گاهی اوقات بر آمدگی های متورم و قرمز رنگ شبیه به تاول، روی پوست دیده می شوند. به این نوع بر آمدگی هایی که همراه با خارش هستند، کهیر می گویند. این عارضه پوستی معمولا روی شکم یا اندام تحتانی دیده می شود. در این مقاله قصد داریم در مورد دلایل ایجاد کهیر در بارداری و روش های درمانی آن صحبت کنیم…

آیا بروز کهیر در بارداری طبیعی است؟

هیچ شواهدی مبنی بر افزایش احتمال بروز این عارضه پوستی در دوران بارداری وجود ندارد؛ در واقع، احتمال این که در دوران بارداری دچار کهیر شوید، به همان اندازه ای است که ممکن است در حالت طبیعی به آن دچار شوید.

دلایل ایجاد کهیر در دوران بارداری

از آنجایی که بدن شما در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می شود، ممکن است سیستم ایمنی بدن تان این تغییرات را نوعی عامل بیگانه و خارجی تلقی کند؛ بنابراین هیستامین ترشح می کند. وجود هیستامین در خون باعث ایجاد کهیر در بدن و صورت می شود.

عوامل دیگری نیز باعث بروز این عارضه در بدن می شوند؛ مثل:

  • شوره ی سر حیوانات؛
  • برخی دارو ها؛
  • مواد شیمیایی؛
  • نیش حشرات؛
  • گرده گل ها؛
  • مواد غذایی مانند: ماهی، صدف دریایی، آجیل، تخم مرغ، شیر و یا غذا های دیگر؛
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب، سرما یا آب؛
  • استرس روحی و عاطفی؛
  • عرق کردن؛
  • عفونت؛
  • ورزش.

البته نوعی کهیر شدید همراه با خارش به نام پاپول و پلاک های حاملگی وجود دارد که ممکن است در سه ماهه سوم ایجاد شود. این نوع معمولا در جاهایی که پوست شکم کشیده شده و همچنین در اطراف سینه ها و پا ها دیده می شود.

علائم

کهیر در بارداری معمولا به شکل دسته ای از جوش های ریز و قرمز رنگ بر روی بازو ها، پا ها و پشت بدن ظاهر می شود. البته فقط شامل این قسمت ها نمی شود و ممکن است در جا های دیگر بدن نیز دیده شود.

علائم کهیر

علائم و نشانه های این ضایعه پوستی در دوران بارداری ممکن است شامل موارد زیر شود:

  • جوش های قرمز و برآمده بر روی پوست؛
  • درد شدید؛
  • تورم موضعی؛
  • خارش بدن؛
  • خشک شدن پوست.

روش های درمان آن در دوران بارداری

بهتر است برای درمان کهیر پوستی از دارو هایی که پزشک تجویز می کند، استفاده کنید و از مصرف دارو های متفرقه خود داری کنید.

البته پزشک نیز ممکن است برای تان دارو های حاوی آنتی هیستامین و بدون نسخه تجویز کند. مثل: کلروفنیرامین، کلاریتین، فکسونادین، دیفن هیدرامین و ستریزین.

حتما بخوانید: آیا آب لیمو، شربت و چای لیمو برای زنان باردار مفید است؟

برای درمان جوش های شدید مثل پاپول نیز دارو های خوراکی و پماد ضد خارش هم تجویز می کنند؛ ولی در هر حال بهتر است ابتدا به پزشک مراجعه و طبق دستور او عمل کنید.

