به تازگی مقاله ای منتشر شده است و تاثیر شیر دادن بر سلامت کودک در بلند مدت، علی الخصوص بر شاخص توده بدنی را بررسی کرده است.

به گفته یکی از محققان، “شواهد زیادی در اختیار داریم که نشان می دهد شیر دادن به کودک تاثیر مهمی در کاهش ریسک ابتلا به چاقی مفرط دارد. با این حال، تاکنون به تاثیر شیر دادن بر شاخص توده بدنی کودک در بلند مدت اشاره ای نشده بود.”

شیر دادن و کاهش شاخص توده بدنی کودک؛ پیش زمینه

میزان پروتئین موجود در شیر مادر بسیار کمتر از شیر خشک است. علاوه بر این، یک سری مواد بیواکتیو خاص هم در شیر مادر وجود دارد که جلوی چاقی مفرط را می گیرد.

داده های موجود نشان می دهد که هر چقدر نوزاد پروتئین بیشتری مصرف کند، احتمال این که در آینده دچار چاقی مفرط شود هم بیشتر است.

شواهد به دست آمده از مطالعات قبلی نشان می دهد که شیر مادر حاوی هورمون هایی است که میزان اشتها را تنظیم می کنند.

علاوه بر این، نتایج یک مطالعه دیگر هم نشان می دهد که کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، در آینده غذاهای سالم تری را ترجیح می دهند.

شیر دادن و کاهش شاخص توده بدنی کودک

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر شیر دادن بر شاخص توده بدنی کودک در بلند مدت را بررسی کنند.

به همین منظور، آن ها تمام داده های موجود در زمینه مقایسه شیر مادر با شیر خشک، مدت زمان شیر دادن و تغییر در شاخص توده بدنی در گذر زمان را بررسی کردند.

یافته های مطالعه

شواهد به دست آمده از این مطالعه مهر تاییدی بر یافته های قبلی است. به عبارت دیگر، شیر دادن به نوزاد موجب کاهش شاخص توده بدنی او در آینده می شود.

به گفته یکی از محققان حاضر در این مطالعه، “شواهدی که از بررسی های قبلی به دست آورده ایم، نشان می دهد که افزایش وزن در دوران کودکی حکم یک فاکتور بسیار خطرناک در ابتلا به چاقی مفرط در آینده را دارد. علاوه بر این، احتمال افزایش وزن سریع در کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند، در مقایسه با کودکانی که فقط شیر خشک خورده اند، بسیار کمتر است. پس می توان اینطور گفت که ریسک ابتلا به چاقی مفرط هم در آن ها بسیار کم می شود.”

بررسی ها در رابطه با مدت زمان شیر دادن هم نشان داد که هر چقدر دوره شیردهی بیشتر باشد، ریسک ابتلا به چاقی مفرط هم کمتر می شود. بعلاوه، این گروه از کودکان هم تا قبل از چهار ماهگی نیازی به تغذیه با غذاهای جامد ندارد. پس باز هم ریسک چاقی کم می شود.

منبع