خبر باردار بودن در هفته ششم هنوز کمی برای تان جدید است، پس کاملا طبیعی ست که کمی احساساتی رفتار کنید. در هفته ششم بارداری باید چندین نشانه اولیه بارداری که ناخوشایند هستند  (شامل افزایش و کاهش میزان هورمون هایی مثل PMS یا استروئیدها می شود) و مشکلات شب ها را هم به لیست بلند بالای علائم بارداری اضافه کنید. البته عصبانیت و مطمئن نبودن را هم به این نشانه ها اضافه کنید.

این علائم همه بخشی از 40 هفته بارداری است. بی شک، این نشانه ها همگی به خاطر این است که جنین به تمام این هفته ها و زمان ها برای رشد نیاز دارد.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که درباره هفته پنجم بارداری نیاز دارید، اشاره خواهیم کرد.

اندازه جنین در هفته ششم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته ششم بارداری

اندازه جنین در هفته ششم بارداری برابر با یک دانه نخود فرنگی است. متوسط اندازه رویان در این هفته حدود 0.25 اینچ است که هفته بعد دو برابر خواهد شد.

علائم هفته ششم بارداری

از آن جایی که تازه اوایل دوره بارداری تان است، ممکن است هنوز هیچ نشانه و علامتی را تجربه نکنید. در هفته ششم بارداری بعضی از خانم ها حالت تهوع دارند در حالی که بقیه این طور نیستند. درست است که تجربه نکردن علائم ناشی از بارداری امری کاملا نرمال است اما رایج ترین نشانه های این هفته را به موارد زیر می توان خلاصه کرد:

خستگی مفرط: به دلیل این که هنوز هورمون ها در بدن در حال تغییر هستند، شدیدا احساس خستگی می کنید و برای کنترل این نشانه، باید بیشتر استراحت کنید.

حالت تهوع: متاسفانه حالت تهوع صبحگاهی فقط صبح ها پدیدار نمی شود و ممکن است که هر ساعتی از شبانه روز دچار این حالت شوید. مادرانی که هفته ششم بارداری شان است و دوقلو باردار هستند، با شدت بیشتری با این نشانه مواجه می شوند. توصیه می کنیم که میان وعده تان را از خوراکی هایی انتخاب کنید که معده تان را به هم نزنند؛ زیرا خالی بودن معده خود حالت تهوع را تحریک می کند.

حتما بخوانید: درمان سریع حالت تهوع در بارداری با 10 روش طب سنتی

احساس درد در سینه ها: به دلیل افزایش جریان خون، در این هفته سینه ها درد می گیرند. باورتان می شود که از همین الان بدنتان در حال آماده سازی خود برای شیردهی است!

بالا رفتن تعداد دفعات دفع ادرار: اگر احساس کردید که بیشتر از قبل ادرار می کنید، کاملا طبیعی است؛ زیرا هورمون hCG بارداری در حال هدایت جریان خون اضافه به سمت ناحیه لگنی است؛ اما اگر در هنگام دفع ادرار احساس درد دارید یا نمی توانید ادرار کنید، هر چه زودتر به پزشک خود اطلاع دهید. این موارد همگی از نشانه های عفونت مجرای ادراری است که خطر ابتلا به آن از هفته ششم بارداری بیشتر می شود.

باد معده و نفخ کردن: پروژسترون که یکی از هورمون های بارداری است، باعث نفخ معده می شود. آب فراوان بنوشید و خوراکی های غنی از فیبر مصرف کنید تا از یبوست که خود نفخ کردن و باد معده را تشدید می کند، جلوگیری کنید.

تغییر خلق و خوی: وسواسی و احساساتی شدن هر دو به خاطر هورمون های بارداری است؛ البته خستگی مفرط و بالا و پایین رفتن سطح قند خون هم در این زمینه نقش دارند. پس توصیه می کنیم که بیشتر استراحت کنید و در هر وعده غذایی و میان وعده، خوراکی های سالم بخورید تا این مشکلتان برطرف شود.

