زمانی که درباره‌ی نشانه‌های حمله قلبی فکر می‌کنیم، به احتمال خیلی زیاد ذهنمان به سمت همان علائمی می‌رود که بیماران قلبی، پیشتر تجربه‌اش کرده‌اند؛ علائمی همچون تنگی نفس، درد در قفسه سینه و سرگیجه و یا حالت تهوع. درد زیر سینه چپ چیزی نیست که نادیده گرفته شود. البته، دلایل احتمالی زیادی منجر به درد زیر سینه چپ در مردان می‌شود که در خیلی از مواقع، مربوط به قلب است. با وجود این ممکن است علت درد مربوط به مشکلات ریه، مری، ماهیچه‌ها، دنده‌ها و یا اعصاب باشد. بعضی از این دلایل جدی و تهدیدکننده بوده و برخی زیاد نگران‌کننده نیستند. اگر توضیحی برای درد زیر سینه چپ ندارید، بهتر است به بهترین جراح قلب مراجعه کنید تا شما را ویزیت کند.

ویژگی های بهترین جراح قلب

مدرک تحصیلی و آموزشی درجه یک:

جراح قلب شما در چه دانشگاهی تحصیل کرده است؟ آیا تحصیلات تکمیلی را دنبال کرده است؟ آیا او یک متخصص شناخته شده (از طریق سخنرانی‌های ارائه شده، کتاب‌ها، مقالات تألیف ‌شده و غیره) در حوزه کاری خود است؟

تخصص در زمینه ‌های خاص قلب و عروق:

به طور کلی، شما باید جراح قلبی را پیدا کنید که در حوزه مشکلی که برای آن کمک می‌خواهید متمرکز شده باشد. جراحی قلب شامل زیر شاخه های متنوعی می باشد که جراحان قلب پس از پایان دوره تحصیل خود در یک یا چند مورد از این زیرشاخه ها مهارت های جراحی خود را ارتقا میدهند:

  • گرفتگی عروق کرونری قلب
  • تعویض و یا ترمیم دریچه های قلبی
  • اصلاح آنوریسم و دایسکشن آئورت
  • جراحی ناهنجاری های مادرزادی قلب
  • انجام اعمال جراحی به روش غیر تهاجمی (بدون نیاز به جراحی باز)
  • اعمال جراحی نارسایی قلب

دستیابی راحت به مطب:

تعدادی از ویژگی های بهترین جراح قلب در بالا گفته شد ولی باید به موارد دیگری هم توجه داشته باشید. مثلا از نظر مکان و بعد مسافت، هر چه به متخصص بیماری‌های قلبی خود نزدیک‌تر باشید، دردسر کمتری برای رسیدن به او خواهید داشت. بنابراین برای یافتن بهترین ارائه‌دهندگان مراقبت‌های قلبی، حتما مکان مطب را در نظر بگیرید.

تاکید بر پیشگیری (نه فقط درمان) بیماری:

بهترین درمان برای بیماری، پیشگیری است. حتی اگر همیشه نمی‌توانید از بیماری پیشگیری کنید، می‌توانید شروع برخی از ناتوانی‌ها را به تأخیر بیندازید و در برخی موارد از آن جلوگیری کنید. به عنوان مثال، پزشکان قلب شما ممکن است رژیم‌های غذایی خاصی (مانند غذاهای کم نمک، کم چرب، بدون الکل و غیره) را پیشنهاد کنند که ثابت شده است پیشروی بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

قابل اعتماد بودن و شایستگی فنی بالا

گاهی پیش می‌آید که بیمار به پزشکش اعتماد ندارد و بنابراین به دستوراتی که دکتر در رژیم غذایی تجویز کرده است، عمل نمی‌کند. مطالعات نشان داده است که وقتی بیماران به دلیل عدم اعتماد به پزشک، از رژیم تجویز شده توسط او پیروی نمی‌کنند، نتیجه خوبی از درمان نمی‌گیرند. اگر بخواهیم صریح‌تر بگوییم بیماران ممکن است (در مراحل درمان) به خوبی رفتار نکنند.

ارتباط حمله قلبی و درد پشت قلب چیست؟

نشانه های درد مربوط به زیر سینه چپ در مردان

گاهی پیش می‌آید که درد زیر سینه را در نقاط مختلف بدن از گردن تا بالای شکم احساس می‌کنید. این درد می‌تواند به شکل خفیف، سوزشی، دردناک، چاقوزنی، احساس سفتی، فشردن یا له شدن باشد. در این مقاله برخی از شایع‌ترین دلایل مربوط به علت درد زیر سینه چپ در مردان آورده شده است.

