به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد اکثر نجات یافتگان خانم مبتلا به سرطان هم می توانند یک بارداری معمولی را تجربه کنند.

نجات یافتگان سرطان و کاهش ریسک بروز پیامدهای ناشی از بارداری؛ پیش زمینه

متاسفانه با وجود پیشرفت هایی که در سال های اخیر در زمینه درمان و کنترل عارضه سرطان صورت گرفته است، باز هم تعداد مبتلایان به این بیماری هر سال در حال افزایش است.

یکی از نگرانی خانم هایی که به این بیماری مبتلا بوده اند و به تازگی جان سالم به در برده اند، این است که می توانند یک بارداری بی خطر را تجربه کنند یا نه.

درباره مطالعه

این گروه از محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تاثیر سرطان بر بارداری و زایمان در آن گروه از خانم هایی را بررسی کنند که از دست این بیماری نجات پیدا کرده بودند.

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به تقریبا 100.000 خانم که از این بیماری جان سالم به در برده بودند را بررسی کردند. زمانی که شرکت کنندگان در سنین 15 تا 39 سال بودند، مشخص شده بود که به این عارضه مبتلا شده اند.

از سال 1997 تا 2022، تعداد 13.886 خانم که سرطان شان درمان شده بود، 21.437 مورد زایمان را ثبت کردند. در مقایسه با عموم مردم و انسان های سالم، میزان تولدهای ثبت شده حدود 32 درصد کمتر است.

علاوه بر این، نرخ زایمان در میان بازماندگان بعضی از سرطان ها، مثل سرطان پستان و سرطان دهانه رحم، حتی از مقدار مورد انتظار هم کمتر بود.

نجات یافتگان سرطان و امکان بارداری

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “بررسی های ما نشان می دهد که به جز بازماندگان سرطان خون یا دهانه رحم، سایر خانم ها می توانند یک بارداری معمولی شبیه اکثر خانم های سالم را تجربه کنند. با این حال، با توجه به نوع سرطانی که در گذشته به آن مبتلا بوده اند، ریسک بروز چندین پیامد ناخوشایند بعضی از خانم ها را بیشتر تهدید می کند. به عنوان مثال، بر اساس شواهدی که به دست آورده ایم، ریسک افزایش فشار خون در دوران بارداری بیشتر آن گروه از خانم هایی را تهدید می کند که به سرطان کلیه مبتلا بوده اند.”

شواهد به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد آن دسته از خانم هایی که تازه از این بیماری نجات پیدا کرده اند، اکثرا در هنگام بارداری یا تولد نوزاد با پیامدهای ناشی از بارداری یا زایمان مواجه نخواهند شد.

البته باید به این نکته اشاره شود که بازماندگان سرطان خون و دهانه رحم بیشتر در خطر هستند. احتمال تجربه چندین پیامد ناشی از بارداری و زایمان در این گروه از بیماران وجود دارد.

منبع