وقتی که تابستان از راه می رسد و هوا گرم می شود، یک سری ریسک متوجه حال افرادی می شود که بیشتر زمانشان را در بیرون از خانه سپری می کنند؛ مثل دوچرخه سواران و دوندگان. در ادامه به چندین راهکار برای مقابله با گرمای شدید اشاره شده است.

گرمای شدید چه ریسک هایی برای دوندگان، دوچرخه سواران و سایر مردم دارد؟

در دوره هایی که هوا خیلی گرم می شود، زمانی که برای پیاده روی، دوندگی یا حتی دوچرخه سواری انتخاب می کنید، بسیار مهم می شود. اگر صبح زود از خانه بیرون بروید یا حتی بعد از ظهر، قائدتا ریسک کمتری هم برای سلامتی دارد.

اما افرادی که مجبور هستند صبح ها از خانه بیرون بروند یا در طول روز کارشان را انجام دهند، بیشتر در خطر هستند. در کنار گرمای هوا و نور خورشید، باید گرمای ساطع شده از آسفالت را هم اضافه کرد. وقتی که رطوبت به این معادله اضافه می شود، وضع چندان خوبی به وجود نمی آید.

آیا بدن در نهایت خودش را با گرما وفق می دهد؟

تقریبا دو هفته زمان می برد تا بدن یک فرد معمولی خودش را به گرمای شدید عادت دهد.

بعد از این بازه زمانی، میزان تعریق کم شده و بدن گرما را بهتر کنترل می کند. میزان پلاسمای خون زیاد شده و خون به سراسر بدن پمپ می شود. در این شرایط، قلب دیگر مجبور نیست مثل گذشته سخت کار کند.

به این خاطر که کارایی سیستم قلبی عروقی بیشتر می شود، بدن هم دیگر خیلی گرم نمی شود.

آیا گرمای شدید برای کودکان و کهنسالان خطرناک تر می شود؟

در رابطه با افراد کهنسال باید بگوییم که سیستم قلبی عروقی آن ها به اندازه گذشته قدرتمند و انعطاف پذیر نیست. به همین خاطر هم این افراد بیشتر در خطر گرما زدگی قرار دارند.

اما در رابطه با کودکان، بدنشان می تواند بعد از مدتی به گرما عادت کند.

پنج راهکار برای در امان ماندن از گرمای شدید

راهکار چیست؟

در ادامه به پنج راهکار اشاره می شود برای این که از دست گرمای شدید در امان باشید.

1. حواستان به ساعت کار باشد.

برای این که دچار گرما زدگی نشوید، باید ساعات اولیه روز یا اواخر روز را برای انجام کارهایی مثل باغبانی انتخاب کنید.

2. راه مقابله با گرمای شدید: آب کافی بنوشید.

تشنگی را نادیده نگیرید. وقتی که بدن به آب کافی دسترسی داشته باشد، میزان پلاسما زیاد شده و فشار کمتری به قلب وارد می شود. در نتیجه، ریسک بروز بیماری های مرتبط با گرما هم کمتر می شود.

3. به نشانه های بدن توجه کنید.

اگر چاره ای جز فعالیت یا کار کردن در فضای آزاد ندارید، باید به نشانه های بدنتان توجه کنید. اگر حالتان خوب نیست، خیلی گرم تان است یا سرعت کارتان کاهش یافته است، پس باید بیشتر استراحت کنید.

4. هوشمندانه لباس بپوشید.

لباس هایی با رنگ روشن بپوشید تا گرما را کمتر جذب کنند. لباس های آستین کوتاه را هم فراموش نکنید.

5. راهکار گرمای شدید: از خواب کافی غافل نشوید.

توصیه می شود که شب ها زیر باد کولر بخوابید تا یک خواب راحت را تجربه کنید. با این کار، ریسک ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما هم کم می شود.

منبع