به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد افسردگی پرینیتال یا نزدیک به زایمان، در آینده ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی را زیاد می کند.

چه ارتباطی بین افسردگی پرینیتال و ابتلا به بیماری قلبی عروقی وجود دارد؟

این روزها تعداد مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی در سراسر جهان حسابی زیاد شده است. دلیل آن هم چیزی نیست جز تغییر در سبک زندگی، مثل تبعیت از عادت های غذایی ناسالم و نداشتن تحرک بدنی.

از جمله فاکتورهای خطرناک در ابتلا به این بیماری ها هم در خانم ها و هم در آقایان، می توان به چربی خون، دیابت، چاقی مفرط و سیگار کشیدن اشاره کرد.

شواهدی که به تازگی به دست آمده است هم نشان می دهد که پیامدهای مرتبط با بارداری، مثل سقط جنین، زایمان زود هنگام، تولد جنین مرده، ابتلا به پره اکلامپسی و دیابت بارداری، فاکتورهایی هستند که ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در خانم ها را زیاد می کنند.

بسیاری از این فاکتورهای مرتبط با بارداری که در دوره بارداری یا بعد از تولد جنین ایجاد می شوند، ریسک بروز افسردگی نزدیک به زایمان را هم زیاد می کنند.

بیماری قلبی عروقی و افسردگی پرینیتال

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند رابطه بین افسردگی نزدیک به زایمان و ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در بلند مدت در خانم های سوئدی را بررسی کنند.

به طور کلی، آن ها داده های مربوط به 878.595 خانم و 1.347.032 بارداری که مربوط به سال های 2001 تا 2014 بود را بررسی کردند.

تعداد 55.539 خانم شناسایی شدند که به افسردگی نزدیک به زایمان مبتلا شده بودند. این افسردگی در 545.567 خانم دیده نشده بود.

محققان تا سال 2020 وضعیت شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند.

فاکتورهایی از قبیل ویژگی های دموگرافیک، عادت به سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، ابتلا به پره اکلامپسی، دیابت یا سایر اختلال های روان شناختی هم در نظر گرفته شد.

نتایج مطالعه

در مقایسه با خانم هایی که دچار افسردگی نزدیک به زایمان نبودند، بیشتر خانم هایی دچار این نوع افسردگی شده بودند که سطح تحصیلات پایین تری داشتند، قبل از بارداری سیگار می کشیدند، سابقه ابتلا به افسردگی داشتند و در گذشته سزارین انجام داده بودند.

بعد از در نظر گرفتن فاکتورهای گفته شده، محققان به این نتیجه رسیدند که ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در خانم هایی که دچار این نوع افسردگی بودند، 36 درصد بیشتر از خانم های سالم است.

مطالعات بعدی نشان داد که ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی به خاطر افسردگی نزدیک به زایمان در خانم هایی بیشتر است که سابقه ابتلا به افسردگی یا سایر اختلال های روانی را دارند.

علاوه بر این، دیابت بارداری هم ریسک ابتلا به بیماری قلبی به خاطر این نوع افسردگی را زیاد می کند.

به گفته محققان، شایع ترین بیماری های قلبی در این گروه از خانم ها، بیماری پرفشاری خون، بیماری ایسکمیک قلب و نارسایی قلبی می باشد.

منبع