آیا نوزاد شما گریه‌های شدیدی می‌کند که سه ساعت یا حتی بیشتر طول می‌کشد؟ ممکن است فرزند شما دچار کولیک باشد. در حال حاضر تعریف خاصی از کولیک وجود ندارد اما به‌طورکلی به معنی گریه بیش از حد و بدون دلیل است. متخصصین اطفال، معمولا از قانون سه‌گانه برای تعیین کولیک استفاده می‌کنند: هنگامی‌که کودک بیش از سه هفته پشت سر هم و بدون دلیل مشخص، حداقل سه روز از هفته به مدت سه ساعت یا بیشتر (معمولا در زمان عصر) به‌شدت گریه می‌کند.

کولیک معمولا از حدود هفته دوم یا سوم زندگی نوزاد شروع می‌شود و در حدود شش تا هشت هفتگی به اوج خود می‌رسد. برخلاف گریه‌های منظم نوزادان، تلاش برای آرام کردن گریه‌های ناشی از کولیک با تغذیه، آروغ گیری، تکان دادن یا تعویض پوشک، موفقیت‌آمیز نیست. اگر فرزند شما نیز در این شرایط قرار دارد انجام درمان‌های موثر کولیک در نوزادان از دید متخصصین می‌تواند برای شما مفید باشد. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید

دلایل ایجاد قولنچ نوزادی

کولیک یا قولنچ نوزادان از بیماری نوزاد تازه متولد شده هنوز دلیل مشخصی ندارد و متاسفانه درمان آن نیز همین طور است. والدین ناامید معمولا در این شرایط، یک سری روش‌های درمان معمول مانند ماشین‌سواری با کودک در نیمه‌شب، ماساژ دادن، طب سوزنی، دستگاه‌های صدای سفید، قطره ضد گاز مایلیکون را امتحان می‌کنند. اگرچه برخی از این روش‌ها موثرند اما از نظر علمی هنوز از آن‌ها حمایت نشده است و به هر حال هنوز بسیاری از نوزادان، گریه‌های شدید را تجربه می‌کنند.

برای برخی از نوزادان، بسیاری از این مداخلات موثرند، برای برخی هیچ‌کدام موثر نیستند و در بعضی از نوزادان، استفاده از این روش‌ها گاهی اوقات می‌تواند موثر باشد. آیا سوال شما این است که برای کولیک فرزندم چه کار کنم؟ در ارتباط با درمان‌های موثر کولیک در نوزادان از دید متخصصین می‌توان از روش پنج S نام برد که قادر است محیط رحم را برای کودکان شبیه‌سازی کند و درنتیجه علائم و دردهای کولیک یا قولنچ و گریه های کولیکی در نوزادان را کاهش دهد.

برای آرام کردن کولیک از روش پنج S استفاده کنید

ازآنجایی‌که پزشکان، علت کولیک را نمی‌دانند درمان آن بسیار دشوار است. داروهای معمول مانند داروهای ضد گاز معده، ضد اسید و درد نمی‌توانند این بیماری را «درمان» کنند. همین مورد در مورد تغییرات رژیم غذایی نیز صادق است. یک روش می‌تواند مفید باشد و آن نیز استفاده از روش شبیه‌سازی رحم و به اصطلاح روش پنج S است.

وقتی ما دنیای رحم را برای نوزادان شبیه‌سازی می‌کنیم آن‌ها یک بازتاب ذاتی نشان می‌دهند و این بازتاب ذاتی مانند یک دکمه خاموش برای گریه است. روش پنج S شامل این موارد می‌شود: قنداق کردن (swaddling)، پخش صدای آرامش‌بخش (shushing)، تاب دادن (swinging)، مکیدن (sucking) و خوابیدن به پهلو یا بر روی شکم (side-or stomach lying). این روش موثرترین درمان از درمان‌های موثر کولیک در نوزادان از دید متخصصین است.

  • قنداق کردن: دستان کودک خود را به‌آرامی در کنار پهلوهای او قرار داده و در قنداق بپیچید اما پاهای او را آزاد و خم بگذارید تا باسن او فضای حرکت داشته باشد.
  • پخش صدای آرامش‌بخش: در داخل رحم، صداها بلندتر از جاروبرقی است. تقلید از صداهای رحم برای نوزادان باعث می‌شود که آن‌ها بیشتر بخوابند. برای این کار می‌توانید از فایل‌های صوتی با صدای سفید یا رادیواستاتیک استفاده کنید. پخش صدای باران یا حتی صدای سشوار نیز کمک‌کننده است. اگرچه ممکن است فکر کنید این صداها برای نوزادان بلند است اما آن‌ها این صداها را آرامش‌بخش می‌دانند زیرا تقریبا نزدیک به صدایی است که در رحم می‌شنیده‌اند.
  • تاب دادن: حرکت آرام و نرم، نوزادان را آرام نگه می‌دارد. در رحم، نوزادان هفت روز هفته و 24 ساعته نگه داشته می‌شدند و تاب می‌خوردند. بنابراین تاب دادن نوزاد حتی به‌اندازه 18 ساعت می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی او را یاد زمانی بیندازد که در داخل رحم بوده است. یک مطالعه نشان داد نوزادانی که والدینشان آن‌ها را در روز حدود 5/16 ساعت بغل می‌کردند، نصف نوزادانی گریه می‌کردند که والدینشان حدود هشت ساعت در روز آن‌ها را بغل می‌کردند.
  • مکیدن: نوزادان در چند ماه اول زندگی، تمایل شدیدی به مکیدن دارند و ارضای این میل می‌تواند به سرعت نوزاد شیرخوار را آرام کند. سعی کنید به فرزند کولیکی خود، پستانک بدهید. درحالی‌که برخی از نوزادانی که شیر مادر می‌خورند ممکن است از پستانک اجتناب کنند اما برای برخی از نوزادان، استفاده از پستانک باعث تسکین فوری می‌شود.
  • خوابیدن به پهلو یا بر روی شکم: کودک را بر روی بازوها یا بر دامان خود و سرش را بر روی دستانتان قرار دهید. راحت‌ترین راه برای آرام کردن کودکی که گریه می‌کند این است که او به پهلو یا بر روی شکم خوابیده باشد. توجه داشته باشید که نوزادان هرگز نباید به پهلو یا شکم بخوابند زیرا این کار خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می‌دهد.

