بسیاری از افراد برای اینکه اعصابشان راحت شود و استرس شان کاهش یابد، به غذا خوردن روی می آورند و پرخوری می کنند . با این تغییر روده ها ممکن است نتنوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. چندین علت مهم آسیب به روده ها وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.

علت آسیب به روده ها

روده ها نقش اساسی در بدن انسان برعهده دارند و سلامتی و عمکرد آن ها تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار گرفته است. اگر از روده های خود به خوبی مراقبت نکنید، به مشکلات گوارشی و سندرم روده تحریک پذیر دچار خواهید شد.

زندگی پر از اضطراب و استرس

زندگی همه آدم های این عصر به سرعت وابسته شده است که این شتاب در انجام کارهای مختلف باعث نگرانی و اضطراب و استرس می شود که این عوامل استرس زا روی سلامت دستگاه گوارش و روده های شما تاثیر می گذارد. سیستم عصبی گوارشی مغز دوم است. برخی از انتقال دهنده های عصبی در گوارش ساخته می شود؛ مقدار بالای استرس باعث تحریک روده ها می شود. وقتی استرس بر دستگاه گوارش ما غلبه کند، سیستم عصبی خود مختار  دستخوش تغییراتی می شود که می تواند بر حرکت روده ها اثر بگذارد و روند کارکرد آن ها را کند کند یا به آن ها سرعت ببخشد.

هم چنین با ترشح هورمون های استرس مثل آدرنالین و کروتیزول، در غدد درون ریز هم تغییراتی به وجود می آید که باعث به وجود آمدن اختلالات گوارشی می شود. برخی از افراد به علت استرسی که دارند به پرخوری روی می آورند و این شرایط بر جذب مواد مغذی و کار روده ها اختلالاتی به وجود می آورد.  یک نکته که باید به آن دقت کنید این است که سبک زندگی و احساسات شما بر عمکرد بدنتان و وضعیت رودهایتان اثر می گذارد. پس سعی کنید به استرس خود غلبه کنید و آرامش خود را حفظ کنید.

رژیم غذایی نامناسب

یک علت مهم آسیب خوردن روده ها رژیم غذایی است. غذاهای سرخ شده و فست فودها و غذاهایی با چربی زیاد  روی سلامتی شما تاثیر می گذارند و آن را به خطر می اندازند. درست است غذاهایی مثل: سیب زمینی سرخ شده، همبرگر و پیتزا و خیلی از فست فودها جز پرطرفدارترین غذاها محسوب می شوند، اغلب این خوراکی ها برای سلامت ما ضرر دارند؛ اما به دلیل لذتی که از خوردن این نوع غذاها می بریم، به ضرری که به بدنمان می زند بی توجه هستیم. این نوع غذاها فیبر زیادی ندارند و باعث تحریک رودها می شوند و ممکن است فرد را به اسهال و یبوست دچار کنند.

ما به شما پیشنهاد می کنیم که اگر این قبیل غذاها را هوس کردید، می توانید آن ها در منزل تان درست کنید. به این ترتیب بر نوع و مقدار استفاده و سرخ کردن آن ها کنترل خواهید داشت. خودتان در خانه سیب زمینی تنوری درست کنید یا به جای سرخ کردن سبزیجات آن ها را بخار پز کنید و به جای روغن سرخ کردنی از روغن زیتون بهره ببرید.

پرهیز از مصرف گوشت قرمز

گوشت قرمز یک ماده غذایی پر از چربی است که گوارش این غذا برای روده ها کار دشواری است. امروزه از روش های اصلاح ژنتیکی برای رشد سریع تر دام ها استفاده می کنند؛ پس گوشت آن کیفیت لازم را ندارد و معمولا گوشت این حیوانات حاوی سم است.

بهتر است به جای این گوشت ها از گوشت مرغ یا بوقلمون که بدون چربی هستند، استفاده کنید و به جای سرخ کردن در روغن از روش کبابی کردن آن ها استفاده کنید.

پرهیز از لبنیات

برخی از افراد با مصرف لبنیات دچار سندرم روده تحریک پذیر می شوند؛ زیرا این محصولات در بدن برخی از افراد به خوبی گوارش پیدا نمی کند و مشکلات روده ای به وجود می آورد. علاوه بر این، لبنیات سرشار از چربی و لاکتوز هستند که ممکن است منجر به اختلالات گوارشی مانند اسهال یا یبوست شود. اگر شما از دسته انسان هایی هستید که به این محصولات حساسیت دارند، این کار می تواند به روده های شما صدمه وارد کند . به جای شیرگاو  بهتر است از شیربادام، شیرپسته، شیر برنج و … استفاده کنید.

مصرف برخی از داروها

برخی از پژوهش ها نشان داده است که اختلالات گوارشی با استفاده از آنتی بیوتیک ارتباط دارد. و استفاده بیش از حد شما از این داروها می تواند سلامت روده های شما را به خطر بیندازد.

مشکل این جاست که آنتی بیوتیک ها فرق باکتری های خوب و بد را نمی دانند و تمام عملکرد این باکتری ها را مختل می سازند و همین ممکن است تعادل در فلور روده را از بین ببرد.

همین شرایط ممکن است دراثر مصرف برخی دیگر از داروها که برای یبوست یا اسهال مصرف می شوند، نیز به وجود بیاید. پس قبل از مصرف هر دارو یا مکملی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.