وقتی که کلمه انقباضات به گوش تان می خورد، حتما فکرتان به مراحل اولیه زایمان می رسد؛ وقتی که رحم سفت می شود و دهانه رحم را بزرگ می کند. اما اگر سابقه بارداری داشته باشید، می دانید که انقباضات انواع زیادی دارند که در دوران بارداری با آن ها مواجه می شوید.

حتی بعضی از خانم ها همیشه در این دوران انقباضاتی را تجربه می کنند که معنای آن این است که رحم شان تحریک پذیر {IU} است.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که لازم است درباره رحم تحریک پذیر، زمان مراجعه به پزشک و کارهایی که برای مقابله با این اوضاع می توانید انجام دهید، اشاره می کنیم.

انقباضات طبیعی در دوران بارداری

تا حالا برای تان پیش آمده که در طول روز گاهی وقت ها رحم تان منقبض شده و به حالت عادی برگردد؟ اگر جواب تان بله است، پس احتمالا انقباضات براکستون-هیکس را تجربه می کنید. از حدود اوایل ماه چهارم بارداری این انقباض ها شروع شده و گاهی اوقات ادامه پیدا می کند.

وقتی که به زمان زایمان نزدیک تر می شوید، بیشتر با این نوع انقباضات روبرو خواهید شد؛ زیرا بدن می خواهد خودش را برای زایمان آماده کند.

این شرایط کاملا طبیعی است. اگر این انقباضات به صورت نامنظم باشند، گویای زمان زایمان سالمی نیستند. اما اگر به صورت یک الگو مشخص دربیایند یا درد و خونریزی هم همراه شان باشد، باید حتما با پزشک تان صحبت کنید.

اگر زمان زیادی روی پاهایتان بایستید یا آب بدن تان دفع شود، انقباضات براکستون-هیکس بیشتر می شوند. با استراحت کردن، تغییر وضعیت نشستن تان یا نوشیدن یک لیوان آب، به برطرف کردن آن ها کمک خواهید کرد.

رحم تحریک پذیر چیست؟

انقباضات در بعضی از خانم های باردار به صورت منظم و معمولی است و باعث بروز هیچ نوع تغییری در وضعیت دهانه رحم نمی شوند. اغلب به این وضعیت رحم تحریک پذیر {IU} گفته می شود.

انقباضات ناشی از رحم تحریک پذیر بسیار به انقباضات براکسون-هیکس شبیه هستند؛ البته تفاوت هایی هم دارند، از براکسون-هیکس قوی تر هستند، دفعات بیشتری رخ می دهند و استراحت کردن یا خوردن آب هم تاثیری رویشان ندارد. این انقباضات عادی نیستند؛ اما خطرناک هم نیستند.

امروزه اطلاعات و مطالعات زیادی درباره رحم تحریک پذیر و بارداری در دسترس نیست. در سال 1995، محققان نوعی ارتباط میان رحم تحریک پذیر و زایمان زود هنگام کشف کردند و یافته های خود را در نشریه زنان و زایمان آمریکا به چاپ رساندند.

این محققان به این نتیجه رسیدند که میزان 18.7 درصد از خانم های مبتلا به رحم تحریک پذیر در مقایسه با 11 درصد از خانم هایی که این مشکل را نداشتند، زودتر از موعد مقرر زایمان می کنند.

به بیان دیگر: بعضی وقت ها ممکن است که انقباضات ناشی از رحم تحریک پذیر، آزاردهنده یا حتی وحشتناک باشند؛ اما به نظر نمی رسد که احتمال زایمان زودتر از موعد را تا حد چشمگیری افزایش دهند.

علت بروز رحم تحریک پذیر

علت بروز رحم تحریک پذیر

اگر سری به وب سایت های آنلاین بزنید، اطلاعات زیادی درباره رحم تحریک پذیر دستگیرتان نخواهد شد. با وجود این، مقالاتی درباره خانم هایی که رحم تحریک پذیر دارند، مشاهده می کنید.

تا به امروز هنوز دلیل تحریک پذیر شدن رحم مشخص نشده است و بروز آن در تمام خانم ها به یک دلیل مشخص نیست.

با وجود این، هنوز هم دلایلی برای تجربه انقباضات معمولی و مرتب در دوران بارداری وجود دارد. این انقباضات ممکن است هر دلیلی داشته باشند: از دفع آب بدن گرفته تا استرس و عفونت هایی که درمان نمی شوند؛ مثل عفونت مجرای ادراری. متاسفانه هیچ وقت دلیل بروز این انقباض های رحم تحریک پذیر خود را متوجه نخواهید شد!

