سبک زندگی ما تاثیر زیادی روی مفاصل بدنمان می گذارد و این تاثیرات با گذشت زمان می تواند باعث تحلیل مفاصل، فرسایش و یا دیسک گردن شود.
آرتروز گردن معمولا در سنین بالا رخ می دهد، مفصل های گردن را درگیر می کند وباعث بروز گردن درد می شود.
این بیماری معمولا با افزایش سن شیوع پیدا می کند و بیشتر از 85 درصد افراد بالای 60 سال به این بیماری مبتلا می شوند.
همچنین کارمندان، دانش آموزان و دانشجویان که دائما با کامپیوتر کار می کنند یا درس می خوانند به دلیل خم نگه داشتن سر و گردنشان به مدت طولانی باعث ایجاد فشار بر روی مهره های گردن می شوند که این خود باعث گردن درد و ایجاد آرتروز گردن می شود.

علت‌ها و عوامل خطرزا برای آرتروز

هر چقدر سن ما افزایش پیدا می کند، دیسک های ستون فقرات ما مقدار بیشتریاز آب خود را از دست می دهند و دچار خشکی و خرابی می شوند. این شرایطباعث می شود که حجم دیسک کاهش پیدا کند و از جای خود بیرون بزند. سایرعواملی که می‌تواند خطر بروز آرتروز و درد گردن را افزایش دهد عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی و ارثی
  • سیگار کشیدن
  • فشار کاری
  • افسردگی و اضطراب
  • سابقه آسیب‌دیدگی یا مصدومیت از ناحیه گردن

علائم و نشانه‌ها

مهم ترین علائم آرتروز گردن شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دردی که از گردن به سمت شانه یا بین تیغه شانه‌ها (دنده‌ها) در کمر کشیده می‌شود.
  • درد و گرفتگی گردن که هنگام بیدار شدن در اول صبح شدیدتر است و پس از برخاستن و حرکت کردن بهبود پیدا می‌کند.
  • درد گردن که در اواخر شب، شدت آن بیشتر می‌شود.
  • درد گردن همراه با سر درد به ویژه درد در قسمت پشت سر
  • صدا دادن گردن یا احساس تق تق کردن گردن در هنگام چرخاندن آن

علل آرتروز گردن

آرتروز گردن با افزایش سن شیوع بیشتری پیدا می کند. بنابراین ساییدگی و پارگیطبیعی که توسط مفاصل وجهی به مرور زمان ایجاد می شود، یکی از عوامل اصلیایجاد آن است. با این حال جامعه پزشکی همچنان به بررسی این موضوع ادامه میدهد و به نظر می رسد عوامل دیگری نیز در ایجاد آرتروز نقش دارند، از جمله:

ژنتیک: آرتروز گردن می‌تواند در خانواده ها ایجاد شود که نشان می دهد برخی ازافراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به غضروف هستند که زودتر از بین می ‌رود.

جراحت: اگر مفصل آسیب ببیند، مانند پارگی در غضروف و یا کپسول مفصلیمحافظ، مفصل می‌تواند ملتهب شود و غضروف زودتر فرسوده شود. آسیب دیدگیمفصل می تواند به طرق مختلف مانند زمین خوردن یا ورزش کردن رخ دهد.

شغل: مشاغل خاص مانند مشاغلی که شامل حرکات تکراری زیاد یا برداشتنوسایل سنگین مانند ساخت و ساز هستند، می توانند فشار بیشتری بر ستونفقرات گردنی وارد کنند.

وزن: افرادی که اضافه وزن دارند زودتر به آرتروز از جمله در گردن مبتلا می شوند. وزن بیشتر به معنی فشار بیشتر بر روی مفاصل است.

استعمال دخانیات: استعمال دخانیات در آرتروز ستون فقرات نقش دارد.

تشخیص آرتروز گردن

1.معاینه فیزیکی

پس از آنکه شما سوابق پزشکی، شرح حال و وضعیت سلامت عمومی خود را برای پزشک شرح دادید، پزشک شما یک معاینه کامل بر روی گردن، شانه‌ها، بازوها و به احتمال زیاد پاهای شما انجام می‌دهد. برای این منظور پزشک چند آزمایش خاص را برای بررسی مشکلات یا تغییرات احتمالی زیر انجام می‌دهد:

  • تغییر در قدرت دست ها، بازوها و انگشتان شما
  • تغییر در حس لامسه شما
  • وضعیت رفلکس ها و واکنش های بدنی شما
  • تغییر در میزان انعطاف ‌پذیری گردن و بازوها

