اگر پس از هرگونه تماس با عطر یا رایحه دچار عطسه، سرفه، ریزش اشک و علائم دیگر شوید؛ به این معناست که احتمالاً شما به عطر آلرژی یا حساسیت دارید. یک عطر به طور متوسط حاوی ​​حدود 14 ماده شیمیایی بوده که می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند. افراد مبتلا به آسم یا سایر بیماری های تنفسی در برابر این آلرژی آسیب پذیرتر هستند. ترکیبات رایج موجود در عطرها که می توانند واکنش ها را به دنبال داشته باشند عبارتند از: سیترونلا، خزه بلوط، بالسام پرو و ​​اجزای مصنوعی.

علت حساسیت به عطر

ژنتیک خاص، احتمالاً عامل اصلی حساسیت به عطر است. با این حال ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشند که تاکنون به طور کامل شناسایی نشده اند. حساسیت به عطر به دلیل تحریک دستگاه تنفسی یا غشاهای مخاطی چشم به وجود می آید. این حساسیت می تواند توسط طیف گسترده ای از مواد شیمیایی آلی و مصنوعی در انواع رایحه ایجاد شود. علائم به تنهایی ممکن است جهت آگاه کردن شما از قرار گرفتن در معرض آن، کافی باشند؛ حتی اگر نتوانید بوی آن را استشمام کنید.

علائم حساسیت به عطر

  • سردردهای خفیف تا شدید
  • تحریک پوست (خارش و بثورات پوستی)
  • رینیت آلرژیک
  • به ندرت مشکلات تنفسی، آبریزش و خارش چشم و حالت تهوع

گاهاً گزارش می شود که علائم حساسیت به عطرهایی که حاوی الکل بیشتری هستند، شدیدتر است. این قضیه همچنین در رابطه با بیشتر بودن علائم حساسیت به عطرهای تقلبی نسبت به اصل صدق می کند؛ در نتیجه برای این که از بروز این علائم جلوگیری نمایید بهتر است که در زمان تهیه، از تقلبی یا اصل بودن عطر و ادکلن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر علائم حساسیت به عطر، خفیف هستند. اگر پس از تماس با عطر یا رایحه، علائم شدیدی را تجربه کرده اید، ممکن است به عطر آلرژی داشته باشید. آلرژی واقعی به عطر عوارض جدی تری مانند آسم را به همراه خواهد داشت. مشکلات تنفسی می توانند در بیماران مبتلا به آلرژی به عطر، شدت یابند. بنابراین تشخیص صحیح توسط یک متخصص آلرژی مجرب برای درمان علائم این بیماری، ضروری است.

علائم حساسیت به عطر

تفاوت آلرژی و حساسیت به عطر

هنگامی که آلرژی دارید، بدن شما به یک ماده یا ماده شیمیایی موجود در عطر که باعث واکنش می شود، یک واکنش سیستم ایمنی خاص نشان می دهد؛ به این معنا که بدن شما ماده موجود در عطر را به عنوان یک ماده خارجی شناسایی کرده و سپس یک واکنش التهابی رخ خواهد داد تا به مبارزه با ماده کمک کند؛ گویی یک مهاجم باکتری یا ویروسی است. این پاسخ سیستم ایمنی معمولاً در طی چند روز ایجاد می شود و به صورت خارش یا بثورات ظاهر می گردد. این علائم می توانند تا هفته ها ادامه داشته باشند تا به مرور از بین بروند.

حساسیت به عطر که بسیار رایج تر بوده، واکنش به محرکی است که بدن شما را تحریک می کند. حساسیت لزوماً باعث ایجاد پاسخ سیستم ایمنی در سراسر بدن نخواهد شد. با حساسیت ممکن است بثوراتی ظاهر گردند که پس از چند ساعت از بین روند یا سردرد خفیفی را تجربه نمایید؛ همچنین ممکن است قبل از از بین رفتن علائم، چند بار عطسه کنید؛ به این دلیل است که بدن شما برای خلاص شدن از شر محرک واکنش نشان می دهد تا به حالت عادی بازگردد.

