کلیه یکی از مهم ترین اعضای بدن است که اگر به درستی کار نکند و یا در روند کارکرد آن اختلالی پیش آید، سلامت بدن را تهدید می نماید. به همین خاطر توصیه می شود که سلامت کلیه را مهم بدانید. کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، غالبا به نارسایی کلیه دچار هستند و اکثر این افراد کلیه های خود را از دست می دهند.

در این مقاله از وب سایت دکتر چک می خواهیم درباره خواص خار مریم برای کلیه صحبت کنیم. همانطور که می دانید مردم از دیرباز برای درمان انواع بیماری ها از گیاهان دارویی که به صورت خودرو در علفزارها و کوه ها رشد نموده اند، استفاده می کردند.

به طور کلی خار مریم برای درمان دیابت، بیماری های کلیوی و کبدی کاربرد های بسیار زیادی دارد.

خار مریم چیست؟

خار مریم گیاهی گلدار بوده و با نام Silybum Marianum شناخته می شود. این گیاه در کشورهای مدیترانه ای رشد می کند و مردم از آن برای تهیه داروهای گیاهی استفاده می کنند. ماده فعال موجود در آن سیلیمارین نام دارد. برخی پژوهش ها ادعا نموده اند که این گیاه می تواند کلسترول خون را نیز کاهش دهد و به درمان دیابت نوع 2 نیز کمک می نماید. همچنین کارخانه های آرایشی و بهداشتی در ساخت کرم نیز از این گیاه استفاده می کنند.

خار مریم را چگونه می توان مورد استفاده قرار داد؟

خار مریم به شکل قرص گیاهی، برگ های خشک شده و عرق طبیعی در بازار موجود می باشد. اما توصیه شده است که خار مریم را به شکل دمنوش مورد استفاده قرار دهید. در حالت کلی گیاهان اگر به شکل چای و دمنوش مصرف شوند، خواص آن ها بهتر جذب بدن می شود.

دانه های خار مریم را می توان در سالاد های وگان مخلوط نمود و میل کرد. ریشه های گیاه آن را می توانید به صورت خام و پخته مصرف کنید. برگ های گیاه خار مریم را می توانید درست همانند اسفناج پخته مصرف کنید. در لابه لای برنج می توانید آن ها را طبخ نموده و میل کنید. حتی می توانید برگ ها را جدا بپزید و در کنار غذاهای دیگر میل کنید. دقت کنید که نباید خوردن خار مریم زیاده روی کرد.

نحوه مصرف دمنوش خار مریم

  • 100 میلی لیتر آب جوش
  • 2 قاشق چای خوری دانه خار مریم
  • مقداری عسل

مقادیر ذکر شده از خار مریم را داخل آب جوش بریزید و روی کتری یا چای ساز قرار دهید تا دم بکشد. این دمنوش را می توانید جهت تقویت کلیه و کبد میل کنید. برای اینکه بتوانید این دمنوش بی نظیر را با طعمی خوش میل کنید، مقداری عسل به دمنوش خود اضافه نمایید.

مصرف عرق خار مریم برای درمان کلیه

وقتی که میزان کلسترول و مواد زائد دیگر در کلیه ها افزایش پیدا کند، فرد دچار سنگ کلیه خواهد شد. خاصیت گیاه خار مریم سم زدایی کبد و کلیه از مواد زائد است. اگر کلیه سنگ سازی دارید، می توانید از عرق خار مریم و دیگر ترکیبات آن برای درمان و پیشگیری سنگ کلیه استفاده کنید.

در حالت کلی خار مریم نباید بیشتر از 200 الی 300 گرم در روز مورد استفاده قرار گیرد.

بهتر است که یک سوم استکان عرق مریم را با آب مخلوط نموده و میل کنید. در مورد اندازه و میزان مصرف بهتر است با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

موارد منع مصرف خار مریم

در صورتی که به علائم زیر دچار شده اید، هر چه سریع تر مصرف خار مریم را قطع کنید:

  • خارش پوستی و هر گونه حساسیت پوستی
  • ضعیف شدن چشم ها
  • تعریق زیاد
  • سر درد و حالت تهوع
  • ضعف بدن
  • پایین آمدن سطح قند خون

 

هشدار) خانم های باردار بهتر است قبل از مصرف خار مریم و بهره مند شدن از خواص خار مریم برای کلیه با پزشک متخصص زنان ممشورت نمایند.