به تازگی مقاله ای منتشر شده است و اثرات یکی از رایج ترین داروهای شیمی درمانی به نام سیس پلاتین در بلند مدت بر قدرت شنوایی بازماندگان سرطان را بررسی کرده است.

داروی شیمی درمانی سیس پلاتین و کاهش قدرت شنوایی در بازماندگان سرطان؛ پیش زمینه

معمولا برای درمان سرطان های مختلف، مثل سرطان ریه، سرطان گردن و سرطان بیضه، از داروی سیس پلاتین استفاده می شود. این دارو به طور درون وریدی مصرف شده و قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

این اولین مطالعه ای است که تاثیر این داروی شیمی درمانی در بازماندگان سرطان در یک بازه زمانی طولانی را بررسی می کند.

داروی شیمی درمانی سیس پلاتین و کاهش قدرت شنوایی در بازماندگان سرطان

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر بلند مدت داروی شیمی درمانی سیس پلاتین بر قدرت شنوایی را بررسی کنند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “اکثر بیماران، قبل، در حین یا بعد از انجام شیمی درمانی، تست شنوایی را انجام نمی دهند. به همین خاطر هم نمی توان وضعیت شنوایی بیمار را زیر نظر داشت و آسیب های وارده در بلند مدت را به حداقل رساند.”

یافته های مطالعه

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که قدرت شنوایی 78 درصد از بازماندگان سرطان بیضه که به طور متوسط برای مدت 14 سال با داروی سیس پلاتین تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند، بسیار کم می شود. بنابراین، سطح کیفیت زندگی این گروه از بیماران بسیار پایین می آید.

گوش ها بیشتر از سایر قسمت های بدن تحت تاثیر این دارو قرار می گیرند؛ به این خاطر که توانایی زیادی در فیلتر کردن این دارو ندارند. به همین خاطر هم سیس پلاتین در گوش به دام می افتد.

در نتیجه، سلول های حسی که حضور آن ها برای کد گذاری صدا الزامی است، ملتهب و نابود می شوند. نابودی این سلول ها مساوی با ناشنوایی دائمی است.

علاوه بر این، شواهد دیگر نشان می دهد که هر چقدر دوز تزریقی این دارو بیشتر شود، قدرت شنوایی با سرعت بیشتری افت می کند. این وضعیت به ویژه در افرادی دیده می شود که فاکتورهای خطرناک دیگر، مثل فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی را هم دارند.

به گفته محققان، با استفاده از راهکارهای نوآورانه، مثل پدمارک که یک داروی تزریقی است و سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تایید کرده است، می توان سرعت پیشرفت ناشنوایی را کم کرد. این دارو بیشتر برای کودکان تجویز می شود.

محققان در پایان به این نکته اشاره می کنند که علاوه بر سیس پلاتین، سایر داروهای پلاتینیوم شیمی درمانی مثل کاربوپلاتین هم به حلزون گوش در قسمت گوش داخلی آسیب می زنند. بنابراین، بیمار دچار ناشنوایی می شود.

منبع