روش های طبیعی برای درمان

برخی داروهای طبیعی وجود دارند که برای درمان جوش و کهیر مفید اند. مثل:

  1. شستشوی بدن با بلغور جو دو سر، می تواند تا حد زیادی در برطرف کردن خارش و کهیر پوست موثر باشد؛ زیرا خاصیت ضد التهابی داشته و از پوست بدن محافظت می کند.
  2. ژل آلوئه ورا خاصیت خنک کنندگی داشته و و برای درمان کهیر مناسب است. ژل آلوئه ورای تازه را از گیاه آن خارج کنید و در ناحیه آسیب دیده بمالید. سپس با آب سرد بشویید.
  3. با آب ولرم یا خنک حمام کنید؛ زیرا آب گرم باعث افزایش جریان خون رسانی شده و منجر به بد تر شدن کهیر و خارش پوست می شود. بنابراین بهتر است با آب سرد حمام کنید تا خارش تان کمتر شود.
  4. از چای سبز استفاده کنید؛ زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد و سموم بدن و آلرژی ها را از بین می برد و در نتیجه، باعث بهبود خارش و این ضایعه پوستی می شود.
  5. یک پارچه یا پنبه تمیزی که به شیر آغشته شده را به ناحیه آسیب دیده بمالید. این کار باعث کاهش التهاب پوست تان می شود.

نکاتی برای جلوگیری از این عارضه پوستی در دوران بارداری

اگر مستعد کهیر باشید، پس به احتمال زیاد ممکن است در دوران بارداری نیز دچار آن شوید. با رعایت نکات زیر می توانید از این مشکل جلوگیری کرده یا آن را درمان کنید.

درمان کهیر در بارداری دکتر چک

  • لباس های تنگ و چسبان نپوشید؛
  • با آب داغ و گرم حمام نکنید؛
  • هیچ گونه فشاری روی پوست تان وارد نکنید؛
  • پوست تان را نخراشید؛
  • استرس نداشته باشید.

آیا کهیرهای دوران باراداری از بین می روند؟

این ضایعات پوستی معمولا یک تا هفته بعد از زایمان از بین می روند. البته در برخی موارد ممکن است تا شش هفته طول بکشد.

آیا بروز این عارضه پوستی در دوران بارداری خطرناک است؟

کهیر در بارداری معمولا بی خطر بوده و خود به خود از بین می روند؛ اما اگر اطراف یا داخل دستگاه تناسلی تان کهیر بزند دچار مشکل می شوید. در برخی موارد این عارضه، باعث بروز مشکلات تنفسی می شود؛ مخصوصا اگر منجر به واکنش شدید آلرژیک یا آنافیلاکسی شود.

سوالات متداول

آیا کهیر زدن راهی برای تعیین جنسیت جنین است؟

برخی افراد معتقدند که بروز این ضایعه پوستی و خارش پوست در دوران بارداری نشانه دختر بودن جنین بوده و پوست صاف و بدون جوش نیز نشانه پسر بودن است. اما این گفته ها علمی نیست و هیچ مدرک علمی و قابل قبولی برای اثبات آن وجود ندارد.

حتما بخوانید: علت ریزش مو در بارداری چیست؟ چگونه درمان می شود؟

آیا ممکن است در اوایل بارداری دچار این ضایعه پوستی شویم؟

اگر از قبل، مستعد کهیر زدن باشید، پس به احتمال زیاد در اوایل بارداری هم به آن دچار می شوید.

آیا بروز این عارضه پوستی در دوران بارداری، بر سلامت جنین تاثیر می گذارند؟

این عارضه در دوران بارداری هیچ خطری برای جنین نداشته و همچنین سلامتی نوزاد را در هنگام تولد و بعد از آن نیز تهدید نمی کند.

آیا این ضایعه پوستی باعث سقط جنین می شود؟

هیچ مدرک علمی مبنی بر ارتباط بین این عارضه و سقط جنین وجود ندارد.

 

لزوما همه خانم های باردار دچار این عارضه پوستی نمی شوند؛ اما اگر خانمی قبل از باردار شدن تجربه این عارضه را داشته باشد، به احتمال زیاد در دوران بارداری هم آن را مشاهده می کند. در بیشتر مواقع کهیر و جوش های دوران بارداری به خودی خود درمان می شوند؛ اما گاهی اوقات ممکن است به روش های درمانی و مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد.

 

اگر نیاز به پزشک دارید ولی نمی توانید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید حتما از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی پزشک لاین استفاده کنید.

تهیه شده توسط تیم تحریریه دکترچک