انقباض عضلات و دیدن لکه خون: در هفته ششم و کلا هر وقت دیگری از بارداری، گرفتگی عضلات و دیدن لکه خون دو  مورد از شایع ترین نشانه های بارداری به حساب می آیند. می دانیم که این علائم شما را درباره بروز مشکلاتی مثل بارداری خارج از رحم و هر نوع سقط جنین در هفته ششم بارداری نگران می کند. فراموش نکنید که اگر دردهای شکمی شدید شدند  (شدیدتر از انقباضات دوران پریود) یا اگر خونریزی تان  در حد عادت ماهانه تان بود، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

تغییرات شکم در هفته ششم بارداری

درست است که در هفته ششم بارداری شکم نفخ می کند، هنوز از نظر ظاهری باردار به نظر نمی رسید. در داخل شکم تان یک رویان با اندازه یک نخود فرنگی در حال رشد است که به زودی فضای بیشتری را تسخیر می کند. پس اگر هنوز آمادگی گفتن این خبر به بقیه را ندارید، می توانید کمی بیشتر این راز را نگه دارید؛ البته فراموش نکنید که اگر هفته ششم بارداری تان باشد و دو قلو بارداری باشید، شکم تان زودتر بزرگ می شود.

در هفته 6 بارداری باید انتظار چه مواردی را داشته باشیم؟

عکس جنین در هفته 6 بارداری

در این هفته بالاخره با واقعیت روبرو شده اید؛ حالا ممکن است هیجان زده یا عصبانی باشید یا این که کاملا در فکر فرو بروید و پیش خود بگویید که چطور می توانم فرزندم را برای 34 هفته دیگر حمل کنم. ممکن است هر لحظه خلق و خوی تان تغییر کند؛ تمام این احساسات کاملا عادی است. منتظر تغییرات باشید. فرقی ندارد که از نظر جسمانی تغییر کرده باشید یا نه، هر احساسی که دارید کاملا طبیعی است.

حتما بخوانید: آیا کمبود آهن در بارداری می تواند باعث اوتیسم در نوزاد شود؟

شکم یک خانم باردار چه ظاهری دارد؟

در هفته ششم بارداری هنوز هیچ تغییری در ظاهر شکم تان اتفاق نیفتاده، شما تنها کسی هستید که متوجه هر گونه تغییری می شوید. از آن جایی که در این هفته انقباض عضلات و نفخ معده تان شروع می شود، شاید احساس کنید که شکم تان کمی بزرگ تر از حد طبیعی شده است. اگر لباس ها برای تان تنگ یا ناراحت کننده شده، وقت پوشیدن لباس های گشاد فرا رسیده است. فرقی ندارد که نفخ معده یا رشد جنین باعث بزرگ شدن شکم شده باشد، راحتی شما در اولویت است.

هفته 6 حاملگی معادل با ماه چندم است؟

فراموش نکنید که پزشکان برای شمارش مدت زمان بارداری، هفته را معیار خود قرار می دهند و نه تعداد ماه ها. اما اگر دوست دارید بدانید که چند ماهه باردار هستید، باید بگوییم که یک ماه و تقریبا دو ماه می شود که باردارید.

با وجود این، فقط یک یا دو هفته  ( حتی کمتر) است که متوجه بارداری تان شده اید؛ زیرا از اولین روز آخرین عادت ماهانه تان بارداری را محاسبه می کنند. احتمالا در هفته دوم یا سوم (بسته به مدت زمان چرخه قاعدگی تان) بود که باردار شده اید و تا وقتی که در حدود هفته پنجم متوجه قطع شدن عادت ماهانه تان نشده اید، هرگز از باردار بودن تان مطلع نخواهید شد.

انجام آزمایش فراصوت (سونوگرافی) در هفته ششم بارداری

وقتی که پزشک متوجه شود که هفته 6 حاملگی تان است، می خواهد تا همین الان اولین قرار ملاقات پیش از تولد را تنظیم کنید. البته احتمالا پزشکتان توصیه می کند که چند هفته دیگر هم منتظر بمانید. در حقیقت، هفته هشتم یا نهم زمان اولین قرار ملاقات پس از تولد است. اگر در زمره بارداری های پرخطر نباشید، نیازی نیست که این هفته آزمایش فراصوت را انجام دهید. می دانیم که انتظار کشیدن چقدر سخت است!

همچنان دوست دارید بدانید که در داخل شکم تان چه اتفاقی در حال رخ دادن است. بگذارید توضیح دهیم: شکل گیری بیشتر اندام های ضروری فرزندتان شروع شده، خون در یک سیستم گردش خون پیچیده در حال حرکت است و حتی می تواند دست ها و پاهای پارو مانندش را تکان دهد. رویان در این هفته زیباتر می شود؛ زیرا بینی، چشم ها، گوش ها، چانه و گونه ها در حال شکل گیری هستند.

