در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان رابطه بین بروز بیماری های روانی و مصرف شاهدانه در دوران جوانی و نوجوانی را بررسی کرده اند.

بر اساس شواهد به دست آمده، مصرف شاهدانه (از برگ های این گیاه برای تولید ماری جوآنا استفاده می شود) در این دوره زمانی منجر به افزایش قابل توجه ریسک ابتلا به بیماری های روانی می شود.

مصرف شاهدانه در نوجوانی و بیماری های روانی؛ پیش زمینه

نتایج به دست آمده از مطالعات قبلی هم نشان داده بود که رابطه ای بین ابتلا به اختلال های روان پریشی و مصرف شاهدانه در دوران جوانی وجود دارد.

بعلاوه، این روزها تعداد افراد مبتلا به اختلال های روان شناختی در نتیجه مصرف این ترکیب هم بیشتر شده است.

با این حال، محققان برای انجام مطالعات قبلی عمدتا از داده ها و اطلاعات قدیمی استفاده می کردند. محدودیت های فراوان این مطالعات قدیمی را هم نباید نادیده گرفت؛ مثل کم بودن تعداد شرکت کنندگان.

مصرف شاهدانه در نوجوانی و بیماری های روانی

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، از جدیدترین داده های جمعی استفاده کرده اند. آن ها با انجام این مطالعه قصد داشتند رابطه بین مصرف شاهدانه در دوران نوجوانی و جوانی و ابتلا به بیماری های روانی را بررسی کنند.

این گروه از محققان از داده های موجود در یک پایگاه داده کانادایی مربوط به سال های 2009 تا 2012 استفاده کردند. تمام شرکت کنندگان، ساکنان اونتاریو بودند و در زمان تکمیل پرسش نامه بین 12 تا 24 سال سن داشتند.

افرادی که سابقه ابتلا به بیماری های روانی را داشتند، از مطالعه حذف شدند. در مجموع، 11.363 نفر مورد بررسی قرار گرفتند.

در مصاحبه های حضوری و تلفنی، اطلاعاتی درباره میزان مصرف شاهدانه، عوامل جمعیت شناختی و مصرف ترکیبات دیگر جمع آوری شد.

محققان تا مدت نه سال وضعیت شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند.

یافته های مطالعه

از میان 11.363 شرکت کننده، حدود 23.4 درصد گفته بودند که در یک سال گذشته شاهدانه مصرف کرده اند. در بازه ای که محققان وضعیت آن ها را زیر نظر داشتند، 1.2 درصد از شرکت کنندگان به خاطر ابتلا به بیماری های روانی به مراکز درمانی معرفی شدند.

شواهد به دست آمده نشان می دهد که یک رابطه قوی بین مصرف این ترکیب در یک سال قبل و ابتلا به این دسته اختلال ها در نوجوانان در سنین 12 تا 19 سال وجود دارد. جالب است که این رابطه در افراد 20 تا 33 ساله مشاهده نشد.

علاوه بر این، میزان دوز مصرفی هم در این زمینه نقش دارد. به این صورت که اگر به صورت هفتگی یا بیشتر از این ترکیب مصرف شود، ریسک ابتلا به این بیماری ها هم بیشتر می شود.

محققان بررسی های خود را ادامه دادند تا تاثیر جنسیت در شکل گیری این رابطه را هم مشخص کنند. به گفته آن ها، این رابطه بیشتر در پسرها دیده می شود.

مصرف شاهدانه در نوجوانی؛ نتیجه گیری

به طور کلی، شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که اگر بین سنین 12 تا 19 سال از شاهدانه استفاده شود، ریسک ابتلا به بیماری روانی تا 11 برابر بیشتر می شود.

منبع