در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، گروهی از محققان رابطه بین مصرف خوراکی های تخمیر شده مثل ماست و پنیر در دوران بارداری و رشد کودک تا سه سالگی را بررسی کرده اند.

خوردن پنیر در دوران بارداری؛ پیش زمینه

خوراکی های تخمیر شده مزایای زیادی برای بدن دارند. این خوراکی ها می توانند میکروبیوم روده را تنظیم کنند. علاوه بر این، جلوی ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، انواع آلرژی، افسردگی، چاقی مفرط و یبوست را هم می گیرند.

شواهدی که از مطالعات قبلی به دست آمده است، نشان می دهد که بین بیماری اوتیسم، علائم ناشی از افسردگی، تعامل بین روده و مغز و خوردن غذاهای تخمیر شده یک رابطه وجود دارد.

با این که میکروبیوتای روده با رژیم غذایی تغییر می کند اما رشد میکروبیوتای روده جنین از زمانی شروع می شود که داخل رحم مادر است. پس، میکروبیوم روده از مادر به جنین به ارث می رسد.

بنابراین، این شواهد نشان می دهد که اگر مادر در دوران بارداری خوراکی های تخمیر شده بخورد، محیط روده و معده تقویت شده و رشد جنین هم بیشتر می شود.

از دیگر مزایای خوراکی های فراوری شده می توان به برخورداری از یک سری مواد مغذی اشاره کرد که برای رشد کودک فایده بسیاری دارند.

با این حال، باز هم باید مطالعات بیشتری انجام شود تا تمام فاکتورهای تاثیر گذار در رابطه بین رژیم غذایی مادر و رشد کودک مشخص شوند.

خوردن پنیر در دوران بارداری

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه از داده های موجود در یک پایگاه داده استفاده کردند. این داده ها مربوط به 103.060 مورد بارداری بود. سپس با حذف داده های مرتبط با چندین زایمان توسط یک خانم، سقط جنین یا تولد جنین مرده، داده ها به 60.910 مورد رسید.

از طریق یک پرسش نامه، میزان مصرف خوراکی های فراوری شده (مثل میسو، ناتو که خوراکی مخصوص مردم ژاپن است، ماست و پنیر) در دوران بارداری مشخص شد.

سپس محققان وضعیت رشد اعصاب کودک در سن سه سالگی را بررسی کردند.

فاکتورهایی از قبیل سن مادر در هنگام بارداری، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن، تماس با دود سیگار دیگران، مصرف مشروبات الکلی، تحرک بدنی، مصرف فولیک اسید، میزان کالری دریافتی، سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال، درآمد خانوار و مصرف آنتی بیوتیک هم در نظر گرفته شد.

یافته های مطالعه

شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان داد، مادرانی که در دوران بارداری بیشتر ماست خورده اند، به طور کلی سطح تحصیلات و درآمد بالاتری دارند. بعلاوه، تعداد کمتری از آن ها هم سیگار می کشیدند یا با دود سیگار دیگران در تماس بودند.

به گفته محققان، مصرف پنیر و ماست در دوران بارداری به طور قابل توجهی ریسک تاخیر در رشد اعصاب کودک در سن سه سالگی را کم می کند. علاوه بر این، کودکان متولد شده از این مادران هم مهارت بیشتری در حل مسئله و ارتباطات اجتماعی داشتند.

به طور کلی، مادرهایی که روزانه و در دوران بارداری بیشتر از 1.3 گرم پنیر و ماست می خورند، تاخیر در رشد اعصاب یک تهدید برای کودک شان به شمار نمی آید.

منبع