چه زمانی باید به مراکز درمانی مراجعه کنیم؟

اگر حدس می زنید که رحم تان تحریک پذیر است، حتما به پزشک تان اطلاع دهید. سعی کنید که این انقباضات را زیر نظر بگیرید؛ اینکه چند بار اتفاق می افتند و کلا چند ساعت ادامه پیدا می کنند.

اطلاعات جمع آوری شده را در اختیار پزشک بگذارید، در نهایت مشخص خواهد شد که چه عاملی باعث تحریک این انقباضات  می شود.

با وجود این که انقباضات ناشی از رحم تحریک پذیر به معنای زایمان زود هنگام نیستند، اگر هر ساعت بیش از شش تا هشت انقباض را تجربه کنید، باید به پزشک تان اطلاع دهید.

اگر هر کدام از علائم و نشانه های زیر را مشاهده کردید، با پزشکتان مشورت کنید:

  • تراوش مایعات آمونیاکی؛
  • زیاد شدن حرکات جنین؛
  • خونریزی از واژن؛
  • انقباضات دردناکی که هر 5 تا 10 دقیقه برگردند.

آزمایش های مرتبط با زایمان زود هنگام

اغلب ابتلا به رحم تحریک پذیر به معنای زایمان زودتر از موعد مقرر نیست؛ اما با وجود این، پزشک با بررسی و انجام آزمایش فراصوت باز یا بسته بودن باقی ماندن دهانه رحم را تشخیص می دهد. علاوه بر این، تعداد دفعات، مدت زمان انقباض ها و قدرت آن ها را بررسی خواهد کرد.

در صورتی که پزشک تان از بابت زایمان زودتر از موعد نگران شود، اول باید آزمایش فیبرونکتین جنین را انجام دهید. انجام این آزمایش مثل جمع آوری ترشحات واژنی نزدیک دهانه رحم و سپس بررسی آن هاست تا نتیجه مثبت یا منفی مشخص شود. اگر جواب آزمایش مثبت باشد، به این معناست که تا دو هفته دیگر باید جنین را به دنیا آورید.

اگر احتمال زایمان زود هنگام وجود داشته باشد، مصرف داروهای کورتیکواستروئید کمک می کند تا رشد ریه های جنین تا قبل از هفته 34ام کامل شود.

همچنین، گاهی اوقات منیزیم سولفات مانع از انقباضات رحم می شود. شاید لازم شود که در بیمارستان بستری شوید تا پزشک از نزدیک وضعیت تان را زیر نظر بگیرد یا این که داروهای توکولیز را موقتا مصرف کنید تا زایمانتان کمی به عقب بیفتد.

چگونه با این اوضاع و با رحم تحریک پذیر مقابله کنیم؟

درمان انقباضات رحم

چندین راه برای مقابله با انقباضات رحم تحریک پذیر وجود دارد. اما حتما قبل از مصرف هر گونه مکملی، اول با پزشک تان مشورت کنید.

در قسمت زیر به چندین توصیه برای آرام کردن وضعیت به صورت طبیعی اشاره کرده ایم:

  • همواره باید آب کافی به بدن تان برسد؛
  • به طور مرتب و منظم مثانه تان را تخلیه کنید؛
  • در هر وعده غذایی، مقدار کم و به اندازه غذا بخورید که راحت گوارش یابند؛
  • روی قسمت سمت چپ بدنتان استراحت کنید؛
  • هر گونه عفونتی را درمان کنید؛
  • به اندازه کافی بخوابید؛
  • از مصرف خوراکی و نوشیدنی های حاوی کافئین بپرهیزید؛
  • بلند کردن اجسام سنگین برای تان قدغن است؛
  • استرس تان را کم کنید؛
  • مکمل های حاوی منیزیم مصرف کنید.

اگر این کارها را انجام دادید و نتیجه ای نگرفتید، پزشک برای تان دارو تجویز خواهد کرد. داروهایی که در درمان انقباضات موثر هستند؛ شامل: نیفدیپین {PROCARDIA} و هیدروکسی  زین{VISTARIL} می شود.

حتی پزشک توصیه می کند تا استراحت کنید یا به لگن تان استراحت دهید اگر احتمال دهد که خطر زایمان زودتر از موعد تهدیدتان می کند.

مراحل بعدی

احتمالا انقباضات ناشی از رحم تحریک پذیر ناراحت کننده هستند و باعث نگرانی تان می شوند؛ اما معمولا باعث زایمان زودتر از موعد نمی شوند. به طور کلی، باید هر دلیل غیر عادی و نگران کننده را به پزشک تان اطلاع دهید. پزشکانی که در بیمارستان ها حضور دارند، درباره این دو موضوع کمک تان می کنند؛ اما کمتر پیش می آید که ضرورت زایمان زودتر از موعد را تشخیص دهند.

 

منبع:

healthline