روز به روز مصرف ماری جوانا در حال بیشتر شدن است و مصرف آن در برخی از کشورها برای مصارف پزشکی و سرگرمی به حالت قانونی در آمده است. از همین رو، برای بدن مشکلاتی ایجاد می کند که از جمله این موارد می توان به تاثیر منفی ناشی از مصرف ماری جوانا و باروری مردها آقایان اشاره کرد.

مصرف گیاه ماری جوانا با بروز مشکلات زیر همراه است:

  • کم شدن تعداد اسپرم ها؛
  • کم شدن تمرکز اسپرم ها؛
  • تغییر در پویایی و ریخت شناسی اسپرم ها؛
  • تغییرات هورمونی؛
  • کم شدن شهوت و میل به رابطه جنسی؛
  • کاهش قابلیت زیست پذیری اسپرم ها.

متاسفانه، حتی اگر دیگر این گیاه را مصرف نکنید، تاثیرات آن تا هفته ها یا حتی ماه ها در بدن باقی می ماند.

ماری جوانا و باروری مردها

بگذارید به تاثیر این گیاه بر قدرت باوری آقایان بپردازیم.

سالیان سال بود که در تمام تحقیقات یک نتیجه واحد مطرح میشد: گیرنده های کانابینویید در سطح اسپرم ها وجود دارد و شاهدانه می تواند در فعالیت اسپرم ها تداخل ایجاد کند. علاوه بر این، مشخص شد که ارتباط قدرتمندی میان کاهش تعداد و تمرکز اسپرم ها و مصرف ماری جوانا وجود دارد. در حقیقت، آقایانی که بیش از یک بار در هفته این گیاه را مصرف می کنند، تعداد و تمرکز اسپرم ها در آن ها تا 30 درصد کم می شود؛ حتی بعد از قطع مصرف نیز، تاثیرات آن برای مدت 5 تا 6 هفته همچنان در بدن باقی می مانند.

علاوه بر این، در مطالعات دیگری مشخص شد که آقایانی که سه ماه پیش از ارائه نمونه منی ماری جوآنا مصرف کرده اند، اسپرم شان حالت های غیرطبیعی و غیر عادی دارد؛ به عبارت دیگر، ریخت شناسی اسپرم ها تغییر کرده بود. در افرادی که 30 سال یا کوچک تر هستند، بیشتر این مسئله مشاهده می شود. چه مصرف درمانی و چه مصرف شاهدانه برای تفریح و سرگرمی، هر دو قدرت جنبدگی، کارایی موثر و قابلیت ادامه فعالیت اسپرم ها را کاهش می دهند.

علاوه بر این که در نتیجه مصرف ماری جوانا کیفیت، تعداد و قابلیت ادامه حیات اسپرم ها کاهش می یابد، هورمون های تولید مثلی، مانند هورمون لوتیزینگ {LH} نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. این هورمون نقش مهمی در قدرت باروری دارد زیرا در تنظیم میزان هورمون های تستوسترون نقش دارد. محققان به این نتیجه رسیده اند که اگر فردی که به تازگی از این گیاه استفاده می کند را با فردی که مدت هاست ماری جوآنا مصرف می کند با هم مقایسه کنیم، متوجه می شویم که تاثیر مخرب تری بر میزان هورمون تستوسترون در آقایان دارد.

از دیگر عوارض ناشی از مصرف ماری جوانا در آقایانی که مدت هاست از این گیاه استفاده می کنند می توان به تحلیل بیضه اشاره کرد. در این عارضه، اندازه بیضه ها کوچک شده و ممکن است به کلی توانایی های خود را از دست دهند زیرا لوله های اسپرم ساز {لوله هایی که اسپرم در آن ها تولید می شود} مستقیما آسیب می بینند. با وجود این که اغلب می توان اثرات ناشی از مصرف ماری جوانا را جبران کرد، اما یکی از عوامل ناباروری در آقایانی محسوب می شود که مدت هاست این گیاه را مصرف می کنند.

علاوه بر این، به تازگی نیز مشخص شد که مصرف ماری جوانا با اختلال در نعوظ که ED شناخته می شود، رابطه مستقیم و قدرتمندی دارد. حتی بر توانایی جنسی فرد نیز تاثیر می گذارد. دانه های شاهدانه شرایط لازم برای ابتلا فرد به عارضه اختلال نعوظ را مهیا می کند؛ یعنی این که به سلول های اندوتلیال آسیب وارد کرده و عارضه ذکر شده را به وجود می آورد. این سلول ها در سطح داخلی رگ های خونی زندگی می کنند و در نعوظ آقایان نقش دارند.

اگر قرار است در آینده تشکیل خانواده دهید باید حتما از تاثیرات ناشی از مصرف ماری جوانا بر قدرت باروری خود اطلاع داشته باشید.