در دوران بارداری باید پروتئین در بدن مادر وجود داشته باشد تا نوزاد یک رشد سالم را تجربه کند. علاوه بر این، نیازهای مادر به پروتئین در دوره های مختلف بارداری و شیردهی به نوزاد تغییر می کند.

پروتئین صرفا برای عضله سازی نیست. در این دوران، پروتئین به رشد سالم نوزاد کمک می کند. پس به این نتیجه می رسیم که مادر باردار باید بیشتر پروتئین مصرف کند.

نیاز به دریافت پروتئین چگونه در دوران بارداری تغییر می کند؟

همزمان که وزن زیاد می شود، مادر باردار هم نیاز بیشتری به پروتئین پیدا می کند. در سه ماهه سوم بارداری باید بیشترین مقدار پروتئین دریافت شود.

به گفته یک متخصص تغذیه، “بدن در این دوران بیشتر به مواد مغذی نیاز دارد تا کالری؛ پس، تا جایی که می توانید کالری دریافتی خود از خوراکی های فراوری شده و فوق فراوری شده و حتی شیرینی جات را هم محدود کنید. در عوض، سعی کنید در هر وعده غذایی اصلی، خوراکی های سرشار از پروتئین و مواد مغذی قرار دهید.”

به گفته محققان، بدن خانم های باردار روزانه به پنج تا هفت اونس از خوراکی های حاوی پروتئین نیاز دارد. به عبارت دیگر، خانم های باردار باید روزانه 71 گرم پروتئین دریافت کنند. این در حالی است که بدن خانم های غیرباردار فقط روزانه 46 گرم پروتئین نیاز دارد.

خانم های شیرده و مادرانی که چندقلو باردار هستند هم به پروتئین بیشتری نیاز دارند.

پروتئین در دوران بارداری

بهترین خوراکی های حاوی پروتئین مخصوص دوران بارداری

مادر باید این خوراکی های حاوی پروتئین را مصرف کند. یک اونس از هر کدام از این خوراکی ها عبارت است از:

  • 28.5 گرم گوشت بدون چربی، ماکیان یا ماهی؛
  • یک چهارم پیمانه لوبیا، نخود یا عدس پخته؛
  • یک عدد تخم مرغ؛
  • یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی؛
  • 14.2 گرم آجیل و خشکبار یا دانه ها؛
  • یک چهارم پیمانه یا 57 گرم توفو؛

این خوراکی ها بهترین منبع تامین پروتئین در رژیم غذایی اکثر انسان ها هستند. بنابراین، خانم های باردار حتما باید یک یا چندین مورد از این خوراکی ها را به رژیم غذایی شان اضافه کنند.

منابع گیاهی سرشار از پروتئین

اگر به فکر این هستید که ریسک خوردن گوشت های نپخته را به حداقل ممکن برسانید، بهتر است به منابع گیاهی سرشار از پروتئین روی بیاورید.

لوبیا، نخود، عدس، کره بادام زمینی، سویا، آجیل و خشکبار و دانه ها، بهترین منابع گیاهی سرشار از پروتئین هستند.

البته از غلات سبوس دار هم نباید غافل شد. غلات سبوس دار حدود 25 درصد بیشتر از غلات فراوری شده پروتئین دارند. حتی مقدار فیبر و ریزمغذی هایشان هم بیشتر است.

آیا مصرف پودر پروتئین در دوران بارداری خطری ندارد؟

بعضی از پودرهای پروتئین را می توانید در دوران بارداری مصرف کنید؛ اما باز هم باید حواستان را جمع کنید.

پروتئین وی (یک نوع پروتئین که از آب جمع شده روی ماست یا پنیر به دست می آید) به صورت مکمل هم در بازار وجود دارد. به گفته یکی از محققان، “اگر مادر به شیر آلرژی نداشته باشد، پروتئین وی یکی از بهترین گزینه ها است.”

منبع