اداره یک مطب دندان‌پزشکی به هیچ وجه کار آسانی نیست. اگرچه ممکن است شما در زمینه ارائه خدمات مراقبتی دهان و دندان مهارت بالایی داشته باشید، در بسیاری از موارد اتفاق می‌افتد که دندانپزشک آنقدر سرگرم مشغله‌های کاری روزمره می‌شود که به کلی یک عنصر کلیدی در موفقیت مطب دندان‌پزشکی را فراموش می‌کند. این عنصر کلیدی همان رضایت مشتری است که در اینجا قصد داریم راهکارهای جلب آن را برای شما شرح دهیم.

در حقیقت کیفیت مواد و تجهیزات دندانپزشکی نحوه اداره مطب دندانپزشکی تا حد زیادی بر روی نظر مراجعین به کلینیک شما اثرگذار بوده و موجب افزایش نرخ حفظ مشتری می‌گردد. بنابراین بسیار مهم است که حتماً نظم و ترتیب را در کلینیک خود برقرار ساخته و بکوشید که با نیت قلبی تزلزل‌ناپذیر بهترین خدمات را به مراجعین خود ارائه دهید. در ادامه به معرفی ۷ راهکار طلایی که به شما در تقویت رابطه مؤثر با بیمارانتان یاری می‌رسانند می‌پردازیم.

1. نقاط قوتی که موجب تمایز کار شما از سایرین می‌شود را بشناسید

برای اینکه به بهترین ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی در ناحیه خود مبدل گردید، لازم است که جامعه هدف خود را بشناسید و سعی کنید مزیت‌های رقابتی منحصر به فرد خود را حفظ و تقویت کنید. فرقی نمی‌کند که دامنه ارائه خدماتتان تا چه حد وسیع باشد؛ آن چیزی که نرخ مراجعه به کلینیک شما را تعیین می‌کند، رویکردی است که نسبت به ارائه خدمات خود اتخاذ می‌کنید.

برای اینکه بیشترین دستاورد را از امکانات در دسترس خود به دست آورید، لازم است که مدام در کمپین‌های تبلیغاتی برای مطب خود و نیز در مواجهه با بیمارانتان به این نقاط قوت اشاره کنید. بنابراین به جای تکیه بر کانال‌های تبلیغاتی که به صورت عرف مورد استفاده قرار می‌گیرند، شما می‌توانید از راهکارهایی استفاده کنید که مطب شما را از سایر رقبا متمایز می‌سازند.

استفاده از خبرنامه‌های سفارشی برای مطب دندانپزشکی، کارت پستال‌ها، بروشورها و محتوای رسانه‌های اجتماعی تنها بخشی از اقداماتی است که می‌توانید از طریق آن کیفیت ارتباط خود را با بیماران تقویت نموده، مراجعین خود را از خدمات و کیفیت کار خود آگاه ساخته و کسب و کارتان را به عنوان گزینه‌ای بلامنازع در منطقه به مخاطبان خود بشناسانید.

۲. فرهنگ محیط کار خود را تقویت کنید

هنگامی که نقاط قوت مطب خود را شناختید، نوبت به آن می‌رسد که بیشتر بر روی فرهنگ محیط کار خود تمرکز کنید.

دقت داشته باشید که حتی چیدمان مطب و فضای اطرافتان نیز در تعیین فرهنگ محیط کار دندانپزشکی نقش دارد.

خصوصیات شخصیتی شما، سبک رهبری‌تان، ارزش‌ها،‌ سیستم کاری، رفتارها و انتظاراتتان همگی فاکتورهای مؤثر در تعیین فرهنگ محیط کار به شمار می‌آیند. به علاوه، نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر و نیز با بیماران نیز فاکتور مهم دیگری است که بایستی مد نظر قرار گیرد. در حقیقت فرهنگ محیط کار چکیده‌ای از نحوه اداره مطب شماست. روش منحصر به فردی که شما به آن وسیله کارها را انجام می‌دهید، بهره‌وری‌تان را افزایش داده و موجب جذب کارکنان برتر و نرخ بازگشت بالاتر در میان مراجعین می‌گردد.

برای اینکه فرهنگ محیط کار خود را تقویت کنید، بایستی به طور دوره‌ای تمامی اعضا و کارکنان خود را گرد آورده و در مورد نحوه کار مطب دندانپزشکی و نیز اهداف بلندمدت آن به بحث و گفت و گو بپردازید. اهداف مشترک موجب افزایش رضایت کارکنان و متعاقباً ارتقای کیفیت ارائه خدمات دندانپزشکی می‌گردد.

مطب دندانپزشکی

۳. دامنه ارائه خدمات خود را گسترش دهید

اگر می‌خواهید شمار مراجعین به مطب خود را افزایش دهید، بهتر است به دنبال راه‌هایی برای گسترش دامنه خدماتتان باشید. به این ترتیب خواهید توانست جایگاه خود را در این بازار رقابتی حفظ نموده و نظر مشتریان آینده‌نگر را به مطبتان جلب کنید. اگر لازم است حتی می‌توانید به فضای بزرگ‌تر نقل مکان کنید و یا اعضای بیشتری را تحت عنوان همکاران و دستیاران خود استخدام کنید. گاهی اوقات نیز برای برآورده ساختن نیازهای رو به رشد جامعه هدف خود نیاز دارید که بازه ارائه خدمات تخصصی خود را گسترش دهید.

