بر اساس یافته های مطالعه جدیدی که در یک ژورنال معتبر به چاپ رسیده است، محققان اطلاعات زیادی درباره مفهوم میکروبیوتای درون تومور به دست آورده اند.

محققان در این مطالعه، تمام داده های قدیمی درباره درمان سرطان بر اساس میکروبیوتا را بررسی کردند. بعلاوه، به طور خلاصه به ویژگی های میکروب های درون تومور در تومورهای مختلف و اثرات آن ها در پیشرفت سرطان و درمان تومور نیز اشاره کرده اند.

میکروبیوتای درون تومور: منشا، خصوصیات و کاربرد

در سال 1885، یک میکروب شناس موفق به شناسایی میکروارگانیسم هایی در تومور شد و بعد از آن هم صحبت های زیادی درباره میکروبیوتای تومور مطرح شد.

به مرور زمان، محققان موفق به شناسایی مسیرهای متفاوت در حمله میکروب های موجود در تومورها شدند. بعد از این که این میکروب ها به ریزمحیط تومور حمله می کنند، رفتار بیولوژیکی تومورها را تغییر می دهند.

مطالعات قبلی به تنوع میکروبیوتای موجود در سرطان کبد، سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، سرطان مجرای گوارش، سرطان پانکراس، دهان، سرطان سر و گردن و بعضی از سرطان های مربوط به دستگاه تولیدمثل اشاره کرده بودند.

میکروبیوتای درون تومور

بروز التهاب نیز ریز محیط مهار کننده سیستم ایمنی را تغییر داده و باعث پیشرفت تومور می شود. بعلاوه، سلول های التهابی در موضع عفونت میکروبی نیز باعث تولید گونه های اکسیژن فعال شده تا به DNA سلول آسیب بزند. در نتیجه، سرطان بیشتر رشد می کند.

واکنش های دستگاه ایمنی هم تاثیری بر میکروبیوتای درون تومور ندارد؛ مثلا وقتی که ویروس HPV وارد بدن می شود، جلوی فعال سازی سلول های تی سیتوکسیک و قاتل طبیعی گرفته شده تا سلول های سرطانی بدخیم در دهانه رحم انسان به تکثیر ادامه دهند.

این در حالی است که تاکنون محققان دقیقا نمی دانستند تمام این مسیرها در سرطان، چه اثرات احتمالی به همراه دارند.

کاربردهای احتمالی میکروبیوتای درون تومور در درمان سرطان

با کمک میکروبیوتای درون تومور می توان پیش بینی کرد که بیمار مبتلا به سرطان زنده می ماند یا نه. به گفته محققان، وجود بعضی از میکروب ها و باکتری ها نشان می دهد که بیمار جان سالم به در می برد؛ مثل وجود گونه های فوزوباکتریوم در سرطان های سلول اسفنجی مقعد و دهان. پس اگر این باکتریوم را با آنتی بیوتیک هدف قرار دهیم، درصد موفقیت در درمان این بیماران بیشتر می شود.

نتیجه گیری

محققان با انجام این مطالعه توانستند اطلاعات و داده های زیادی به دست آورند که در روش های درمان سرطان با هدف قرار دادن میکروبیوتای درون تومور می توان از آن ها استفاده کرد.

میکروب های درون تومور با توجه به توانمندی هایی که در پیشگیری و تشخیص سرطان دارند، به پیشرفت درمان کمک می کنند.

البته محققان به این نکته اشاره می کنند که در آینده باید مطالعات بر روی نمونه های بیشتری انجام شده تا به اثرات میکروب های درون تومور بر سرطان و سلول های ایمنی پی برده و با ایجاد تغییراتی در میکروبیوتا بتوانیم روش های جدیدی برای درمان تومورها پیدا کنیم.