دانشمندان ثابت كرده اند كه قهوه و سلامت مغز با هم ارتباط مستقیمی دارند و نوشیدن قهوه، برای حفظ سلامت مغز مفید است؛ اما چگونگی دم کردن و مصرف آن مهم است، زیرا بعضی از روش های آماده سازی آن، ممکن است باعث افت عملکرد مغز شود.

از آنجایی که قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سرتاسر دنیاست، مهم است که درباره فوائد و ضررهایش بیشتر بدانیم. اگر این نوشیدنی، به اندازه مناسب و با روش درست مصرف شود، فوائدش بیشتر از ضررهایش می شود.

در این مقاله از سایت دکتر چک، می خواهیم به بررسی نقش قهوه در محافظت از مغز بپردازیم، با ما همراه باشید.

آیا قهوه برای مغز مفید است؟

محققان پس از آزمایش های بسیار، به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن قهوه، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون را کاهش می دهد.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه ترکیباتی درون قهوه باعث این تاثیرات می شوند؟

حتما بخوانید: چگونه چای گزنه درست کنیم ؟ خواص و مضرات گزنه برای سلامتی

در صورتی که قهوه به روش درست و با حرارت مناسب برشته و دم شود، ماده ای به نام «فنیلیندان» آزاد می کند که علت تلخی قهوه هم به دلیل وجود این ماده است.

این ماده در سه نوع قهوه پیدا می شود: قهوه برشته شده کافئین دار سیاه، قهوه برشته شده کم کافئین و قهوه برشته شده سیاه بدون کافئین.

فنیلیندان ها باعث اختلال در ادغام آمیلوئید تاو و بتا می شوند. این آمیلوئید ها، پروتئین های سمی هستند که باعث ایجاد بیماری های نظیر آلزایمر و پارکینسون می شوند.

بنابراین وجود این ماده در قهوه برشته شده برای سلامتی مغز ما مفید است.

به نظر می رسد که هر چه زمان برشته کردن قهوه طولانی تر باشد، دانه های قهوه، فنیلیندان های بیشتری تولید می کنند؛ در نتیجه، قهوه برشته سیاه (چه با کافئین، چه بدون کافئین)  قویترین اثر محافظتی را بر مغز می گذارد.

آیا فنیلیندان می تواند وارد جریان خون شود یا از سد خونی مغزی عبور کند؟

ترکیبات قهوه طبیعی هستند و نیازی به سنتز در آزمایشگاه ندارند و همین امر باعث می شود تولید آنها پیچیده تر شود.

اگر یک ترکیب پیچیده دارید، بهترین راه برای تولید آن این است که آن را در یک محصول بکارید، محصول را برداشت کنید، آن را خرد و از آن استفاده کنید تا تمام خاصیت آن را دریافت کرده باشید.

تاثیر قهوه بر مغز

البته تحقیقات در زمینه خواص فنیلیندان، هنوز در مراحل اولیه اش قرار دارد؛ بنابراین برای کشف خواص درمانی و شفابخش و اثبات رابطه قهوه و سلامت مغز ، به تحقیقات و آزمایش های بیشتری نیاز است.

این حرف به این معنی نیست که قهوه خاصیت درمانی دارد!

بهتر است همیشه در مصرف همه چیز اعتدال را رعایت کنید؛ حتی در مصرف مواد پرخاصیت درمان‌ بخش.

اگر هر چیزی به اندازه درست و مناسب مصرف شود، می تواند خاصیت دارویی داشته باشد، در غیر این صورت جز ضرر و زیان چیزی عایدتان نمی شود.

حتما بخوانید: طرز تهیه چای رزماری ، مهمترین خواص و بدترین عوارض آن

فراموش نکنید که در روز، نباید بیشتر از 4 الی 5 فنجان قهوه مصرف کنید و یادتان باشد نوشیدنی تان را داغ ننوشید!

 

تهیه شده توسط گروه تحریریه دکترچک