اگر در این هفته آزمایش فراصوت انجام دهید، پزشک می تواند ضخامت حاشیه کیسه محتوای نطفه یا ضربان قلب را تشخیص دهد. با وجود این، اگر پزشک نتواند این دو مورد را مشاهده کند، نیازی به نگرانی نیست و هیچ مشکلی وجود ندارد. پزشک می خواهد تا چند روز یا یک هفته بعد مجدد برای آزمایش فراصوت مراجعه کنید.

اگر هفته ششم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید، موقع آزمایش امواج فراصوت دو عدد ساک بارداری یا کیسه محتوی نطفه مشاهده خواهید کرد.

حتما بخوانید: قهوه در بارداری ؛ آیا کافئین می تواند باعث سقط جنین شود؟

در این زمانی که منتظر هستید تا روز ملاقات با پزشک فرا برسد، ممکن است هزاران سوال در ذهن تان ایجاد شود. آن ها را یادداشت کنید تا موقع ملاقات از پزشکتان بپرسید.

جنین در هفته ششم بارداری چه شکلی است؟

در این هفته، کم کم ظاهر رویان شبیه به نوزاد انسان می شود. این هفته سایز رویان اندازه یک نخود فرنگی است و یک دم دارد و به سرعت در حال رشد و بزرگ شدن است. در این هفته جنین حفره چشم دارد که در نهایت این حفره به چشم تبدیل می شود. قلب جنین در هفته ششم بارداری شکل می گیرد که به چهار حفره تقسیم شده و ضربان قلب از این هفته شروع می شود. جوانه هایی وجود دارند که به دست و پاها تبدیل خواهند شد؛ البته شکل گیری اجزای صورت هم شروع شده است.

نکته هایی مخصوص هفته ششم بارداری

هفته 6 حاملگی

خود را برای اولین قرار ملاقات پیش از تولد نوزادتان آماده کنید

در اولیه قرار ملاقات سوال های زیادی دارید که می خواهید جواب شان را بدانید؛ پس حتما این سئوال ها را قبل از قرار ملاقات یادداشت کنید.

علائم و نشانه هایی که مشاهده می کنید، و هر سوالی که درباره سابقه خانوادگی و نگرانی های دیگرتان را یادداشت کنید.

محافظه کار باشید

روند رشد و شکل گیری سیستم های ضروری نوزاد هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، پس باید امنیت را برقرار کنید. میزان مصرف کافئین را کم کنید، بیشتر بخوابید و هر گونه فعالیتی که شما را در معرض مواد شیمیایی یا آب و هواهای شدید قرار دهد ( حمام آب داغ و سونا) را ترک کنید. حسابی به مراقبت کردن از خود توجه کنید.

دفع ادرار و مدفوع را به تاخیر نیندازید

احتمال ابتلا به بیماری عفونت مجرای ادراری در خانم های باردار بیشتر است؛ پس حتما مایعات بیشتری مصرف کنید و دفع ادرارتان را به تاخیر نیندازید. این که موقع بارداری مدام بخواهید دفع ادرار داشته باشید، طبیعی است؛ اما این که  موقع دفع ادرار احساس درد یا سوزش داشته باشید، بدون فاصله به توالت بروید، اصلا طبیعی نیست و همگی از نشانه های ابتلا به عفونت مجرای ادراری است.

رعایت تعادل در تغذیه مهم است

تقریبا سخت است که همیشه فقط خوراکی های خوب و سالم را بخورید و موقعی که خیلی خسته هستید و استفراغ می کنید، ورزش کنید. نیازی نیست که عالی عمل کنید، فقط تعادل را حفظ کنید.

وقتی که انرژی دارید، حرکات سبک یوگا را انجام دهید یا پیاده روی کنید. خوب غذا بخورید؛ اما وقتی که فقط معده تان تحمل خوراکی های حاوی کربوهیدرات را دارد، کیک های برنجی یا پفیلا بخورید تا مقداری مواد مغذی به بدن تان برسد.

چک لیست هفته ششم بارداری

در هفته ششم بارداری به این موارد توجه کنید:

  • برای اولین قرار ملاقات پیش از تولد آماده شوید.
  • اطلاعات خود درباره خوراکی ها را تکمیل کنید.

حتما بخوانید: خواص فوق العاده مصرف سرکه سیب در بارداری