دکترچک: محققان طی پژوهشی به یافته هایی دست یافتند که یک ژن تاثیر گذار در موش ها وجود دارد که باعث جلوگیری از چاقی می شود. این محققان یک ژن تاثیرگذار در موش‌ها پیدا کردند که باعث جلوگیری از چاق شدن می‌شود. در واقع، محققان هنوز ارتباط این موضوع را کاملا درک نکردند و اینکه ممکن است این فرضیه از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؛ اما اضافه وزن و ژنتیک با هم ارتباط دارند و به همین دلیل است که برخی از افراد بعد از پرخوری یا خوردن هر غذای چاق کننده دیگر همچنان لاغر باقی می مانند و چاق نمی شوند.

حال، این محققان بعد از کشف این ژن به نام اناپلاستیک لنفوم کیناز ( ALKدر موش ها، دریافته اند که این ژن نقش چاقی در بدن دارد. این ژن هم چنان با سرطان های خاصی ارتباط دارند و به صورت محرک رشد تومور عمل می کند.

ژوزف پنینگر، متخصص ژنتیک دانشگاه بریتانیا در این خصوص عنوان کرده است که همیشه محققان روی چاقی یا ژنتیک بررسی انجام می دادند اما تمرکز این تحقیق بر بررسی لاغری و ژن لاغری است. این آزمایش ها روی موش ها و مگس ها صورت گرفته است.

در این آزمایشات که بر روی موشها و مگس‌های میوه صورت گرفت، حیواناتی که ژن ALK در آن ها فعال نشده است، لاغرتر از حد طبیعی بودند حتی زمانی که رژیم غذایی مک دونالد را هم گرفتند، هم چنان لاغر باقی ماندند.

تحقیقات بیشتر روی این موش ها نشان داده است که موش های فاقد ژن ALK وزن طبیعی و چربی بدن کمتری دارند. محققان اظهار کرده اند که این ژن در مغز قرار دارد و نقش اساسی در سوخت و ساز بدن و مصرف انرژی بر عهده دارد.

این اکتشافات در مگس یا موش ها صورت گرفته است و محققان این آزمایش هنوز نمی دانند که نقش ALK در بدن انسان چیست و چه کارایی دارد. پنیگر عنوان کرده است که این مهارکننده های ALK برای درمان سرطان به کار می روند و قابلیت فعال شدن یا غیر فعال شدن دارند و می توانیم آن ها را به کنترل خود در بیاوریم.

با اینکه این نتایج و دستاوردهای این آزمایش بر روی موش ها و مگس ها جامع و مفصل بودند، برای درک بهتر نقش این ژن در بدن انسان به تحقیقات بیشتری نیاز است.