هرچند، هم خانم ها و هم آقایان هر دو نوک سینه دارند، اما عملکرد این قسمت از بدنشان با هم متفاوت است. برای هر دو جنس، نوک سینه ها می توانند باعث تحریک جنسی شوند. با وجود این، وظیفه ی نوک سینه برای بعد از زایمان، کمک به شیردهی است. با دکتر چک همراه باشید…

16 حقیقت درباره نوک سینه ها

در اینجا به برخی از حقایق در مورد نوک سینه ها می پردازیم:

1- تحریک نوک سینه ها می تواند باعث تحریک جنسی شود

طبق تحقیقات صورت گرفته در یک مقاله در سال 2020، تحریک نوک سینه در 80 درصد از خانم ها، نقش مهمی در افزایش رضایت جنسی دارد.

این محققان به این نتیجه رسیده اند که تحریک نوک سینه 30 دقیقه قبل از رابطه، می تواند باعث افزایش رضایت و لذت جنسی شود.

حتما بخوانید: علت جوش روی سینه زنان چیست؟ چگونه درمان می شود؟

هرچند، تحقیقات زیادی درباره ی سینه های آقایان صورت نگرفته، مقاله ای که سال 2017 منتشر شده، نشان داده است که نوک سینه ها باعث تحریک جنسی مردان هم می شود.

2- نوک سینه ها می توانند پر مو باشند

طبق تحقیقات صورت گرفته، طبیعی است که اطراف نوک سینه ها مو داشته باشد.

3- چرا مردها نوک سینه دارند؟

در پستانداران، هنگامی که جنین تشکیل می شود، این جنین می تواند دختر یا پسر شود. در دوران حاملگی نوک سینه های جنین بسیار زودتر شکل می گیرد؛ به همین دلیل مردان هم نوک سینه دارند و تا مرحله ی بعد جنینی، ژن های مسئول رشد اندامهای تناسلی فعال نمی شوند.

4- بعضی از افراد بیشتر از دو نوک سینه دارند

گاهی اوقات ممکن است فرد نوک پستان اضافی یا مجموعه ای از نوک سینه ها را داشته باشد. طبق اطلاعات صورت گرفته در مرکز ژنتیک و بیماری های نادر، این نوک سینه ها  غیر طبیعی و یک ناهنجاری مادرزادی رایج هستند. نوک سینه های اضافی اغلب درست مانند سایر پستانداران، در امتداد خطوط شیر جنین شکل می گیرند.

تحقیقی در سال 2016 نشان داده است که تقریباً 1 تا 5٪ از افراد نوک سینه غیر طبیعی دارند. هرچند، بیشتر افراد فقط یک نوک سینه اضافی دارند، حداقل دو مورد از افراد، هفت عدد  نوک پستان دارند.

5- نوک سینه ها می توانند در هر جای بدن ایجاد شوند

هرچند، نوک پستان اضافی معمولاً در امتداد شکاف پستان یا خط شیر ایجاد می شوند، ممکن است در هر قسمت از بدن ظاهر شوند. مثلاً، یک مورد نوک پستان اضافی در پا دیده شده است.

6- بعضی از افراد به صورت مادر زادی نوک پستان ندارند

به این بیماری «آتلیا » می گویند، که در این بیماری فرد وقتی به دنیا می آید، نوک سینه ندارد.

7- داشتن نوک سینه متعدد، در رکورد جهانی گینس ثبت شده است

براساس رکوردهای جهانی گینس، در سال 2013، یک نفر برای  بلند کردن 71.87 پوند از نوک سینه های خود استفاده کرده است.

8- انواع مختلفی از نوک سینه ها وجود دارد

نوک سینه ها می توانند صاف، برآمده یا معکوس باشند. طبق گفته ی مرکز بهداشت زنان جوان، تقریباً 10تا20 درصد از خانم ها یک نوک سینه معکوس، حداقل در یکی از پستان هایشان دارند.

انواع نوک سینه

هرچند این مسئله روی سلامت فرد تأثیر نمی گذارد، توجه به بهداشت نوک سینه های معکوس، بسیار حائز اهمیت است.

9- شیردهی با نوک سینه های معکوس هنوز هم امکان پذیر است

فرد با داشتن نوک سینه های معکوس، در شیر دهی با مشکل مواجه می شود؛ اما انجام این کار غیرممکن نیست.

طبق گفته سازمان بهداشت جهان (WHO)، نوک سینه معکوس گاهی می تواند به شکلی باشد که وقتی فرد آن را می کشد، کش نمی آید. در این موارد، معمولاً شیردهی به نوزاد دشوار است.

حتما بخوانید: علت خارش سینه زنان چیست و چگونه درمان می شود؟

با وجود این، این مشکل اغلب در دوران بارداری و در هفته اول یا پس از تولد نوزاد، بهبود پیدا می کند. در غیر این صورت، برای موفقیت در شیردهی با نوک سینه های معکوس، روش های جایگزینی هم وجود دارد.

