امروز در این مقاله می خواهیم با یک نوع سقف بتنی به نام  سقف های وافل آشنا شویم. سقف وافل به سقف های بتنی گفته می شود که تیرچه ها خود سقف را تشکیل می دهند. یکی از مهم ترین مزایای سقف های وافل سبک سازی و ایمن سازی در سازه های بتنی است. در ادامه هزینه اجرای سقف های وافل، مزایای آن، معایب آن و … بیشتر آشنا می شویم. پس تا انتهای مقاله با کهن دک همراه باشید

همانطور که پیش تر به این موضوع اشاره کردیم، سقف های وافل سقف های بتنی هستند که در سازه های بیش از 12 متر و با دهانه باز کاربرد بیشتری دارند.علاوه بر این سقف های وافل در سازه هایی که وزن زیای به آن وارد نمی شود نیز مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله از این سازه ها می توان به فرودگاه ها، ایستگاه های مترو، سالن ها و … اشاره کرد. همچنین آن ها دارای دو انواع سقف های وافل یک طرفه و سقف های وافل دو طرف می شوند که در ادامه بیشتر درمورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

 

https://kohandeck.ir/waffle-ceiling/

انواع سقف های وافل

سقف های وافل یک طرفه

سقف های وافل یک طرفه در دهانه های کوتاه کاربرد بیشتری دارند و شکل قالب آن ها مستطیل بوده و به صورت دال یک طرفه عمل می کنند. همچنین میزان مصرف میلگرد ها بخاطر یک جهت قرار گرفتن تیرچه ها کمتر می شود. که همین موضوع باعث می شود تا اجرای آن ه به صرفه تر شود.

سقف های وافل دو طرفه

نوع دوم سقف های وافل دو طرفه هستند که برعکس سقف های وافل یک طرفه  در دهانه های بلند بیشتر استفاده می شود و قالب های آن ها به صورت قابلمه ای شکل بوده که به صورت دال یک طرفه عمل می کنند. علاوه بر این هزینه اجرای آن ها نیز بیشتر از سقف های وافل یک طرفه است اما استحکام بیشتری دارند.

سقف های وافل چه مزایایی دارند؟

  •  به صرفه بودن از لحاظ هزینه و قیمت
  •  مدت زمان کمتری برای اجرای آن ها صرف می شود.
  •  ایمن بودن قالب ها برای کارگران
  •   سقف های وافل مقاومت و ماندگاری بالایی دارند.
  •   سقف های بتنی وافل به لحاظ ظاهری زیبا و جذاب هستند.
  •  حجم بتن و فولاد آن ها از سایز سقف های موجود کمتر می باشد.
  •  وزن قالب سقف های وافل کم و سبک تر هستند.
  • بهترین گزینه برای سقف های دهانه بلند هستند.
  •  کیفیت اجرای سقف های بتنی وافل از بقیه سقف ها بیشتر می باشد.
  •  در مواجه با حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و … عملکرد بهتری دارند.
  •  قالب های آن ها یکبار مصرف نبوده و چندین بار استفاده می شوند.
  •   شیرابه های بتن از بین قالب ها ریزش نمی کند.

سقف های وافل چه معایبی دارند؟

  •  برای پر کردن سطوح شیب دار زمان و هزینه زیادی نیاز است.
  •  قالب های سقف های بتنی وافل هزینه بیشری نسبت به قالب های دیگر دارند.
  •  این  سقف ها را نمی توان در سطوح شیب دار استفاده کرد.

هزینه اجرای سقف وافل

به کار بردن تکنولوژی سقف وافل در ایران در حال افزایش است و اکثریت طراحان و محاسبان سازه ها بخاطر استقبال بسیار زیاد بیشتر سازه ها را با سقف های وافل یک طرف یا دو طرف طراحی و می سازند. یکی از سوالات مهمی که درمورد سقف های وافل وجود دارد هزینه آن ها است. هزینه این نوع سقف ها به عوامل زیادی در پروژه وابسته است.

 

عواملی که هزینه سقف های وافل نقش دارند شامل :

– زیربنا 

می توان با قاطعیت گفت که مهم ترین عامل در تعیین هزینه و دستمزد نصب سقف وافل زیر بنای هر پروژه است. برای فهم بیشتر این موضوع برایتان مثالی می زنیم، فرض کنید که یک ساختمان 1000  متر زیربنا و پنج سقف 200 متری دارد. پیمانکار جهت جهت اجرای پروژه به اندازه 200 متر مربع تجهیزات و وسایل به کار می برد. به طور کلی سرمایه و وسایل یک ساختمان با پنج سقف دویست متری بسیار کمتر از یک ساختمان با زیر بنای 1000 متری برای نصب سقف است. در نتیجه قیمت و دستمزد سقف های وافل نیز در این دو متفاوت است.

هزینه اجرای سقف وافل 

– ارتفاع سقف

مورد دیگری که می توان گفت در هزینه و دستمرد اجرای سقف های وافل دخیل است، ارتفاع سقف می باشد. معمولا اندازه استاندارد ارتفاع یک سقف سه متر است. اما اگر در یک پروژه ارتفاع سقف از میزان استاندارد بیشتر باشد، پیمانکار موظف است که از اسکافلد یا داربست استفاده کند و همین قضیه موجب تفاوت قیمت و دستمزد نصب سقف های وافل می شود.

– پرداخت به صورت نقدی یا تهاتری

در صورتی که هزینه سقف به صورت نقدی پرداخت شود، بی شک کمتر از پرداخت تهاتری به پیمانکار خواهد بود. در نتیجه روش پرداخت در تعیین دستمزد نیز تاثیر دارد.

– محل اجرای پروژه 

یکی از مهم ترین دلایلی که در دستمزد و قیمت سقف های وافل تاثیر دارد محل اجرای پروژه می باشد. هزینه اجرای سقف های وافل در هر شهری متفاوت است. برای مثال در شهر های  شمالی معمولا هزینه و دستمزد از شهر های دیگر بیشتر است.در اکثر شهر ها دستمزد اجرای سقف وافل حدودا بین 350.000 تا 400.000 برای هر متر مربع و برای ارتفاع سقف 20/3 متر محاسبه شده است.

– بتن آرماتور مورد استفاده در یک اسکلت 

اگر یک اسکلت ارتفاع معمولی ولی کابری خاص داشته باشد، باعث می شود تا یک سازه از سازه معمولی و نرمال سنگین تر بشود یا اسکلت آرماتور خیلی زیاد، حجم بتن و قالب بندی بالایی داشته باشد، در این دو حالت پیمانکار می تواند بعد از دیدن مشاهده نقشه، هزینه اجرای سقف وافل را بیشتر اعلام کند.

دلیل نامگذاری این سقف بتنی به سقف وافل چیست ؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا نام این سقف را سقف وافل گذاشته اند ؟ قطعا نام بیسکوییت وافل به گوشتان خورده است، این بیسکوییت دارای اشکال مربع روی آن می باشد. سقف های وافل نیز به دلیل شباهت زیادی که با این بیسکوییت ها دارند، به آن ها سقف وافل گفته می شود.