باورهای نادرست در مورد تستوسترون

تستوسترون مولکولی است که به درستی شناخته نشده است. جامعه ی ما تستوسترون را با عباراتی مانند بدنسازی، قدرت، چاقی، پرخاشگری و سیکس پک می شناسد. این مولکول به دلیل تمایلات و رفتارهای مردانه معمول، مورد سرزنش قرار می گیرد ولی چه مقدار از این باورها درست است؟ با دکتر چک همراه باشید تا به این سوال جواب دهیم

حقیقت های هورمونی

در اول اجازه دهید کمی در مورد این مولکول توضیح دهیم. تستوسترون به عنوان هورمون اصلی استروئید جنسی در مردان، اثرات قدرتمند و گسترده ای دارد. در زندگی هر انسان مذکر این هورمون در سه مرتبه وجودش در بدن به بیشترین مقدار می رسد :

  • اولی زمانی که بصورت جنین است.
  • دومی چندماه بعد از تولد و سومی که آخرین مرتبه است در دوران بلوغ یا نوجوانی.
  • در مرحله ی آخر نوجوان را بسوی مرد شدن هدایت می کند، باعث می شود تا صدایش کلفت شود، در صورتش مو رشد کند، عضلات قدرتمند تر شود و عرض سینه ها بیشتر.

در بزرگسالان وجود تستوسترون برای میل جنسی، نعوظ و تولید اسپرم اهمیت بالایی دارد. این هورمون بر سایر نقاط بدن که بصورت مستقیم به رابطه ی جنسی ربطی ندارد نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال بر مقدار طبیعی خون، استحکام استخوان، حجم عضلات و خلق و خو .

افزایش تستوسترون

باورهای اشتباه در مورد این هورمون

به دلیل اهمیت بالایی که این هورمون دارد در گذشته سخنان اشتباهی در موردش گفته شده است. یکی از این موارد اینست که تستوسترون بیش از اندازه باعث پرخاشگری غیرقابل کنترل در یک مرد می شود. شواهد نشان می دهد که مردان با تستوسترون پایین تمایل به احساس خستگی و اضطراب بیشتری دارند و با درمان این مشکل می توانند از پس احساسات منفی و افسردگی بربیایند.

در باور اشتباه دیگری بیان شده است که تستوسترون زیاد باعث طاسی سر و ایجاد سرطان پروستات در مردان می شود. طاسی موردی نیست که فقط در مردان رخ دهد و خانم ها نیز گرفتار این مشکل می شوند و ربطی به مقدار بالای تستوسترون در بدن ندارد. طاسی مربوط به وراثت است و از هر دو طرف مادری و پدری ممکن است برای فرد به ارث برسد. از طرف مادری قسمت بالای سر و از طرف پدری کل موی سر کچل می شود.. سرطان پروستات هم بنظر می رسد که با پایین بودن مقدار تستوسترون ارتباط داشته باشد تا بیشتر بودن آن.

آیا این هورمون لایق اینچنین سخنان نامطلوبی است؟

اگر یک مقدار تامل کنیم خواهیم دید که کم بودن تستوسترون خطرناک است و اقدام برای افزایش آن کار خطرناک یا غیرقانونی نیست. برعکس باعث بهبود سلامتی می شود. البته این را باید در نظر گرفت که مصرف مکمل ها برای افزایش مقدار تستوسترون از حالت نرمال و طبیعی توصیه نمی شود و خطرناک است. استروئیدهای آنابولیک انواع مختلف تستوسترون های طبیعی را تولید می کنند. این استروئیدها در زبان عامیانه و محاوره ایی نام های مختلفی مانند آرنولد، آب نبات بدنسازی، پمپاژ کننده، روید، حجم دهنده، تمرین دهنده وزن و آبمیوه دارند. هم اکنون نزدیک به 100 توع مختلف از استروئیدهای آنابولیک وجود دارد که تنها با یک جستجوی ساده در گوگل با عنوان “خرید استروئید” شما با میلیون ها نتیجه متفاوت روبرو خواهید شد. زمانیکه این استروئید ها برای افزایش مقدار تستوسترون در بدن مصرف می شود موارد زیر اتفاق می افتد:

تعداد اسپرم کم می شود. سینه ها شل می شوند و مانند افراد 14 ساله جوش های صورت در شما نمایان می شود. علاوه بر این افزایش تستوسترون باعث غلیظ شدن خون می شود و غلیظ شدن خون باعث ایجاد لخته و وقوع سکته های خطرناک می شود.
تغییر دادن میزان طبیعی و مناسب تستوسترون بدن باعث می شود که مقدار کلسترول افزایش یابد، سلامت قلبی شما به خطر می افتد و مبتلا به فشار خون می شوید. بنابراین قبل از مصرف این هورمون خوب فکر کنید و ببینید که سالم ماندن و طول عمر بیشتر بهتر است یا نه!