به تازگی مقاله ای منتشر شده است و نشان می دهد بدن هیچ زمان استرس ناشی از نارسایی قلبی را فراموش نمی کند و به طبع آن، فرد دوباره دچار نارسایی قلبی می شود.

به گفته محققان، نارسایی قلبی باعث ایجاد “خاطره استرس” می شود؛ به این صورت که فرایند اصلاح DNA در سلول های بنیادی خون ساز را تغییر می کند.

استرس و نارسایی قلبی؛ پیش زمینه

سلول های بنیادی خون ساز در سلول های ایمنی در مغز استخوان وجود دارند. همین طور، مسئول تولید سلول های خونی و ایمنی به نام ماکروفاژها هستند. ماکروفاژها مسئول تامین ایمنی بدن هستند.

یافته های به دست آمده از یک مطالعه دیگر نشان داد که در شرایط خوش بینانه، میزان امید به زندگی تا سال 2050 حدود 4.5 سال بیشتر می شود. علت این پیش بینی، بهبود روش های پیشگیرانه و افزایش افرادی است که در نتیجه ابتلا به بیماری هایی مثل بیماری قلبی عروقی جان سالم به در می برند.

بیماری قلبی همچنان اصلی ترین دلیل مرگ و میر در سراسر جهان است. بعلاوه، 26 میلیون نفر هم دچار نارسایی قلبی هستند.

درباره مطالعه

محققان این مطالعه را بر روی موش های آزمایشگاهی مبتلا به این عارضه انجام دادند.

ابتلا به نارسایی قلبی به معنی افزایش ریسک ابتلای مجدد به این عارضه همراه با بروز مشکلات دیگر، مثل نارسایی کلیوی و بیماری های عضلانی است.

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند دلیل ابتلای دوباره به این بیماری و روش های پیشگیرانه را مشخص کنند.

به گفته یکی از محققان، “بر اساس شواهد به دست آمده از مطالعات قبلی، ما اینطور تصور می کردیم که استرسی که فرد در دوران نارسایی قلبی تجربه کرده است در بدن و به ویژه در سلول های بنیادی خون ساز انباشته شده و او دوباره به نارسایی قلبی مبتلا می شود.”

استرس و نارسایی قلبی

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که یک مسیر مهم ارسال سیگنال (یک زنجیره از مولکول ها که مسئول تقویت سیگنال ها در داخل سلول هستند) به نام فاکتور رشد تغییر دهنده بتا، در زمان بروز نارسایی قلبی در سلول های بنیادی خون ساز سرکوب شده و به طبع آن، ماکروفاژها دیگر نمی توانند به حفاظت از بدن ادامه دهند.

فاکتور رشد تغییر دهنده بتا در تنظیم بسیاری از فرایندهای سلولی نقش دارند. اما این مسیر ارسال سیگنال در سلول های بنیادی خون ساز موش های مبتلا به نارسایی قلبی سرکوب می شود. به همین خاطر هم سلول های ایمنی ناسالم تولید می شوند.

آن ها بررسی های خود را ادامه داده و مغز استخوان موش مبتلا به این بیماری را در بدن یک موش سالم قرار دادند. سلول های بنیادی باز هم به تولید سلول های ایمنی معیوب ادامه دادند.

به گفته محققان، با افزایش تعداد این مسیرهای ارسال سیگنال می توان این عارضه را درمان کرد. در عین حال، انباشت خاطره استرس هم حکم یک علامت هشدار در پیشگیری از بروز دوباره این عارضه قلبی را دارد.

با شناسایی این نشانه می توان مداخله کرد و اجازه نداد که فرد دوباره به نارسایی قلبی مبتلا شود.

منبع