به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد بین وزن نوزاد در هنگام تولد و پیامدهای ناشی از ابتلا به چاقی مفرط در دوران کودکی، رابطه ای وجود دارد.

یافته های به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که باید حتما روش هایی برای پیشگیری و درمان آن دسته از کودکانی پیدا شود که در هنگام تولد دچار کمبود وزن هستند و در دوران کودکی به چاقی مفرط مبتلا می شوند.

کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد و ابتلا به چاقی مفرط؛ پیش زمینه

صدها میلیون نفر در سراسر جهان به چاقی مفرط مبتلا هستند. زمانی گفته می شود فردی به چاقی مفرط مبتلا است که شاخص توده بدنی او بیشتر از حد نرمال باشد.

بر اساس داده های منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، افزایش شاخص توده بدنی، ریسک ابتلا به بیماری های کاردیو متابولیک را زیاد می کند.

علاوه بر این، سالانه حدود پنج میلیون نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به این عارضه جان خود را از دست می دهند. با این حال، تاثیر چاقی مفرط در همه انسان ها یکسان نیست.

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، از داده های مربوط به بیش از 4.000 کودک و نوجوان استفاده کردند. شرکت کنندگان را افراد مبتلا به چاقی مفرط و افراد سالم تشکیل می دادند.

این داده ها در رابطه با وزن در هنگام تولد، شاخص توده بدنی، آزمایش های بالینی، نتایج آزمایش خون و نشانگرهای موجود در خون بود.

کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد و ابتلا به چاقی مفرط

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “بررسی های ما نشان می دهد که از زمان کودکی هم می توان رابطه بین وزن در هنگام تولد و ریسک ابتلا به بیماری های کاردیو متابولیک را تشخیص داد. ریسک افزایش چربی های احشایی، بیشتر این گروه از کودکان را تهدید می کند.”

شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که اگر کودکی که در زمان تولد دچار کمبود وزن بوده باشد و در آینده و در دوران کودکی به چاقی مفرط مبتلا شود، سلامتی او بیشتر به خطر می افتد.

یکی از پیامدهای شکل گیری این رابطه، حساسیت بدن نسبت به هورمون انسولین است. کاهش حساسیت بدن نسبت به انسولین، یکی از فاکتورهای خطرناک در ابتلا به دیابت نوع دو می باشد.

محققان موفق به شناسایی یک رابطه دیگر هم شدند: رابطه بین کمبود وزن در هنگام تولد و افزایش میزان چربی در کبد. علاوه بر این، میزان نشانگرهای مرتبط با چاقی مفرط هم در خون این گروه از کودکان بیشتر وجود دارد.

به باور این گروه از دانشمندان، باید روش های ویژه ای برای کاهش ریسک بروز بیماری های کاردیو متابولیک مرتبط با چاقی مفرط در این گروه از کودکان پیدا شود.

منبع