به تازگی مقاله ای منشر شده است که نشان می دهد افرادی که سه ماه قبل از بارداری مقدار کلسیم و زینک بیشتری مصرف می کنند، کمتر در خطر ابتلا به پرفشاری خون در دوران بارداری هستند.

مصرف زینک و کلسیم قبل از بارداری و نتایج مثبت آن؛ پیش زمینه

پرفشاری خون یا به عبارت دیگر، فشار خون بالا، یکی از رایج ترین بیماری های دوره بارداری است. علاوه بر مادر، رویان هم تحت تاثیر این عارضه قرار می گیرد.

داده های به دست آمده از مطالعات قبلی نشان می دهد که زینک و کلسیم نقش بسیار مهمی در فرایندهای متابولیک مربوط به حفظ سلامت رگ های خونی دارند.

بر اساس توصیه چندین منبع معتبر، خانم هایی که در سن بارداری قرار دارند، باید روزانه 1.000 میلی گرم کلسیم و هشت میلی گرم زینک دریافت کنند.

مصرف زینک و کلسیم قبل از بارداری و نتایج مثبت آن

درباره مطالعه

از آن جایی که مصرف داروهای فشار خون در دوره بارداری چندان خوب نیست، این گروه از محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند تا روش هایی پیدا کنند تا مادر به بیماری های مرتبط با فشار خون بالا مبتلا نشود. از جمله این بیماری ها می توان پره اکلامپسی اشاره کرد.

محققان به منظور انجام این مطالعه از داده های مربوط به 7.700 خانم باردار آمریکایی استفاده کردند. این داده ها مربوط به دو مطالعه دیگر بود.

فاکتورهای سبک زندگی، جنسیت، سن و چندین مولفه دیگر هم در نظر گرفته شد.

یافته های مطالعه

به گفته دستیار پروفسور این مطالعه، “یافته های ما نشان می دهد که حتما قبل از بارداری هم باید کلسیم و زینک مصرف شود تا ریسک ابتلا به فشار خون بالا در این دوره کم شود. این مقدار ماده مغذی را می توان از طریق رژیم غذایی و مکمل های موجود تامین کرد.”

نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد افرادی که کلسیم بیشتری قبل از بارداری دریافت کنند، در مقایسه با آن هایی که اصلا کلسیم مصرف نمی کنند، ریسک ابتلا به اختلال پرفشاری خون در دوره بارداری حدود 24 درصد در آن ها کمتر می شود.

در رابطه با زینک هم شواهد نشان می دهد افرادی که قبل از بارداری این ماده مغذی را به مقدار بیشتر مصرف می کنند، حدود 38 درصد کمتر در خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند.

بسیاری از مردم فقط بعد از این که باردار می شوند، به رژیم غذایی و مواد مغذی دریافتی توجه می کنند.

داده های به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که صرفا نباید دوران بارداری را ملاک قرار دهیم؛ و حتما باید در سه ماهه قبل از بارداری هم مواد مغذی بیشتری مصرف کرد.

به گفته یکی از محققان، “اگر قبل از بارداری، مواد معدنی یا مواد مغذی به مقدار کافی در بدن انبار شده باشد، در مراحل اولیه رشد رویان هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.”

منبع