به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد هیچ رابطه ای بین مصرف منظم مولتی ویتامین و کاهش ریسک مرگ به هر علتی وجود ندارد.

عدم ارتباط میان مصرف مولتی ویتامین و کاهش ریسک مرگ؛ پیش زمینه

انسان های بسیاری در سراسر جهان، علی الخصوص آمریکا، با این امید که به بیماری های مختلف مبتلا نشوند و همواره سالم باقی بمانند، انواع مولتی ویتامین را مصرف می کنند.

با این حال، تاکنون اطلاعات کاملی درباره مزایا و معایب مصرف منظم این ترکیب ها به دست نیامده است.

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند رابطه بین مصرف مولتی ویتامین و ریسک مرگ را بررسی کنند.

به همین منظور، آن ها از داده های مربوط به حدود 390.124 بزرگسال سالم آمریکایی استفاده کردند. محققان برای مدت بیش از 20 سال، وضعیت شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند.

شرکت کنندگان حاضر در این مطالعه را غالبا افراد سالم تشکیل می دادند که سابقه ابتلا به سرطان یا سایر بیماری های مزمن را نداشته اند.

با در نظر گرفتن تعداد قابل توجه شرکت کنندگان، مدت زمان بررسی و اطلاعات کاملی که درباره سبک زندگی شرکت کنندگان جمع آوری شد، احتمال جهت گیری در نتایج و شواهد مطالعه اصلا وجود ندارد.

فاکتورهای نژاد، سطح تحصیلات و کیفیت رژیم غذایی هم در نظر گرفته شد.

عدم ارتباط میان مصرف مولتی ویتامین و کاهش ریسک مرگ

یافته های مطالعه

شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان داد افرادی که هر روز مولتی ویتامین مصرف می کنند، در مقایسه با آن هایی که هر روز این ترکیب ها را دریافت نمی کنند، ریسک مرگ به هر علتی در آن ها کم نمی شود.

علاوه بر این، مصرف منظم مولتی ویتامین ها هیچ ارتباطی با مرگ و میر در اثر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی یا بیماری های عروق مغزی هم ندارد.

محققان در پایان به این نکته هم اشاره می کنند که باید رابطه بین مصرف مولتی ویتامین و ریسک مرگ در میان تمام ملیت ها بررسی شود؛ از جمله مردمان کشورهایی که اکثرا دچار سوء تغذیه هستند.

منبع