اضطراب ناشی از زندگی ماشینی امروزی و رژیم غذایی نامناسب باعث می‌شود که افراد زیادی حداقل یکبار در سال مبتلا به جوش های عصبی دردناک شوند. همه این دلایل درست است، اما یک دلیل خاموش و غیر قابل رویت با چشم عادی هم برای اینکه چنین آکنه‌هایی روی صورت ظاهر شود وجود دارد. آن هم انگل و کنه دمودکس است که بیش از نیمی از جمعیت جامعه از وجود چنین موجود مرموزی روی سطح پوست خود بی خبر هستند.

جالب است بدانید که به هیچ وجه نباید ارتباط بین ذهن، افکار و پوست را دست کم بگیرید. مثلا زمانی که منتظر یک رویداد مهم هستیم، امکان دارد پیشانی ما میزبان تعداد زیادی جوش های عصبی دردناک شود که حسابی ما را شگفت‌زده می‌کنند. شاید همین الان از خود بپرسید که آکنه‌های مزاحمی که سر بزنگاه در صورت ما ظاهر می‌شوند درمان هم دارند یا خیر؟! لووین کر، لاین تخصصی ارائه دهنده محصولات دمودکسیلین در ادامه برای شما روش‌های درمانی آکنه‌های دردناک از نوع عصبی را بیان می‌کند.

ارتباط بین آکنه و استرس

بسیاری بر این باورند که ارتباط مستقیمی بین استرس و آکنه عصبی وجود ندارد، در واقع این تغییر تعادل هورمون‌هااست که باعث می‌شود تا پوست تحریک و ترشح چربی سبوم بیشتر شود. با توجه به اینکه اضطراب تعددل هورمونی بدن را تغییر می‌دهد، روی عملکرد ایمنی پوست نیز تاثیر می‌گذارد و در انتها باعث پدیدار شدن یا بیشتر شدن آکنه‌های عصبی می‌شود.

این کاملا طبیعی است که افراد زیادی تصور می‌کنند جوش های عصبی تنها در نوجوانانی که به سن بلوغ نزدیک می‌شوند، دیده می‌شود. اما باید بگوییم که این تصور اشتباه است؛ زیرا پوست ما در هر سنی ممکن است با این عارضه پوستی مواجه شود، به خصوص زمانی که یک نگرانی فکری داریم و نمی‌توانیم استراحت کافی داشته باشیم.

ارتباط بین رژیم غذایی ناسالم و بروز آکنه های عصبی دردناک

لزوما تنها دلیلی که باعث بروز جوش های عصبی دردناک در ظاهر فرد می‌شود به استرس باز نمی‌گردد. گاهی داشتن رژیم غذایی ناسالم نیز در این باره نقش دارد. هر آنچه که به عنوان غذا می‌خورید، روی سلامت کلی بدن تاثیر می‌گذارد. مثلا مصرف بیش از اندازه غذاهای پر کربوهیدرات مثل نان و ماکارونی باعث افزایش سطح قند خون می‌شود و به طبع ترشح انسولین را در بدن دشوار می‌کند.

افزایش قند خون و انسولین در بدن بر هورمون‌های آندروژن (androgen) تاثیر می‌گذارد که باعث افزایش رشد سلول‌های پوستی شده و نتیجه آن بیشتر شدن تولید چربی در پوست است. همچنین اگر به برخی غذاها حساس هستید، خوردن آنها می‌تواند باعث التهاب در بدن شود. سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه با این التهاب مبارزه کرده و می‌تواند آکنه موجود را بدتر یا منجر به بروز جوش های دردناک شود.

نقش دمودکس در جوش عصبی دردناک

ارتباط دمودکس با جوش های عصبی دردناک

همانگونه که در مقدمه نیز اشاره کردیم گاهی احتمال بروز جوش‌های عصبی می‌تواند از یک دلیل به ظاهر خاموش، یعنی انگل دمودکس باشد. این کنه که زیر میکروسکوپ 8 پا و ظاهر عجیببی دارد عموما روی فولیکول‌های پوست و مو زندگی می‌کنند و تغذیه آن‌ها هم از سلول‌های مرده سطح پوست است.