مشکلات قلبی و علت درد زیر سینه چپ در مردان

شایع‌ترین دلایل درد قسمت زیر سینه چپ در مردان مربوط به مشکلات قلبی عروق کونر و یا کد (CAD) است. انسداد رگ‌های خونی قلب باعث کم‌ شدن جریان خون و اکسیژن به عضله قلب می‌شود. این درد به آنژیون مشهور است و از علائم بیماری قلبی است. خوشبختانه آسیب دایمی به قلب وارد نمی‌کند. با این وجود، نشانه این است که شما به احتمال در آینده، در معرض خطر حمله قلبی هستید.

درد زیر سینه چپ ممکن است به بازو، شانه، فک یا پشت سرایت کند. در این حال، حسی شبیه به فشرده شدن دارید و به شما فشار می‌آورد. آنژین با ورزش غیراستاندارد، هیجان، یا ناراحتی عاطفی ایجاد می‌شود و با استراحت تسکین می‌یابد.

حمله قلبی و علت درد زیر سینه چپ در مردان

سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد می‌تواند علت درد زیر سینه چپ در مردان باشد. به دلیل کاهش جریان رگ‌های خونی قلب، مرگ سلول‌های ماهیچه‌ای در قلب رخ می‌دهد. حمله قلبی کمی شبیه به درد قفسه سینه آنژینی است، با این تفاوت که معمولاً در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه شدیدتر است و با استراحت تسکین نمی‌یابد. ممکن است بیمار همراه درد با عوارضی چون عرق‌کردن، حالت تهوع، تنگی نفس یا ضعف شدید، مواجه باشد.

ارتباط حمله قلبی و درد پشت قلب چیست؟

زمانی که جریان خون در شریان‌های اکلیلی منتهی به قلب به شدت کاهش یابد یا متوقف شود، موجب بروز یک فشار آنی بسیار زیاد خواهد شد. بسیاری از بیماران، به هنگام حمله قلبی، این فشار را حس کرده‌اند و طوری آن را توصیف کرده‌اند که گویی یک گرفتگی شدید در قفسه سینه آن‌ها رخ داده، یا اینکه کسی دارد با قدرت بسیار، سینه‌ی آنان را می‌فشارد.

این درد، می‌تواند در ناحیه پشت و یا کمر افراد نیز منتشر شود؛ به قول معروف، این درد به پشتشان هم می‌زند. به دنبال همین انتشار درد، بسیاری از افراد به هنگام حمله قلبی، احساس درد پشت قلب و کمر نیز داشته‌اند. بعضی از اوقات، این درد تنها پشت و بالای کمر این افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اما بعضی از اوقات ممکن است که در نواحی گردن، فک، شانه و یا حتی شکم هم احساس شود.

البته باید توجه داشته باشید که درد پشتی که به هنگام ورزش و تمرین بروز می‌کند و بعدا به هنگام استراحت رفع می‌شود، می‌تواند نشان از مشکلات و یا حمله قلبی داشته باشد.

ایا تمام دردهای قفسه سینه نشان از حمله قلبی دارد؟

درد ناحیه پشت (درد پشت قلب) را باید از سایر دردهای قلبی تمایز داد. باید بدانید که همه‌ی دردهای قلبی منجر به بروز سکته نمی‌شوند؛ اما به هر حال نشانه‌ای از مشکلات قلبی و عدم کارکرد درست قلب هستند. در چنین مواقعی طبیعی است که باید به متخصص قلب مراجعه کرد.

یک متخصص قلب، به خوبی می‌تواند تشخیص دهد که آیا درد پشت و درد قلبی، مربوط به حمله قلبی و گرفتگی شریان‌هاست، یا اینکه دلایل دیگری دارد.

دکتر فروزان نیا

دکتر سید خلیل فروزان نیادکتر سید خلیل فروزان ‌نیا فوق تخصص جراحی قلب‌ و عروق، استاد دانشگاه تهران و دارای فلوشیپ پیوند قلب و ریه از انگلستان و مدرک جراحی روبوتیک از طرف انجمن جراحان قلب اروپا است. در کارنامه پزشکی ایشان می توان بیش از بیست هزار جراحی موفق در زمینه های جراحی عروق کرونر (به روش باز و بدون پمپ)، ترمیم و تعویض دریچه‌های قلب، جراحی دریچه‌های قلب به روش ترانس کاتتر، جراحی آئورت، جراحی اندوواسکولار، جراحی بیماری‌های مادرزادی قلب، عمل‌های مجدد قلب، جراحی تومورهای قلب و پیوند قلب مشاهده کرد.