برخی از بیماری ها یا مشکلات وجود دارد که مختص زنان می باشد و به سلامت بانوان مرتبط هستند. و می تواند آزار دهنده باشند. برخی از این بیماری های دستگاه تناسلی زنان، مانند سردی رحم، یا خارش واژن است که ممکن است بدون دلیل به وجود بیایند. اما راه چاره چیست، آیا درمانی برای این مسائل وجود دارد یا خیر. در این مطلب ما اشاره کوتاهی به علت و راه درمان آنها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

بیماری های دستگاه تناسلی زنان

  1. سردی رحم

گاهی اوقات زنان بدون اینکه در دوران عادت ماهیانه باشند، حس سردی رحم را تجربه می کنند. افراد مختلف توصیه می کنند که برای درمان سردی رحم از کیسه آب گرم استفاده کنید؛ اما استفاده از کیسه آب گرم به تنهایی موثر نیست.

علت سردی رحم چیست

  • شستن در مکان های سرد و یا جای خیس روی چمن
  • در معرض بادهای سرد قرار گرفتن
  • خشک نکردن کامل بدن پس از استحمام

علائم سردی رحم چیست؟

  • حالت تهوع
  • لکه بینی مکرر
  • درد زیر دل
  • قاعدگی زودهنگام
  • بوی مشمئز کننده رحم
  • ترشح سفید و پنیرکی در رحم

درمان سردی رحم

استفاده از قهوه برای درمان سردی رحم

استفاده از قهوه برای درمان سردی رحم، muxibustion نامیده می شود. در این روش قهوه را حرارت می دهند و بر روی قسمت پایینی شکم می گذارند. اگر شکم را به دو بخش تقسیم کنید، بخشی بالای ناف و بخشی در زیر ناف است. قهوه را داغ کرده و بر روی شکم در ناحیه زیر ناف که رحم قرار دارد، می گذارند. برای این منظور می توانید دانه ها یا پودر قهوه حرارت داده شده را در یک دستمال قرار دهید و به شکل موضعی بر روی شکم قرار دهید. این کار باعث می شود تا خون به شکل بهتری در این ناحیه جریان پیدا کرده و می تواند سردی رحم را درمان کند. همچنین با این کار مشکلات بی نظمی در قاعدگی درمان شده و تخمک گذاری منظم خواهد شد.

استفاده از قهوه برای درمان سردی رحم

درمان سردی رحم با گرم کردن کلی بدن (درمان سردی رحم با عسل)

کاملا واضح است که گرم کردن کلی بدن باعث گرم کردن رحم نیز می شود. گرم کردن کلی بدن می تواند از طریق اصلاح تغذیه، کاهش مصرف مواد تغذیه ای با مزاج سرد و افزایش مصرف مواد غذایی با مزاج گرم صورت گیرد. در این شرایط پزشکان توصیه می کنند که زنان از مصرف غذاهایی مثل ماهی، کاهو، هندوانه، گوشت مرغ، شیر و … که داری مزاج سردی هستند، اجتناب کرده و غذاهایی با طبیعت گرم مثل خرما، عسل، سیاه دانه و … مصرف کنند.  همچنین گرم کردن معقول بدن نیز می تواند تاثیر بسزایی در گرم نگه داشتن رحم ایفا کند. با به کار بردن این درمان های خانگی ، می توانید به سلامت خود کمک کنید.

  1. خارش واژن

خارش واژن یک مشکل ناراحت کننده و گاهی دردناک است که اغلب به علت عوامل تحریک کننده، عفونت یا یائسگی رخ می دهد.

علت خارش واژن چیست؟

در این قسمت، به طور خلاصه دلایل خارش واژن را توضیح می دهیم:

  • وجود تحریک کننده هایی مانند صابون، داروهای ضد بارداری موضعی، کرم ها و …
  • بیماری پوستی
  • عفونت مخمر
  • واژینوز باکتریال
  • بیماری های مقاربتی

برای خارش واژن چه پمادی بزنیم

روش های درمان متعددی برای خارش واژن وجود دارد و بسته به علت خارش واژن، می توان از داروهای مختلفی استفاده کرد. شایع ترین علت خارش واژن، عفونت قارچی است. تحقیقات نشان می دهد که از هر 4 زن، 3 نفر در طول زندگی خود به این بیماری دچار می شوند. پس بهتر است ابتدا در مورد روش درمان این عفونت صحبت کنیم.  و بعد پمادهای مختلفی برای درمان خارش واژن به کار می روند را معرفی می کنیم.

پماد واژینال کلوتریمازول برای خارش واژن

از این دارو برای درمان عفونت های قارچی و مخمری واژن استفاده می شود. مشخصه اصلی این پماد این است که سوزش، خارش و ترشح مربوط به این عفونت را کاهش دهد. این دارو در گروه «ضد قارچ های آزول» قرار دارد. بنابراین عملکرد یکسانی با این داروها داشته و با توقف رشد قارچ ها عمل می کند.

پماد خارش واژن برای درمان واژینوز باکتریال

اگر خارش واژن ناشی از بیماری واژینور باکتریال باشد ، برای درمان آن می توانید از پماد خارش واژن زیر استفاده کنید.

 کرم واژینال کلیندامایسین

از این دارو برای درمان واژینوز باکتریال استفاده می کنیم. این دارو در گروه «آنتی بیوتیک ها» قرار دارد که با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. در حال حاضر کرم واژینال کلیندامایسین با دوز 2 درصد در بازار به فروش می رسد.

پمادی برای رفع خارش بیرونی واژن

از دیگر علل خارش واژن، حساسیت یا عوامل تحریک کننده هستند که برای رفع خارش در ناحیه بیرونی واژن، این پمادها توصیه می شود:

1. پماد هیدروکورتیزون

پماد هیدروکورتیزون یک داروی مرطوب کننده و ضد التهاب است که از آن برای درمان التهاب پوستی، اگزما، خارش در ناحیه تناسلی زنان، جوش و حتی نیش حشرات استفاده می شود.

سخن اخر

ما در این مطلب که از سایت سلام دنیا، برداشت کرده ایم، درباره 2 بیماری شایع دستگاه تناسلی زنان صحبت کردیم، و متوجه شدیم که سردی یا سرماخوردگی رحم یکی از مشکلات شایع در خانم ها است. سردی رحم می تواند عوارضی مثل به هم خوردگی عادت ماهیانه و حتی ناباروری در زنان داشته باشد. بنابراین، توصیه می شود که سردی رحم را درمان کنید.

همچنین ، روش های درمان متعددی برای خارش واژن وجود دارد و بسته به علت خارش واژن، می توان از داروهای مختلفی استفاده کرد. لازم به ذکر است که تحت هیچ شرایطی به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک از این داروها استفاده نکنید. پزشک می تواند بهترین داروها و پماد برای خارش واژن را با توجه به بیماری و شرایط سلامتی تان برای شما تجویز نماید.