2.آزمایش های تشخیصی

پزشک شما ممکن است از بعضی آزمایش های تشخیصی برای کمک به تشخیص آرتروز گردن استفاده کند. مهم ترین این آزمایش ها عبارت است از:

عکسبرداری اشعه ایکس

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی)

سی تی اسکن

میلوگرام

الکترومیوگرافی

درمان آرتروز گردن

درمان آرتروز گردن

درمان آرتروز گردن در منزل و برای بیشتر بیماران، به شکل غیرجراحی است که شامل موارد زیر می باشد:

1. فیزیوتراپی

فیزیوتراپی جزء اولین اقداماتی است که پزشک به شما توصیه می کند. تمرینات خاصی باعث کاهش درد گردن، سفتی و گرفتگی عضلات می شوند. در برخی بیماران فیزیوتراپی به منظور اصلاح طرز نشستن و راه رفتن می باشد. جلسات فیزیوتراپی ممکن است بین 6 تا 8 هفته به طول بینجامد و 2 تا 3 بار در هفته باشند.

2. ورزش و حرکت های اصلاحی

معمولا ورزش آرتروز گردن  و حرکات اصلاحی برای بیماران تجویز می شوند. به هر حال توجه داشته باشید قبل از انجام ورزش برای گردن درد می بایست درباره مناسب بودن آنها با فیزیوتراپ صحبت شود. تمام تمرین های حرکتی می بایست به صورتی باشند که باعث ایجاد علائم بیماری یا تشدید آن ها نشوند.

برای انتخاب حرکات ورزشی مناسب گردن درد خود، مقاله درمان آرتروز گردن در منزل در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

3. دارو درمانی

برای کاهش میزان التهاب و درد گردن، پزشک داروهایی برای شما تجویز می کند. داروهایی مثل استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن که برای کاهش درد و التهاب هستند.  برای کاهش گرفتگی عضلات نیز داروهایی مثل سیکلوبنزوپارین تجویز می شود.

4. یخ و گرما و سایر موارد حسی

دکتر شما ممکن است استفاده از یخ، گرما و ماساژ را برای کاهش درد توصیه کند.

5. تزریق استروئید

بسیاری از بیماران با تزریق استروئید، کاهش درد را تا مدت زمانی احساس می کنند و تزریق آن به نسبت عمل جراحی خطرات کمتری دارد.

6. گردنبند طبی

گردنبند طبی، پد مخصوصی می باشد که دور گردن را می پوشاند که دکتر به شما توصیه می کند و هدف آن کنترل حرکت زیاد گردن و استراحت عضلات گردن است. گردنبند طبی باید مدت زمان محدودی استفاده شود زیرا باعث کاهش قدرت عضلات می شود.

گردنبند طبی

برای انتخاب بهترین گردنبند طبی، مقاله انواع گردنبند طبی را در سایت دکتر مهندس مطالعه کنید.

نکات خوابیدن با آرتروز گردن

در بسیاری از افراد با آرتروز گردن، خوابیدن سخت و مشکل است. در این بخش نکاتی در ارتباط با خوابیدن افراد با آرتروز گردن ذکر می شود.

در حین خواب سر فرد باید هم تراز با ستون مهره ها باشد و سر فرد نباید جلوتر یا عقب تر از ستون مهره ها باشد. از بالش های کاملا تخت نیز نباید استفاده کنیدزیرا عملا سر و گردن شما پایین تر از کمر شما قرار می گیرد.

از خوابیدن روی شکم بپرهیزید. زیرا مثل این است که 6 تا 7 ساعت گردن شما در حالتی خم و چرخیده قرار گرفته باشد و بسیار آسیب زا می باشد.

بالش مناسب استفاده کنید. بالش شما باید به حد کافی پهن باشد تا فاصله بین شانه ها و گردن را پوشش دهد. باید بتوانید حالت بالش خود را تغییر دهید و به گونه ای قرار دهید که مناسب ترین حالت برای شما باشد.

می توانید در طول شب از گردنبند طبی نرم بهره ببرید تا صبح ها حالت درد و سفتی کمتری در گردن احساس کنید. در صورتی که درد گردن مزمن دارید بهترین گزینه برای شما استفاده از گردنبندهای طبی است.

شما می توانید با انتخاب بالش طبی مناسب از آرتروز گردن پیشگیری کنید. همچنین در صورت داشتن آرتروز گردن، بالش طبی از درد گردن هنگام خوابیدن جلوگیری می کند. بنابراین برای انتخاب مناسب ترین بالش طبی با متخصصان دکترمهندس در ارتباط باشید.