به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد انجام کارهای تکراری و سنگین در گذر زمان باعث آسیب دیدگی کاری اعصاب، یا به عبارت دیگر، آسیب دیدگی اعصاب در نتیجه کار می شود.

با این که شاید خودتان متوجه نشوید اما بسیاری از کارهایی که انجام می دهید، فشار و حتی آسیب زیادی به اعصاب وارد می کنند.

منظور از آسیب دیدگی کاری اعصاب چیست؟

هنگامی گفته می شود فرد دچار آسیب دیدگی کاری اعصاب شده است که اعصاب محیطی به خاطر فعالیت های کاری دچار مشکل شوند. معمولا کارمندان بیشتر این مشکل را پیدا می کنند.

به گفته یکی از محققانی که در این مطالعه حضور داشته است، “وقتی آسیب های محیط کار را بررسی می کنیم، به این نتیجه می رسیم که چندین عامل استرس زای زیست شیمی عامل بروز بسیاری از آسیب دیدگی های اعصاب هستند.”

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر انجام کارهای تکراری در هنگام کار بر اعصاب بدن را بررسی کنند.

آسیب دیدگی کاری اعصاب

یافته های مطالعه

شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که آن دسته از کارکنانی که بیشترین حجم کار را با دست هایشان انجام می دهند، بیش از سایرین در خطر تجربه این نوع آسیب دیدگی قرار دارند.

علاوه بر این، آن دسته از کارهای تکراری که نیازمند بیشترین زور و قدرت هستند، مثل بلند کردن اجسام سنگین و چکش زدن، حسابی خطرناک هستند؛ به این خاطر که ریسک بروز این نوع آسیب دیدگی را بسیار بالا می برند.

نتایج بعضی از این آسیب دیدگی ها را همان موقع می توانید مشاهده کنید. با این حال، گاهی اوقات اعصاب به مرور زمان و با تکرار فعالیت آسیب می بینند.

به گفته محققان، “مثلا فردی که چندین سال است با چکش های سنگین کار می کند، به مرور زمان به یک نوع سندرم مبتلا می شود. در نتیجه ابتلا به این بیماری، فرد هر روز صبح با دست های بی حس از خواب بیدار می شود.”

آن ها در ادامه می گویند، “دلیل این که بعضی از افراد دچار آسیب می شوند اما عده ای دیگر نه، باید بگوییم که این مسئله به نحوه واکنش اعصاب بدن به انجام این کار تکراری بستگی دارد.”

به طور کلی، نتایج به دست آمده از این بررسی نشان می دهد که انجام کارهای تکراری باعث آسیب دیدگی کاری اعصاب می شود.

منبع