10- خانم ها در دوران شیردهی در صورت شنیدن گریه نوزادان می توانند به صورت ناخودآگاه شیر تولید کنند

به این تاثیر، «رفلکس پایین آمدن» می گویند. رفلکس پایین آمدن هنگامی رخ می دهد که اعصاب در سینه ی فرد سیگنال هایی به مجرای شیر ارسال می کند تا شیر از نوک سینه ها خارج شود.

این مکانیسم برای تغذیه با شیر مادر بسیار حائز اهمیت است، اما می تواند در مواقع دیگر هم اتفاق بیفتد؛ به عنوان مثال، این اتفاق ممکن است هنگامی رخ دهد که مادر صدای گریه ی نوزاد خود را بشنود، به نوزادش فکر کند یا حتی صدای گریه نوزاد دیگری را بشنود.

11- برآمدگی روی هاله ی سینه، طبیعی است

برآمدگی های کوچک روی هاله ی سینه به غدد «مونتگومری» شهرت دارند. این غدد برای تمیز کردن نوک پستان روغن ترشح می کنند و از ترک خوردگی نوک سینه که اغلب به دلیل شیردهی رخ می دهد، جلوگیری می کنند.

شواهدی به دست آمده در یک مطالعه قدیمی، نشان داده است که این ترشح ممکن است باعث جلب توجه نوزادان به سمت نوک سینه ها شود.

هرچند این برآمدگی ها طبیعی هستند، خانم در صورت ملتهب شدن یا مشاهده ی ترشح مایعات قهوه ای باید به پزشک مراجعه کند.

12- شیر مادر ممکن است از چندین قسمت خارج شود

روی نوک سینه ها بین 10 تا 20 سوراخ وجود دارد، که شیر از آنها خارج می شود. هنگامی که شیر مادر جریان پیدا می کند، این شیر از سوراخ های نوک سینه خارج می شود.

13- نوک سینه ها می توانند در دوران بارداری تغییر شکل دهند

تحقیقی نشان داده است که در دوران بارداری، طول و عرض نوک پستان و عرض هاله ی سینه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند؛ اما اگر فردی متوجه شود که نوک سینه اش تغییر زیادی کرده و باردار نیست، باید حتماً به پزشک مراجعه کند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه کرده است که تغییر در نوک سینه ها، می تواند نشانه ای از سرطان سینه باشد.

14- سرطان نوک سینه یک نوع سرطان نادر است؛ اما اتفاق می افتد

سرطان نوک سینه، به عنوان بیماری «پاژه» شناخته می شود؛ یک بیماری نادر که با سرطان سینه ارتباط دارد. این سرطان بر نوک پستان و هاله ی سینه تأثیر می گذارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته در انستیتوی ملی سرطان، حدود 1 تا 4٪ از بیماران مبتلا به سرطان پستان، بیماری پاژه دارند. این بیماری می تواند روی آقایان هم تأثیر بگذارد؛ اما در بین خانم ها بسیار بیشتر است.

پزشکان به طور قطع نمی دانند که چه چیزی باعث بروز بیماری پاژه پستان می شود، اما نظریه هایی وجود دارند.

بیشترین نظریه که مورد قبول قرار گرفته، این است که سلول های سرطانی از مجرای شیر به سمت نوک و هاله ی سینه عبور می کنند. این نظریه توضیح می دهد که چرا این سرطان در مردان بسیار نادر است.

15- افراد می توانند از خال کوبی های نوک سینه استفاده کنند

جراح در هنگام انجام عمل ماستکتومی، ممکن است نیاز به برداشتن نوک پستان نیز داشته باشد. پس از انجام این جراحی، برخی از افراد ممکن است تصمیم به ترمیم نوک پستانشان بگیرند. روشهای مورد استفاده شامل: پروتز نوک سینه، پیوند پوست یا خال کوبی می شود.

16- تحریک نوک پستان ممکن است باعث القای زایمان شود

طبق تحقیقی در سال 2018، اکسی توسین می تواند به القای زایمان کمک کند. تحریک نوک سینه باعث تولید اکسی توسین می شود. در طی همان تحقیق، تحریک پستان به مدت 3 روز، باعث افزایش میزان اکسی توسین شده است.

حتما بخوانید: سریعترین راه برای افزایش شیر مادر ؛ چه بخوریم و چه نخوریم ؟

یکی از تحقیقات نشان داده است که تحریک نوک سینه می تواند روی طول مدت زایمان نیز تأثیر بگذارد.

تحقیق دیگری در سال 2015 نشان داده است که تحریک نوک سینه ها در هنگام زایمان، به طور متوسط بین 3 ساعت، باعث کوتاه کردن مرحله اول زایمان می شود.

خلاصه مطلب

نوک سینه ها مشخصه ی خوبی برای سلامتی هر فرد هستند. هرچند، بسیاری از عوامل می توانند روی نوک سینه ها تأثیر بگذارند، اگر در این قسمت از بدنتان، متوجه هرگونه ترشح یا تغییر شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع: medicalnewstoday