید و در هنگام وقوع این اتفاق سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۸. وحشت زدگی

یکی دیگر از دلایل سوزش لب ها ترسیدن است. وقتی ناگهان می ترسید، احساس می کنید که گویی روی سرتان چکش می کوبند و در بدن تان سوزن فرو می کنند.  اگر این نشانه ها با علائمی مثل: سوزش لب ها، نفس های کوتاه، سوت کشیدن گوش یا تیر کشیدن اندام های بدن همراه بود، احتمالاً دچار وحشت زدگی یا حمله عصبی شده اید.

ترس ناگهانی یا وحشت زدگی خیلی پریشان کننده است؛ اما معمولاً بین ۵ تا ۲۰ دقیقه شما را درگیر می کند. اگر زیاد وحشت زده می شوید، حتماً با یک متخصص مشورت کنید و به دنبال درمان باشید.

۹. لوپوس

لوپوس یک بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن است که بر بخش هایی از بدن از جمله عصب آسیب وارد می کند.

اگر بافت عصب آسیب ببیند، عصب نمی تواند به خوبی اطلاعات را منتقل کند.

لوپوس به سختی درمان می شود؛ چون نشانه های کمی دارد. نشانه های دیگری که حاکی از آسیب های عصبی هستند؛ عبارتند از: مشکلات بینایی، سرگیجه، درد صورت یا پلک افتاده.

۱۰. پدیده رینود

در اثر پدیده رینود، خون تا دورترین نقاط بدن از جمله: دست ها و پاها ارسال می شود؛ اما همچنین بر لب ها و زبان نیز تأثیر می گذارد.

رگ های خونی به سرما و استرس واکنش نشان می دهند و باعث می شوند شما احساس سرمای شدید، سوزش یا بی حسی در دست و پاهای تان کنید. بعضی وقت ها هم بخشی از بدنتان سفید یا کبود می شود.

فردی که دچار پدیده رینود می شود، باید خود را گرم و خشک نگه دارد، استرس خود را کاهش دهد و در صورت لزوم، سیگار کشیدن را ترک کند.

چه زمانی دارو مصرف کنیم؟

در زمانی که علائم سکته را داشتید، با اورژانس تماس بگیرید. برای اینکه آسیب های ناشی از سکته را کاهش دهید، باید فوراً تحت درمان قرار بگیرید. در غیر این صورت، مغز و بدن دچار آسیب می شوند.

درمان سوزش لب

آلرژي شناس یا متخصص سیستم ایمنی بدن می تواند آلرژی را درمان کند و غذاها و نوشیدنی ها را که شما به آنها آلرژی دارید و نباید آنها را مصرف کنید، شناسایی می کند.

اگر آلرژی شما شدید بود، باید دارو مصرف کنید. کسی که مشکلات حاد تنفسی، زخم گلو و ورم شدید دارد، به درمان دارویی اورژانسی احتیاج دارد. شکم این افراد معمولاً متورم می شود.

لوپوس، زونا یا رینود نشانه کم اهمیتی هستند که در صورت بروز آن ها  باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. سعی کنید بهترین روش درمانی را انتخاب کنید تا سوزش لب هایتان برطرف یا از بروز آن جلوگیری شود.

خلاصه

مهمترین دلایل سوزش لب ها، آسیب های فیزیکی، ویروس هایی که به پوست آسیب می رسانند و واکنش های آلرژیک هستند. این دلایل سریع و راحت در خانه درمان می شوند؛ اما در بعضی از موارد به درمان دارویی نیاز دارد.

شرایط پزشکی جدی تری نیز هستند که به این مشکل مربوط اند و اطلاع از علت آن، می تواند به درمان فرد کمک کند.

شناخت نشانه های هشداردهنده سکته یا  تشخیص واکنش به یک آلرژی شدید، زندگی شما را حفظ می کند و نیاز به فوریت های پزشکی را محدود می سازد.

منبع