البته در این زمینه رعایت تعادل نیز بسیار حائز اهمیت است. تلفیق پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا با کیفیت بالای خدمات و مهارت دنداپزشک موجب می‌گردد که در میان مشتریان خود حسن شهرت پیدا کرده و بیشترین میزان بهره‌وری را از مشتریان وفادار خود کسب کنید.

۴. در ارائه روش‌ پرداخت به مشتریان خود انعطاف به خرج دهید

دندانپزشکان موفق معمولاً برای پرداخت هزینه‌های درمان طیف وسیعی از گزینه‌های پرداخت را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. به این ترتیب مراجعان رغبت بیشتری به قبول توصیه‌های دندانپزشک و ادامه فرآیند درمانی خود خواهند داشت. ارائه روش‌های متنوع و منعطف برای پرداخت موجب می‌گردد که مسائل مالی مانعی بر سر راه تصمیمات افراد در خصوص سلامت دهان و دندان آن‌ها به شمار نیاید.

۵. با مشتریان خود تعامل مؤثر برقرار کنید

برای موفقیت یک مطب دندانپزشکی هیچ عاملی مهم‌تر از برخورداری از مشتریان وفادار نیست. مشتریان وفادار افرادی‌اند که به طور مرتب به دندانپزشکی مراجعه نموده و مطب شما را به دوستان و افراد خانواده خود نیز توصیه می‌کنند. به یاد داشته باشید که نگه داشتن مشتریان قبلی بسیار آسان‌تر و کم‌خرج‌تر از جلب مشتریان تازه است. با این حال برای اینکه بتوانید مشتریانتان را وفادار به خود نگه دارید، تنها ارائه خدمات قابل قبول،‌ وقت دهی مناسب و نزدیک بودن مطب از نظر دسترسی مکانی کافی نیست. در عوض برای این کار احتیاج به برقراری تعامل مؤثر و پایدار با مراجعین خود و جلب اعتماد آنان خواهید داشت.

امروزه به لطف امکانات عصر دیجیتال، فرصت‌های بی‌شماری برای دندانپزشکان فراهم آمده تا نه تنها بتوانند بیماران قبلی خود را پیدا کنند، بلکه تماس‌های مرتب و برنامه‌ریزی شده با آنان برقرار سازند. با استفاده از بازاریابی بین کانالی که عبارت است از تلفیقی از ارسال پستی مستقیم، شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی از طریق ایمیل، یادآوری و پررنگ ماندن در ذهن بیماران هیچ گاه به این آسانی نبوده است. با استفاده از این ابزارها می‌توانید به مشتریان خود نشان دهید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید و به این ترتیب بالاترین موفقیت‌ها را در عرصه دندانپزشکی از آن خود کنید.

لوازم دندان پزشکی

۶. به ارجاع بیماران توجه جدی نشان دهید

هنگامی که صحبت از گسترش دامنه مراجعین به مطب دندانپزشکی می‌شود، نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد، نحوه ارجاع بیماران است. گاهی اوقات افراد به پیشنهاد دوستان، اعضای خانواده یا همکاران خود و یا تنها از طریق جستجو در اینترنت به سراغ مطب شما می‌آیند.

با این حال، در اغلب موارد نمی‌توانید روی تلاش مشتریان قبلی خود برای تبلیغ و بازاریابی برای مطبتان حساب باز کنید. بنابراین برای اینکه مشتریانتان را تشویق کنید که خدمات مطب شما را به اطرافیان خود معرفی کنند، احتیاج دارید که به طور اختصاصی بر روی این کار سرمایه‌گذاری کنید.

برای این منظور می‌توانید کارت ویزیت خود را در مطب در اختیار مراجعین قرار دهید؛ از برنامه‌های تشویقی برای ارجاع استفاده کنید و یا مشتریان خود را به وبسایت‌های بررسی و نظردهی آنلاین هدایت کنید. گاهی حتی می‌توانید از کمک همکاران و کارکنان خود برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنید. به هر حال، از هر روشی که استفاده می‌کنید، استقامت و پیگیری را در این مسیر فراموش نکنید.

۷. سیستم نوبت‌دهی خود را ارتقا دهید

در نهایت، برخورداری از یک سیستم نوبت‌دهی با کیفیت نه تنها به شما کمک می‌کند که به آسانی نوبت‌های مراجعین خود را تنظیم کنید، بلکه موجب به حداکثر رساندن بازده و کاهش استرس بیماران و کارکنان و متعاقباً ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان می‌گردد. از همین رو بسیار اهمیت دارد که حتماً از جدیدترین نرم‌افزارهای نوبت‌دهی با کارایی و انعطاف بالا برای ارائه خدمات دندانپزشکی خود استفاده نمایید.

جمع بندی

برای اینکه مطب دندانپزشکی خود را به بهترین گزینه موجود در منطقه مبدل سازید،‌ احتیاج به برخی تمهیدات و پیش‌نیازها خواهید داشت. در این مقاله ۷ راهکار طلایی برای داشتن بهترین مطب دندانپزشکی را به شما معرفی کردیم. با به کارگیری این استراتژی‌ها می‌توانید جایگاه خود را در بازار پررقابت دندانپزشکی و در میان خیل عظیم کلینیک‌های بزرگ و کوچک،‌ قدیمی یا جدید و با امکانات بالا تثبیت نمایید. تنها کافی است که در کنار کیفیت خدمات ارائه شده بر روی دیگر جنبه‌های موفقیت مطب دندانپزشکی خود نیز تمرکز نموده و برای دستیابی به این اهداف زمان و هزینه صرف کنید. همچنین برای مشاهده به روز ترین و بهترین تجهیزات دندانپزشکی به فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی دنتیوا مراجعه کنید.