به یاد داشته باشید که هر نوزادی متفاوت است. برخی از نوزادان به قنداق کردن و پخش صدای آرامش‌بخش نیاز دارند اما برخی دیگر را تا زمانی که تاب دادن را انجام ندهید آرام نمی‌شوند. بچه‌هایی که کولیک شدیدی دارند ممکن است به هر پنج روش برای آرام شدن نیاز داشته باشند.

درمان کولیک در نوزادان

نکات مهمی که برای درمان کولیک در نوزادان باید بدانید

بسیار مهم است که بدانید کولیک نوزادان تقصیر شما نیست. این مسئله هیچ ارتباطی با شما، تغذیه شما، فرزندپروری شما یا هیچ‌چیز دیگری ندارد. در ادامه به چند مورد دیگر از درمان‌های موثر کولیک در نوزادان از دید متخصصین پرداخته‌ایم.

در مورد پروبیوتیک‌ها از پزشک فرزندتان سوال کنید

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که پروبیوتیک‌ها می‌توانند علائم کولیک را کاهش دهند. برای امتحان این روش، به دنبال پروبیوتیک‌های ساخته شده برای نوزادان بگردید یا شیر خشک مخصوص نوزادان را که حاوی لاکتوباسیلوس روتری است، تهیه کنید. فراموش نکنید دستورالعمل‌های پزشک را برای استفاده از این باکتری‌های مفید دنبال کنید.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید حذف لبنیات یا سبزیجاتی که باعث گاز معده می‌شوند مانند کلم یا گل‌کلم را در نظر بگیرید. همچنین مصرف کافئین را محدود کنید و ترک غذاهای پر ادویه را در نظر بگیرید. اگر گریه‌های کودک شما طی دو هفته بهبود نیافت، می‌توانید به رژیم غذایی عادی خود برگردید.

به کودک در خارج کردن گاز معده کمک کنید

یکی از فرضیات در مورد دلایل کولیک در کودکان، گاز معده زیاد آن‌هاست. پاهای کودک خود را برای چند دقیقه تا بالای سینه نگه دارید تا گاز معده نوزاد خارج شود. آروغ گیری مداوم هنگام تغذیه نیز ممکن است کمک کند. همچنین می‌توانید بطری‌ای برای فرزندتان تهیه کنید که وارد شدن هوا به آن محدود است.

از کریر استفاده کنید

نوزاد خود را در کریر قرار دهید و به همراه او در اتاق به سمت جلو و عقب حرکت کنید. مطالعات نشان می‌دهند نوزادانی که حداقل سه ساعت در روز در آغوش والدین یا بر روی کریر حرکت داده می‌شوند به‌طور متوسط بسیار کمتر از نوزادانی که اصلا این کار برای آن‌ها انجام نمی‌شود گریه می‌کنند.

نوزادتان را ماساژ دهید

ماساژ ابزاری مفید برای آرام کردن نوزادان است. کمر، شکم، بازوها و پاها را به‌آرامی با لمس کردن‌های محبت‌آمیز ماساژ دهید. برای یادگرفتن کامل این تکنیک می‌توانید در کلاس ماساژ نیز شرکت کنید. یا یک کتاب مرتبط با ماساژ کودکان را مطالعه کنید.

درنهایت، لازم به ذکر است که والدین معمولا تمایل دارند خیلی سریع روش‌های متوقف کردن گریه کودک را کنار بگذارند اما مهم این است که هر روش را پنج دقیقه امتحان کنید و در صورت موثر نبود آن در این پنج دقیقه به سراغ روش بعدی بروید. کولیک می‌تواند به همان اندازه که برای نوزادان دشوار است برای والدین نیز سخت باشد. بنابراین، مهم است که در این مدت از خودتان نیز مراقبت کنید. احساس خشم و کینه خود را بپذیرید. این احساس‌ها طبیعی هستند به شرطی که بر اساس آن‌ها رفتار نکنید.

فراموش نکنید که فرزندتان، سرانجام این مرحله را پشت سر خواهد گذاشت. خیلی زود کودک شما دوباره خوشحال و خندان خواهد شد و شما نیز بیش از آنچه تصور کنید آرامش خواهید یافت.