تشخیص حساسیت به عطر

اگر فکر می کنید که به عطر حساسیت دارید، متخصص آلرژی می تواند برای تایید تشخیص، آزمایش آلرژی انجام دهد. تست پچ آلرژی عطری می تواند حساسیت شما را به یک ماده خاص مشخص کند. متخصصان آلرژی آلرژن مشکوک را روی یک چسب قرار داده و سپس آن را روی پشت شما می گذارند. علائم می توانند به سرعت یا با تأخیر بروز یابند؛ بنابراین حداقل دو روز روی پوست شما باقی خواهند ماند.

هنگام پوشیدن پچ، باید از انجام فعالیت های اضافی که باعث تعریق بیش از حد می شوند، خودداری کنید. این امر می تواند نتایج را با تغییراتی مواجه سازد؛ همچنین می بایست پیش از قرار دادن چسب از استفاده از کرم های کورتیزون روی کمر اجتناب ورزید. برخی از کورتیزون ها می توانند نتایج را تحت تاثیر قرار دهند. اگر نتایج مثبت باشند، پزشک می تواند یک برنامه درمانی برای شما در نظر گیرد.

تشخیص حساسیت به عطر

درمان حساسیت به عطر و رایحه

بهترین درمان برای آلرژی به عطر، اجتناب از آن است. با این حال اجتناب از همه عطرها غیرممکن خواهد بود. درمان حساسیت به رایحه به شدت آن بستگی دارد. گزینه های درمانی ممکن است شامل داروها، پمادهای موضعی و… باشند. در برخی از موارد ممکن است به کمک فوری پزشکی نیاز داشته باشید. در این صورت داروهای ضدحساسیت بدون نسخه می توانند سردرد و رینیت آلرژیک را درمان کنند. شما باید مشاوره لازم را از یک متخصص آلرژی دریافت نمایید تا مشخص شود که کدام درمان به بهترین وجه علائم شما را تسکین خواهد داد.

به عنوان مثال برای مشکلات تنفسی مرتبط با آلرژی به عطر، پزشک یا متخصص آلرژی می تواند یک کورتیکواستروئید استنشاقی را تجویز نماید. آنتی هیستامین های خوراکی مانند ستیریزین (زیرتک)، دیفن هیدرامین (بنادریل) یا لوراتادین (کلاریتین) می توانند به رفع خارش و گرفتگی کمک کنند. می توانید این داروها را از هر داروخانه ای که از مجوز فروش داروهای بدون نسخه (OTC) برخوردار هستند، تهیه کنید یا از پزشک خود نسخه ای را دریافت نمایید. کرم های کورتیکواستروئیدی موضعی نیز برای درمان حساسیت پوستی تجویز می شوند.

اگر به عطر حساسیت دارید، در و پنجره خانه را باز بگذارید و تهویه هوا تهیه نمایید. مهم است که به اطرافیان خود این موضوع را یادآوری کنید و هنگام کار در محیط اداری، با همکاران خود در مورد حساسیتی که دارید صحبت کنید و از آن ها بخواهید که در محل کار از اسپری یا عطر استفاده نکنند.

استفاده از عطر برای افراد حساس

بهترین روش رهایی از علائم این اختلال، عدم استفاده از هرگونه عطر است؛ با این حال اگر به استفاده از عطر علاقه مند هستید، از استفاده مستقیم آن روی پوست خودداری کرده و مقدار کمی از عطر را روی لباس اسپری نمایید.

سخن پایانی

حساسیت به عطر و رایحه، اختلالی است که با عطسه، سرفه، ریزش اشک و بثورات پوستی بعد از برخورد با رایحه ایجاد می شود. علت حساسیت به عطر، ژنتیکی است. اگر به داشتن حساسیت به عطر مشکوک هستید، حتماً از عطر دوری کنید تا بتوانید نتیجه را مشاهده نمایید و در صورتی که علائم حساسیت شدت یافته اند، به متخصص آلرژی مراجعه نمایید.