به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد که افزایش فشار خون و سفتی شریان ها در نوجوانان منجر به افت قدرت شناختی آن ها می شود.

این دسته از نوجوان عملکرد شناختی چندان خوبی ندارند؛ به ویژه در زمینه یادگیری و تمرکز هم دچار مشکلاتی می شوند.

فشار خون بالا در نوجوانان و افت قدرت شناختی؛ پیش زمینه

شواهد به دست آمده از مطالعات قبلی نشان می دهد که اگر شریان ها و رگ های بزرگسالان در وضعیت خوبی قرار نداشته باشند، قدرت شناختی شان کم می شود.

با این حال، تا پیش از این اطلاعات زیادی درباره تاثیر فشار خون بالا در نوجوانان در دسترس نبود.

به همین خاطر هم این گروه از محققان برای بررسی این رابطه و تفاوت آن در میان دخترها و پسران دست به کار شدند. علاوه بر این، تاثیر فاکتورهای تحرک بدنی یا زمان بدون تحرک در شکل گیری این رابطه هم بررسی شده است.

فشار خون بالا در نوجوانان و افت قدرت شناختی

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، از داده های به دست آمده از یک مطالعه دیگر استفاده کردند.

در مجموع 116 نوجوان (45 دختر و 71 پسر) با میانگین سنی 15.9 سال در این مطالعه حضور داشتند. محققان برای مدت هشت سال وضعیت شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند.

فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن ها اندازه گیری شد. با کمک یک تست دیگر، قدرت شناختی شان هم تخمین زده شد.

یافته های مطالعه

به گفته یکی از محققان حاضر در این مطالعه، “ما شواهدی ارائه داده ایم که نشان می دهد فشار خون و سفتی شریان ها به قدرت شناختی ارتباط دارد. با این حال، باید مطالعات مان را ادامه دهیم تا مشخص شود که اگر تحرک بدنی زیاد و زمان عدم فعالیت کمتر شود، تاثیری در بهبود قدرت شناختی دارد یا نه.”

شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که هر چقدر فشار خون نوجوانان بیشتر باشد، آن ها در زمینه تمرکز، یادگیری و به طور کلی قدرت شناختی، بیشتر دچار مشکل می شوند.

به گفته محققان، هر چقدر که سفتی شریان ها بیشتر شود، حافظه کاری فرد هم ضعیف تر می شود. بنابراین، یافته های این مطالعه نشان می دهند که در دوران کودکی و نوجوانی نباید فشار خون زیاد شود.

جالب است که این رابطه در دختران بیشتر به چشم می خورد. اما جالب تر این است که پسرانی که سفتی رگ هایشان بیشتر است، در زمینه تمرکز و حافظه کاری عملکرد بسیار بهتری دارند.

علاوه بر این، به گفته محققان و با استناد به داده های فعلی، تحرک بدنی یا زمانی که فرد تحرکی ندارد هم تاثیری در شکل گیری این رابطه ندارد.

منبع