اگر همه راه‌ها را امتحان کردید و به دکترهای پوست متعدد مراجعه کردید و باز هم روز به روز تعداد این نوع جوش‌های دردناک روی پیشانی و اطراف چشم و گونه بیشتر و بیشتر شد، بهتر است تست دمودکس لووین کر را امتحان کنید. شما تنها با پر کردن ویژگی‌های ژنتیکی و شرایطی که اکنون دارید می‌توانید متوجه شوید که روی سطح پوست شما چه تعداد انگل دمودکس وجود دارد.

هر چند که وجود تعدادی از آن‌ها روی پوست همه طبیعی است، اما زمانیکه تعدادشان از حد نرمال خارج شود، ممکن است با آکنه‌های عصبی و دردناک بروز یابد. عموما چنین آکنه‌هایی در اطراف گونه، لب، پشت یا قفسه سینه ظاهر می‌شوند. شاید از خود بپرسید که چرا این نوع آکنه‌ها دردناک هستند و به محض برخورد دست، گویا فردی روی عصب مغزی ما راه رفته است.

نکته اینجاست که آن‌ها در لایه‌های میانی پوست و نزدیک به عصب ایجاد می‌شوند و بزرگ و متورم هستند. نزدیک بودن به رگ‌های پوستی که پر از سلول‌های عصبی است، ناخواسته به آن‌ها حالت ایمنی و تدافعی می‌دهد. یعنی به طور طبیعی این اعصاب با هر چیز ناشناخته‌ای که می‌بینند، واکنش نشان می‌دهند.

بنابراین ازدیاد جمعیت کنه دمودکس روی پوست به همراه افزایش و اضطراب باعث فعالیت بیش از حد نرمال غدد چربی می‌شوند. از طرفی سلول‌های چربی پوستی نیز فعالیت خود را افزایش می‌دهند که این دلیلی برای بسته شدن منافذ پوستی و گیر افتادن هر چیز اضافی در لایه‌های میانی و بروز جوش های عصبی دردناک است.

 راه‌حل‌های درمان جوش های عصبی دردناک

هر چقدر زودتر برای درمان چنین آکنه‌هایی دست به کار شوید، زودتر می‌توانید به پوست صاف و شفافی که همه آرزویش را دارند، دست یابید. برای درمان سه روش زیر را امتحان کنید:

  • تعهد به یک روتین پوستی مناسب: پوست همانند هر قسمت حیاتی بدن نیاز به مراقبت دارد و باید به آن توجه کرد. مثلا اینکه یک شوینده صورت حرفه‌ای داشته باشید و حداقل روزانه دوبار صورت خود را با آن ضدعفونی کنید.
  • آرامش خود را حفظ کنید: آرامش روانی خواسته یا ناخواسته روی همه اعضا و جوارح ما تاثیر می‌گذارند. برای دوری از استرس مدیتیشن را امتحان کنید و فعالیت بدنی داشته باشید.
  • از محصولات دمودکسیلین استفاده کنید؛ اگر عامل بروز این جوش‌های ملتهب عصبی و دردناک، وجود انگل دمودکس باشد، برای درمان آن پیشنهاد می‌کنیم در روتین پوستی خود از محصولات ضد دمودکس لووین کر استفاده کنید. این محصولات با توجه به اینکه ضد قارچ و باکتری هستند، به خوبی می‌توانند مانع از ازدیاد جمعیت کنه‌های 8 پای عجیب و غریب شوند. برای مثال می‌توانید از ژل شست‌شوی صورت دمودکسیلین در کنار اسپری آبرسان پوست و کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید و به مرور زمان شاهد کاهش آکنه‌های دردناک باشید.

سخن پایانی

در اینجا سعی کردیم تا اطلاعات کاربردی و جامعی درباره جوش‌های عصبی دردناک، عوامل تاثیرگذار و روش‌های درمان آن در اختیار شما قرار دهیم. لاین تخصصی محصولات دمودکسیلین لووین کر، همواره حامی افرادیست که از داشتن پوست سالم و شفاف استقبال می‌کنند. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص جوش‌های عصبی دردناک به مقاله مربوطه در سایت لووین کر مراجعه کنید.